Počela sezonska sniženja u Srbiji! Evo kako prepoznati trikove trgovaca i zaštititi se od lažnih popusta
Danas je zvanično počela sezona zimskih sniženja u većini prodavnica širom Srbije. Izlozi su okićeni natpisima o popustima, mameći kupce da obnove garderobu, kućne potrepštine ili tehniku po povoljnijim cenama. Međutim, euforija kupovine često može da zaseni oprez, pa je važno biti svestan potencijalnih zamki i prevara koje vrebaju tokom sniženja.
Na šta treba obratiti pažnju pre kupovine:
Proverite originalnu cenu: Pre nego što se zavedete primamljivim procentom sniženja, obavezno proverite koja je bila originalna cena proizvoda. Neki trgovci mogu veštački da podignu cenu neposredno pre sniženja, kako bi popust delovao veći nego što zaista jeste. Uporedite cene istog proizvoda u više prodavnica ili na internetu.
Detaljno pregledajte proizvod: Sniženja često obuhvataju i robu sa manjim oštećenjima ili nedostatacima. Pre kupovine, pažljivo pregledajte proizvod i uverite se da nema nikakve mane. Ukoliko primetite oštećenje, pitajte prodavca da li je ono razlog sniženja i da li to utiče na garanciju.
Pročitajte deklaraciju: Obratite pažnju na sastav materijala, uputstva za održavanje i druge bitne informacije na deklaraciji proizvoda. Ovo je posebno važno kod odeće i obuće.
Proverite uslove reklamacije: Pre kupovine, informišite se o uslovima reklamacije za snižene proizvode. Neki trgovci mogu imati posebna pravila za robu kupljenu na sniženju, pa je važno biti upoznat sa njima.
Čuvajte račun: Račun je dokaz o kupovini i neophodan je za reklamaciju. Obavezno sačuvajte račun, čak i za sitnije kupovine.
Najčešće prevare tokom sniženja:
Lažna sniženja: Kao što je već pomenuto, neki trgovci mogu veštački da podignu cene pre sniženja, stvarajući iluziju velikog popusta.
Sniženja "do" određenog procenta: Natpisi poput "Sniženje do 70%" često znače da samo mali broj proizvoda ima maksimalni popust, dok su ostali sniženi znatno manje.
Manipulacija cenama na kasi: Dešava se da cena na polici ne odgovara ceni na kasi. Uvek proverite iznos na računu pre plaćanja.
Prodaja robe lošeg kvaliteta pod izgovorom sniženja: Sniženja mogu biti prilika da se prodaju proizvodi lošijeg kvaliteta ili starije kolekcije.
Saveti za pametnu kupovinu:
Napravite spisak: Pre odlaska u kupovinu, napravite spisak stvari koje vam zaista trebaju. Ovo će vam pomoći da se ne zavedete impulsivnom kupovinom.
Postavite budžet: Odredite koliko novca ste spremni da potrošite i držite se tog budžeta.
Kupujte van gužve: Izbegavajte kupovinu u špicu, kada su prodavnice najpunije. Ovo će vam omogućiti da se fokusirate na kupovinu i izbegnete gužvu i stres.
Koristite internet za poređenje cena: Pre odlaska u fizičku prodavnicu, proverite cene na internetu. Možda ćete pronaći iste proizvode po još povoljnijim cenama.
Dignu cene pre samog sniženja
Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci se često koriste metodom da cene podignu pre samog sniženja, a kada počne sezonsko sniženje vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače.
Ove slučajeve treba da sankcionište tržišna inpekcija prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena.
Kada je reč o odeći, treba proveriti kvalitet proizvoda tj. deklaraciju, da li je jedna cena na rafu a druga na kasi, da li je naznačeno sneženje zaista u visini popusta koji je definisan.
Kada potrošač sumnja u kvalitet prehrambenog proizvoda potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji u zavisnosti kog pokrela je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd).
Kada su u pitanju cene, deklaracije, visine popusta, kada potrošač primeti bilo kakav propust trgovca, slučaj može prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji koja može da kazni trgovca novčano u vidu prekršajnog naloga.
Ne smete da vidite ništa što je "za leto"
- Kada su u pitanju sezonska sniženja moraju se primenjivati u poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je u pitanju zimsko sniženje u tom periodu su na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje onda samo letnja - rekao je ranije za naš portal Marko Dragić pravnik pri NOPS.
Zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana, trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja.
Takođe, kako nam je ranije rečeno iz Sektora tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine, oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi.
Ako na primer, kao što stoji u najavi da će cene biti i do 80% niže, trgovac oglasi ,"sniženje do 80%" onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80%.
(Telegraf Biznis)