Da li Srbi daju bakšiš u kafiću: Imaju li potrebu da se "pokažu" svuda ili samo u centru grada?

Američki restorani godinama funkcionišu tako, i napojnica se ne dovodi u pitanje: ona "subvencioniše" platu kelnera ili barmena u skoro 650.000 restorana u zemlji

Foto: Shutterstock

Reč bakšiš, koju koristimo kao sinonim za napojnicu, potiče od persijskog glagola bahšiden, što znači dati, pokloniti. Dakle, samo značenje upućuje na to da je reč o dobrovoljnom gestu, ipak, napojnice su u nekim delovima sveta - u uslužnim objektima - obavezne.

Na primer, u SAD je u račun već uračunat bakšiš od 15 do 20% od iznosa koji treba da platite. U Srbiji, bakšiš je i dalje proizvoljna stvar, i pod znakom je pitanje da li bi mogao da se uvede u sistem automatskog plaćanja neke usluge u kafiću ili restoranu.

Ako se vratimo na Ameriku, prema aktuelnim podacima, standardna napojnica podrazumeva 15% od iznosa računa (pre oporezivanja), ali je uobičajeno, "očekivano", dati između 18 i 25 odsto od ukupne cene usluge.

Kada ste u kafiću ili restoranu, ne plaćate samo obrok ili piće, već i konobara, barmena, kuvara, atmosferu, pranje sudova, serviranje... Jednom rečju, kompletnu uslugu, ne samo ono što dobijate na tanjiru ili u šolji.

Američki restorani godinama funkcionišu tako, i napojnica se ne dovodi u pitanje: ona "subvencioniše" platu kelnera ili barmena u skoro 650.000 restorana u zemlji.

Sada, kada je u toku korona kriza, potreba za tim načinom zahvalnosti je još veća, jer su objekti u velikom ekonomskom problemu. Ipak, nisu samo zaposleni u kafićima i restoranima ti koji očekuju bakšiš. Tu su i radnici iz hotela, ali malo ko u Srbiji obraća pažnju na sobarice, radnike koji nose kofere i tome slično.

Iako na ovom području nije obavezna praksa da se ti radnici nagrade, naši ljudi imaju običaj da "časte", uglavnom konobara. Posebno kada su u društvu.

Isto tako, prema iskustvu srpskih i beogradskih kelnera, oni od kojih se najviše očekuje - često "zakažu". Bakšiš retko izostaje tamo gde se klijent zbliži sa konobarima, ako u neki kafić odlazi često, ili kada oseti da mu radnik posvećuje pažnju, pita ga da li je zadovoljan uslugom, nasmeši se.

Ako želi dobar i redovan bakšiš, kelner se trudi da se gost oseća "kao kod kuće". Nije tajna da nekima napojnice na kraju meseca iznesu više od "pola plate", i to može biti dobar razlog da se ne žale (ili bar, manje žale) na uslove rada, zaradu, tempo, okruženje, radno vreme.

Video: Kafić od poruka hit grada, ne možete naći slobodno mesto

(Telegraf Biznis)