5 načina na koje je inflacija promenila kupovinu: Kupujemo ređe i okrećemo se jednoj vrsti proizvoda
Prodaja u diskontnim lancima porasla je za više od 23 odsto na godišnjem nivou
Pandemija je iza nas, a nova kriza stvara nova pravila. Zbog skoka cene života, posebno zbog poskupljenja namirnica, ljudi su masovno počeli da menjaju način na koji kupuju.
Jedna od glavnih promena je da kupci sada ređe posećuju supermarkete, troše više na proizvode privatnih robnih marki i okreću se šemama lojalnosti da bi dobili popuste.
BBC je identifikovao pet ključnih načina na koje se kupovina promenila.
1. Kupujemo ređe, ali trošimo više
Prosečno domaćinstvo je pre pandemije i inflacije tokom meseca 18 puta odlazilo u prodavnicu, dok sada to čini oko 16 puta mesečno.
- Još uvek se nismo vratili u prodavnice kao nekada. Ljudi i dalje dosta rade od kuće što smanjuje mogućnost kupovine - kaže šef jedne prodavnice.
Kupci više ulažu u nedeljne kupovine, posebno na kraju meseca.
2. Onlajn kupovina je usporena
Skoro 12 odsto potrošnje u Velikoj Britaniji danas je onlajn, što je pad u odnosu na vrhunac od 15,4 odsto u februaru 2021. godine, na vrhuncu pandemije. To je najviše zato što su mnogi stariji ljudi koji su počeli da kupuju preko interneta tokom izolacije, sada odustali od toga.
Ipak, onlajn kupovina je i dalje popularnija nego što je bila pre pandemije, kada je činila oko 8 odsto ukupne kupovine namirnica.
3. Porast trgovačkih robnih marki
U 2005. godini oko 45 odsto prodaje prehrambenih proizvoda činile su trgovačke robne marke, ali je do kraja 2022. godine porastao na 51 odsto. Kupci menjaju etablirane brendove za jeftinije alternative u supermarketima dok cene hrane rastu najvećom brzinom u poslednjih 45 godina.
Supermarketi takođe proširuju asortiman sopstvenih brendova, jer im to pomaže da se istaknu na konkurentnom tržištu. Moguće je da bi ovaj trend mogao biti privremen, ali ako se ljudima svide novi proizvodi, možda nastave da ih kupuju.
4. Tržištem zavladali diskontni lanci
Prodaja u diskontnim lancima porasla je za više od 23 odsto na godišnjem nivou. To je više nego dvostruko brže od rasta prodaje u dva najveća supermarketa u Velikoj Britaniji.
Diskontni lanci jačaju svoj udeo na tržištu već deceniju, ali su sada, podstaknuti krizom troškova života, procvetali, jer kupci žele da uštede.
5. Ljudi traže programe lojalnosti
Broj akcija u prodavnicama naglo opada od 2014. godine. Umesto toga, kupci se sve više okreću programima lojalnosti u supermarketima kako bi pristupili popustima.
Ovi programi su se nekada odnosili na prikupljanje poena, ali većina je promenjena ili proširena kako bi se ponudili popusti u prodavnici ili personalizovane ponude za kupce.
(Telegraf Biznis)