Evropska unija opet udara na vozače: Meta su Euro 5 i Euro 6 automobili
Evropska komisija priprema nova pravila koja se odnose na zdravstvene rizike i bezbednosne zahteve za putničke automobile i laka komercijalna vozila, a predložene mere mogle bi značajno da pogode starija vozila, uključujući automobile sa normama Euro 5 i Euro 6.
U fokusu su dodatni testovi emisija i čestica, kao i obavezni godišnji tehnički pregledi za vozila starija od deset godina. Ovaj predlog izazvao je zabrinutost među vozačima i automobilskom industrijom u više zemalja EU.
Prema predlogu Evropske komisije, postojeća ograničenja emisija i čestica trebalo bi da se primenjuju i na starije automobile, konkretno na vozila koja ispunjavaju normu Euro 5b, registrovana pre 2013. godine, kao i Euro 6c, registrovana pre septembra 2018. godine. Time bi kriterijumi koji su uvedeni kasnije bili naknadno primenjeni na vozila koja u trenutku registracije nisu bila obuhvaćena tim pravilima.
Upravo to otvara ozbiljna pravna pitanja, jer se postavlja dilema da li je takva retroaktivna primena propisa uopšte dozvoljena, s obzirom na to da opšte pravno načelo EU isključuje povratno dejstvo novih pravila. Dodatnu neizvesnost stvara i pitanje da li tehničke i inspekcijske službe uopšte raspolažu potrebnom opremom za sprovođenje proširenih testova emisija i čestica.
Evropska komisija navodi da starija vozila statistički učestvuju u većem broju saobraćajnih nesreća, kao i da doprinose većem broju poginulih i povređenih, zbog čega se predlaže da putnički automobili i kombiji stariji od deset godina prolaze tehnički pregled svake godine.
U pojedinim državama članicama, poput Hrvatske, ova mera ne bi značajno promenila postojeću praksu, jer se sva vozila ionako podvrgavaju tehničkom pregledu prilikom registracije. Ipak, ostaje nejasno da li bi za starija vozila bio uveden dodatni vanredni pregled ili bi se samo formalizovala postojeća obaveza.
Predložene izmene već sada nailaze na ozbiljno protivljenje. Nemačka automobilska industrija, kao i automobilski klub ADAC, otvoreno su se usprotivili planovima Evropske komisije. ADAC posebno kritikuje proširenje merenja čestica tokom redovnog tehničkog pregleda na dodatne kategorije vozila, uključujući dizel automobile Euro 5a i 5b, kao i benzinske motore iz norme Euro 6c.
Rasprava o ovim merama unutar Evropske unije tek se zahuktava, a još uvek nije izvesno u kom obimu i da li će predložena pravila biti usvojena, kako sa pravnog, tako i sa tehničkog stanovišta.
(Telegraf Biznis)