Ako imate nekretninu na ovoj lokaciji u Beogradu, čuvajte je: Kad krene gradnja metroa, kvadrat će skočiti!

Vreme čitanja: oko 5 min.

Ako imate "stan na trasi", stručnjaci kažu da ste na dobitku

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Shutterstock

Ukoliko živite u Beogradu i još se nalazite na trasi budućeg metroa - jednostavnim jezikom rečeno - uboli ste premiju. Bez obzira na to da li se nalazite na trasi crvene ili plave linije.

Podsetimo, crvena linija, ili linija 1 kako se još zove, biće duga 21 kilometar i imaće isto toliko stanica između Železnika i Mirijeva: kompozicije će se sa početne stanice kretati ka Makišu, Belim vodama, Banovom brdu, Sajmu, Beogradu na vodi, Trgu Republike, Bajlonijevoj pijaci, Cvijićevoj ka Pančevačkom mostu, potom Karaburmi kroz Višnjičku, do Mirijeva.

Plava linija, čija će gradnja početi po završetku prve trase, prostiraće se od Mirijeva do depoa Bežanija i biće duga 24 kilometra, sa 24 stanice: od početnog Mirijeva, preko Ustaničke ulice, Cvetkove pijace ka Južnom bulevaru, potom ka Manježu, Savskom trgu (gde će se ukrštati sa plavom linijom), odakle "prelazi" na drugu stranu Save, ka Bloku 18, Sava centru, Areni, Opštini Novi Beograd, Senjskom trgu, stadionu FK Zemun, Novom novosadskom putu, da bi svoje putovanje nastavila ka Bežanijskoj kosi, a potom i ka depou na Bežaniji.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Stanovnici Železnika već su primetili da su cene nekretnina porasle, a da se za njihove kvadrate (bez obzira što su u toku tek pripremni radovi) već nudi po 100 do 200 evra više u odnosu na prethodni period.

Sličnog iskustva su i žitelji Zemuna - naročito onog dela ove beogradske opštine gde se trasa plave linije završava. Autor ovog teksta razgovarao je sa dve osobe kojima će metro u bliskoj budućnosti biti praktično najbrži način da dođu do centra grada:

"Očigledno je da se neko sprema za "niski start", jer je cena naše nekretnine (porodična kuća sa placem od nekoliko ari) porasla za više od 10 posto u odnosu na prošlu godinu", kaže Jelena P. (44) vlasnica kuće za koju se posle nekoliko godina zatišja "rodilo" interesovanje.

Foto: Mateja Beljan

Cene nekretnina na trasi bilo kog infrastrukturnog projekta rastu - i to je uobičajena praksa svuda u svetu, ali je pitanje ko će i koliko će najviše profitirati.

"Kod nas ova praksa još uvek nije zaživela u pravoj meri jer metroa - jednostavno rečeno - još uvek nema. Ono što mi, koji se bavimo prometom nekretnina, želimo da verujemo je da će cene zaista rasti na trasi metroa, što je uobičajeno u svetu", kaže Dušan Mirkulovski iz agencije Zidart: 

"Jasno je da su cene na Savskom trgu, gde će se ukrstiti dve linije metroa, odavno dostigle svoj maksimum, ali će zato delovi grada poput Železnika ili Mirijeva imati neki benefit kada govorimo o porastu cena nekretnina. I odmah da se razumemo: najviše koristi će izvući oni koji daju svoje nekretnine u kratkoročni zakup, što se kasnije može reflektovati i na dugoročni zaku ili kupoprodaju", kaže Mirkulovski, koji veruje da će i neko ko se bavi investicijama u građevinske objekte prepoznati šansu da na trasi metroa izgradi neki stambeno-poslovni kompleks, u kom bi cene kvadrata bile značajno skuplje.

Foto: Mateja Beljan

"Kada se govori o cenama na trasi metroa, najveći dobitnici biće oni koji poseduju nekretninu na polaznim tačkama jer su one za sada u zapećku", kaže Uroš Jovanović iz Art nekretnina. "Uz to, ozbiljni dobitnici biće ljudi koji žive u Surčinu, u blizini budućeg EXPO-a, koji će dovesti kompletnu infrastrukturu u taj deo Beograda. Surčin je već zabeležio skok cena od nekih 15 odsto", dodaje Jovanović.

"Kako se bude bližio kraj radovima, tako će i dolaziti do daljeg rasta cena u tom delu Beograda, ali i na drugim mestima vezanim za infrastrukturne projekte. Ne treba očekivati da će cene otići "nebu pod oblake", ali će doći do novih, korigovanih cena", smatra prvi čovek Art nekretnina.

On naglašava da skorije ne treba očekivati da cene nekretnina padnu, jer se u narednom periodu očekuje ozbiljniji povratak kreditnih kupaca, s obzirom na to da se procenjuje da će Euribor u narednom periodu padati.

Osim toga, u Srbiji "nema onih koji ulažu svoju ušteđevinu na berzu, već u nekretnine: to je kulturološki problem koji doprinosi održanju cena", zaključuje Uroš Jovanović.

Foto: Shutterstock

Vrlo skoro moglo bi se očekivati da cene u Mirijevu "prestignu" iznos od 1.600 evra po kvadratu.

Slično će biti i sa žiteljima drugih delova grada koji imaju nekretninu (kuću, plac, stan) na trasi jedne ili druge linije metroa: oni će u dogledno vreme moći da računaju na povećanje cene nekretnina za 15 do 20 odsto:

"Zato je moj savet da - ukoliko poseduju nekretninu u ovim delovima grada - ne posežu za prodajom iste, već da čekaju kraj radova na metrou, jer će vremenom, kako radovi budu odmicali, rasti i cena njihovog poseda", smatra Milan Đokić, savetnik za prodaju u agenciji City Expert, koji takođe potvrđuje da će se u sličnoj situaciji naći i žitelji Surčina koji će biti u neposrednoj blizini budućeg EXPO-a.

"Infrastrukturni projekti u tom delu Beograda se ekstremno brzo odvijaju i može se očekivati da Surčin postane još jedan centar Beograda", kaže on. "Isplativost ovih mesta leži u njihovom razvoju i najverovatnije mogućnosti da će vrednost kvadrata na ovim lokacijama ići uvek na gore, bar za 20 do 30 odsto u roku od dve godine, a za deset godina njihova cena može biti duplo veća.

Podsetimo, Telegraf je nedavno objavio i tekst kada će se i koji objekti rušiti povodom izgradnje beogradskog metroa.

Ukoliko još nemate nekretninu a želite da se skrasite u svoja četiri kvadrata - možda bi sad bilo pravo vreme da ozbiljno i brzo razmisle o kupovini stana "na trasi". Cena kvadrata svakako će porasti na prilazu nekadašnjem Sajmu i na Karaburmi u narednom periodu, kako se radovi budu odvijali. S druge strane, vlasnici stanova u Južnom bulevaru ne bi trebalo da očekuju dodatno povećanje cena nekretnina, baš kao ni žitelji Savskog venca, gde je kvadrat dostigao svoj maksimum.

(Telegraf Biznis)