Zarađuju milijarde, a nisu ni kročili na binu: ABBA šou doneo ekonomiji neverovatnih 2,06 milijardi funti!

V. K.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Tanjug/AP/Ron Frehm

Ambiciozni virtuelni šou, koji sadrži kompjuterski generisane (CGI) reinkarnacije (ili "ABBA-tare") članova legendarnog švedskog pop benda, počeo je 2022. godine u namenski izgrađenoj "ABBA Areni" u istočnom Londonu. Rezervacije su trenutno otvorene do juna 2026. godine.

Sada je izveštaj analize otkrio kumulativni društveni i ekonomski uticaj šou programa "ABBA Voyage" širom Londona i Ujedinjenog Kraljevstva. Dokument je sastavila i procenila globalna konsultantska kuća za muziku, kulturu i kreativnu ekonomiju, Sound Diplomacy.

Izveštaj pokriva uticaj produkcije od otvaranja u maju 2022. do maja ove godine, uključujući novu analizu rastućih obrazovnih programa, programa u zajednici i programa za zaposlene.

Foto: Tanjug/AP/Alberto Pezzali

"ABBA Voyage" je takođe sproveo potpunu analizu održivosti svoje treće operativne godine (od maja 2024. do aprila 2025.) sa stručnjacima za održivost arena, organizacijom A Greener Future (AGF).

Šou je imao preko tri miliona posetilaca, od kojih je skoro petina (18 odsto) doputovala van Velike Britanije. Analiza pokazuje da je "ABBA Voyage" imao značajan i pozitivan ekonomski i društveni uticaj, ne samo na London i lokalno područje (koje obuhvata opštine Njuam, Hekni, Tauer Hamlets, Voltam Forest), već i na šire područje Velike Britanije.

- Poslovanje i potrošnja posetilaca značajni su generatori ekonomskog doprinosa lokalnoj, gradskoj i nacionalnoj privredi, pokazujući da 'ABBA Voyage' nastavlja značajno da utiče na ekonomsko bogatstvo zemlje - navodi se u izveštaju.

Na nivou Velike Britanije

"ABBA Voyage" je doprineo sa 2,06 milijardi funti prometa britanskoj ekonomiji između maja 2022. i maja 2025, kao i sa 1,14 milijardi funti u BDV-u (Bruto dodata vrednost).

Multiplikativni efekat "ABBA Voyage-a" na ekonomiju UK znači da svaka 1 funta prihoda generiše promet od 5,70 funti - nadmašujući nacionalne multiplikativne efekte drugih industrija kao što su smeštaj, hrana i piće i građevinarstvo, zajedno sa drugim kreativnim industrijama.

„ABBA Voyage“ je poboljšao mogućnosti zapošljavanja za 9.739 radnika godišnje u UK; uključujući one direktno povezane sa koncertom i one u drugim sektorima koje postojanje ovog šoua podržava kroz potrošnju posetilaca (npr. osoblje u ugostiteljstvu i prodaji, kuvari, hotelski službenici).

London

Od otvaranja u maju 2022, doprinos ekonomiji Londona iznosi ukupno 1,51 milijardu funti prometa i 833,1 milion funti BDV-a.

Multiplikativni efekat na ekonomiju Londona znači da svaka 1 funta prihoda generiše promet od 4,17 funti.

Posetioci su trošili prosečno 224,10 funti dnevno u Londonu, pored cene karte za koncert.

Foto: Tanjug/AP

Lokalno područje

19% prometa doprineli ekonomiji UK generisano je u lokalnom području (opštine Njuam, Hekni, Tauer Hamlets, Voltam Forest), što iznosi 388,7 miliona funti prometa i 210,7 miliona funti BDV-a.

Međunarodni posetioci doprineli su sa 106,3 miliona funti (31%) ukupne potrošnje posetilaca u lokalnom području od maja 2022; stanovnici izvan Londona (unutar UK) doprineli su sa 216,1 milion funti (62%).

Od otvaranja, „ABBA Voyage“ je generisao prosečnu dnevnu potrošnju po posetiocu od 125,70 funti lokalno, što je rezultiralo ukupnom potrošnjom od 348,5 miliona funti u lokalnom području.

Projekat je podržao zapošljavanje prosečno 2.595 radnika u lokalnom području.

Preduzeća iz lokalnog područja imala su koristi od potrošnje posetilaca tokom prve tri godine rada:

  • Sektor smeštaja prihodovao je 86 miliona funti (24,7% ukupne potrošnje)
  • Restorani i barovi prihodovali su 80,4 miliona funti (23,1% ukupne potrošnje)
  • Prevoz u Londonu prihodovao je 54,2 miliona funti (15,5% ukupne potrošnje)
  • Komercijalne prodavnice prihodovale su 44,2 miliona funti (12,7% ukupne potrošnje)
  • Ostale ustanove za zabavu prihodovale su 44 miliona funti (12,6% ukupne potrošnje)
  • Hrana i piće unutar arene prihodovali su 26,2 miliona funti (7,5% ukupne potrošnje)
  • 88,6 odsto potrošnje obavljeno je izvan same ABBA Arene.

Društveni uticaj

"ABBA Voyage" je generisao procenjenu društvenu vrednost od 70,4 miliona funti od otvaranja, pri čemu se 52,4 miliona pripisuje posetiocima izvan Londona i ostatka sveta. 4,9 miliona funti generisano je pro-društvenim aktivnostima projekta.

Foto: Tanjug/AP/Fredrik Persson/TT News Agency

Oko 11 miliona funti dobrobiti (wellbeing) koju je stvorio "ABBA Voyage" odnosi se na ljude koji su prisustvovali događaju iz Londona (izvan lokalnog područja), dok se 2,1 milion odnosi na posetioce iz lokalnog područja.

Dobrobiti vezane za koncert čine 65,5 miliona funti ukupne društvene vrednosti, pri čemu posetioci prijavljuju poboljšano blagostanje, smanjen stres, povećano kulturno angažovanje i ojačane društvene veze nakon prisustvovanja.

Prema izveštaju, ekonomski uticaj „ABBA Voyage-a“ nastavlja da raste brzim tempom, pri čemu je treća godina dodala 660 miliona funti prometa u UK (rast sa 1,40 milijardi tokom prve dve godine na 2,06 milijardi tokom pune tri godine).

Lokalne koristi se takođe produbljuju, sa povećanjem prometa u lokalnom području za 126,6 miliona funti (sa 262,1 milion na 388,7 miliona).

- Ovi trendovi pokazuju da "ABBA Voyage" evoluira od revolucionarnog zabavnog iskustva u dugoročnu kulturnu, ekonomsku i društvenu imovinu za London i Veliku Britaniju - navodi se u nalazima, piše NME.

(Telegraf Biznis)