Gastarbajteri vodite računa! Na povratku iz Srbije možete dobiti OGROMNU kaznu - evo i zašto
Prekoračenje dozvoljene ukupne mase vozila ugrožava bezbednost, oštećuje automobil i može dovesti do novčanih kazni. Zbog toga je važno pre puta proveriti podatke u saobraćajnoj dozvoli i sabrati težinu vozila, putnika i prtljaga. Posebnu pažnju treba da obrate vozači lakših automobila i krupnije osobe, jer ograničena nosivost i nepravilno postavljen sigurnosni pojas mogu predstavljati dodatni bezbednosni rizik.
Dozvoljena ukupna masa vozila ne sme se prekoračiti - pravilno merenje prtljaga i putnika ključno je za bezbednu vožnju.
Vožnja preopterećenog automobila ne predstavlja samo rizik od oštećenja vozila, već može rezultirati i novčanim kaznama. Zato je izuzetno važno poznavati dozvoljenu masu navedenu u saobraćajnoj dokumentaciji. Bilo da je reč o sopstvenoj težini vozila, prtljagu, putnicima ili prikolici - prekoračenje granica ugrožava bezbednost i udobnost vožnje. U nastavku donosimo vodič kako pravilno proveriti dozvoljenu ukupnu masu vozila i na šta vozači treba da obrate pažnju u svakodnevnoj praksi.
Dozvoljena masa vozila: kako pre puta proveriti da li je automobil pretežak
Kao i u mnogim drugim područjima, i u drumskom saobraćaju važe jasna pravila koja se moraju poštovati. Među njima je i obaveza provere opreme vozila pre putovanja u druge zemlje Evropske unije, jer se propisi o obaveznoj opremi razlikuju od države do države – ponekad i na prilično neobične načine.
No, jedno pravilo važi svuda: dozvoljena ukupna masa vozila se ne sme prekoračiti. Kako, međutim, vozači mogu znati da li imaju previše prtljaga? Prvi korak je utvrditi kolika je dozvoljena ukupna masa vozila.
Kako utvrditi dozvoljenu ukupnu masu automobila
Prema podacima organizacije Dekra, dozvoljena ukupna masa označava najveću težinu koju vozilo sme imati u potpuno natovarenom stanju. Taj podatak se nalazi u saobraćajnoj dozvoli (Zulassungsbescheinigung I), u rubrici F.1, odnosno u starijim saobraćajnim dozvolama pod odgovarajućom oznakom.
Merenje potpuno natovarenog automobila često nije praktično. Puno je jednostavnije izmeriti prtljag, putnike i samog vozača, sabrati tu težinu sa masom praznog vozila (tzv. masa praznog vozila) te dobijeni iznos uporediti sa dozvoljenom ukupnom masom.
Za vozila kupljena posle 2005. godine masa praznog vozila navedena je u saobraćajnoj dozvoli u rubrici G. Kod automobila kupljenih pre oktobra 2005., koji od tada nisu odjavljivani, taj podatak se nalazi u starijem saobraćajnom dokumentu, navodi portal Autoscout24.
Nosivost i bezbednost: kada težina putnika postaje problem
Pitanje da li su osobe same po sebi „preteške“ za automobil retko se postavlja, ali u praksi nije u potpunosti isključeno. Kod većine standardnih putničkih automobila, poput kompaktne i srednje klase, dozvoljena nosivost kreće se između 400 i 550 kilograma. Kod vrlo lakih vozila ta granica je znatno niža - ponekad svega 300 kilograma ili manje.
Za izrazito krupne ili prekomerno teške osobe to može predstavljati problem, naročito ako u vozilu putuje više putnika ili se prevozi dodatni prtljag. U takvim slučajevima preporučuje se odabir vozila sa većim unutrašnjim prostorom i većom nosivošću.
Dodatni bezbednosni aspekt odnosi se na obavezu korišćenja sigurnosnog pojasa. Sigurnosni pojasevi projektovani su za određene telesne dimenzije i moraju pravilno prianjati uz telo. Debela zimska odeća može dodatno otežati ispravno postavljanje pojasa. Nepravilno postavljen sigurnosni pojas ne samo da smanjuje zaštitu u slučaju nesreće, već je i zakonom zabranjen.
Zaključno, pravilna raspodela i kontrola težine u vozilu nisu samo formalnost, već ključan preduslov bezbedne i zakonite vožnje – naročito na dužim putovanjima i pri vožnji u inostranstvu.
(Telegraf Biznis/Fenix)