Meta potpuno razotkrivena: Milijarde od prevara su bile poznate, ali su oglasi ostali jer su donosili novac
Meta se godinama nalazi u centru velikih kontroverzi, od zloupotrebe podataka korisnika do širenja lažnih vesti i govora mržnje. Sada se pojavila nova, znatno teža optužba. Prema istrazi koju je objavio Reuters, Meta je svesno zarađivala milijarde dolara od prevarantskih oglasa na Facebooku i Instagramu, i to iako je unutar kompanije bilo jasno kolika je razmera ovog problema.
Istraga navodi da je Meta samo tokom prošle godine ostvarila više od 3 milijarde dolara prihoda od prevarantskih oglasa iz Kine. Taj iznos čini skoro 19 odsto ukupnog Meta oglasnog prihoda iz Kine, koji je iznosio oko 18 milijardi dolara. Reuters podseća da je i ranije objavljeno da čak 10 odsto globalnih prihoda Mete dolazi od lažnih oglasa.
Prema internim podacima do kojih je Reuters došao, skoro četvrtina svih oglasa prikazanih na Meta platformama poticala je iz Kine, a veliki deo njih bio je povezan sa ilegalnim kockanjem, pornografijom i drugim oblicima prevare. Mete tih kampanja bili su korisnici u Tajvanu, Sjedinjenim Američkim Državama i Kanadi.
Interna upozorenja i rizici za decu i mlade
Unutrašnja istraga u Meti, navodi Reuters, jasno je ukazala na ozbiljne posledice ovakvih oglasa, posebno po decu i mlade. Istražitelji su preporučili značajna ulaganja kako bi se smanjila, kako je opisano, "rastuća šteta" koju korisnici trpe na Facebooku i Instagramu.
Meta je kao odgovor formirala poseban tim čiji je zadatak bio borba protiv prevara na Facebooku, Instagramu i WhatsAppu. Taj tim je do kraja 2024. uspeo da smanji broj prevarantskih oglasa za skoro 50 odsto, što je pokazalo da problem može da se kontroliše kada postoji volja.
Međutim, prema navodima iz istrage, taj tim je kasnije raspušten nakon intervencije Marka Zakerberga. Posle toga je, kako se navodi, došlo do naglog rasta broja lažnih oglasa u narednim mesecima, što dodatno baca senku na odluke rukovodstva.
Meta je znala, ali je prihod imao prednost
Zaključak istrage je posebno problematičan za Metu. Reuters navodi da je kompanija bila svesna razmera problema, ali da nije reagovala odlučnije jer bi to imalo direktan uticaj na prihode. Rob Latern, bivši visoki direktor za upravljanje proizvodima u Facebooku, ocenio je da je količina prevarantskih oglasa na platformama "neodbranjiva" i da bi kompanija trebalo da tretira problem kao vanredno stanje.
Meta je u odgovoru Reutersu odbacila deo optužbi. Portparol kompanije Endi Stoun naveo je da je tim za borbu protiv prevara od početka bio zamišljen kao privremen i da Mark Zakerberg nije direktno naredio njegovo raspuštanje. Prema njegovim rečima, direktor Mete je naložio timovima zaduženim za prevare i druge visokorizične pretnje da pojačaju napore u borbi protiv svih oblika zloupotreba na platformama.
Ipak, podaci koje je objavio Reuters otvaraju ozbiljna pitanja o prioritetima Mete i o tome koliko su bezbednost korisnika i javni interes zaista važni kada se na drugoj strani nalaze milijarde dolara prihoda.
(Telegraf Biznis)