Kako im to uspeva? Ova nacija uštedi 35% od zarade, bez ustezanja i tehnologije
Kakeibo je specijalna tehnika čuvanja novca, nastala u Japanu, a danas popularna širom planete
Amerikanci i Evropljani su manje vešti u štednji od Azijata, ali opet ne svih. Neke zemlje tog kontinenta mogu da se pohvale dobrom disciplinom i nekim dobrodošlim usađenim navikama, kao što je štednja, a među njima se ističe Japan.
Kakeibo je specijalna tehnika čuvanja novca, koja postaje popularna i širom sveta, i to sa razlog. Zašto slušati Japance? Stotinama godina unazad, ta zemlja je bila simbol poljoprivrede, dakle, nije ličila na ono što o Japanu znamo danas.
Ne, nije bilo robota, superbrzih vozova i naprednih mašina. Danas, iako je ekonomija imala svoje turbulencije, osetne i dalje, životni standard u Zemlji izlazećeg sunca je visok. Jedan od razloga za to je napredno "finansijsko takmičenje" među samim Japancima.
Oni su eksperti u ličnom upravljanju finansijama, i redovno primenjuju kakeibo. To znači da je potrošačka kultura drugačija nego u SAD ili Evropi. Zato Japanci i uspevaju da uštede do 35% novca u kratkom roku.
Specijalna tehnika zahteva beleženje prihoda i rashoda u svesci. Mnogo pre digitalne tehnologije i aplikacija, to je bio jedini, tradicionalan način vođenja finansija. Kakeibo se prevodi kao "finansijska knjiga domaćinstva", a osmislila ga je Hani Motoko, prva japanska novinarka, davne 1904. godine.
Zašto je poenta u ručnom zapisivanju?
Istraživanja kažu da je pisanje rukom vrlo bitno, jer "smo tada prisutniji i svesniji situacije, a istovremeno pronalazimo i priznajemo uzroke svojih loših navika".
Dakle, nije dovoljno samo izvaditi iz novčanika 20 ili 50 dinara i staviti ih u kasicu-prasicu. Treba imati svest o potrošnji, i kakeibo se naročito preporučuje šopingholičarima.
Prema ovoj japanskoj tehnici, trebalo bi da na dnevnom nivou sebi postavljate neka pitanja, ako ste skloni impulsivnom trošenju. Neka od pitanja su:
Mogu li da živim bez ovog proizvoda? Da li je njegova cena u skladu s mojim budžetom? Kako sam uopšte došao/došla na ideju da ovo kupim? Kako se danas osećam?
Kakeibo nalaže i da sačekate 24 sata, nakon ideje da kupite nešto, kako biste videli da li isto želite i dan posle. Takođe, ne "padajte" na rasprodaje, jer tada ljudi kupe najviše onoga što im realno ne treba, samo zbog niske cene.
Trudite se da što češće plaćate kešom, jer ćete tako izbeći minus na kartici. Manje obilazite šoping centre radi zabave: idite tamo samo po potrebi.
(Telegraf Biznis)