Jevrosimović o „streli vremena“: Zašto se ni ekonomija ne vraća unazad

D. K.
D. K.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Vlasnik i predsednik Comtrade grupe Veselin Jevrosimović ponovo se oglasio na društvenoj mreži LinkedIn porukom koja na prvi pogled pripada domenu fizike, ali se vrlo lako čita i kao ekonomska i poslovna metafora savremenog sveta. Njegovo razmišljanje o tome zašto vreme ide samo napred otvara pitanje koje je podjednako važno za nauku, tržišta i kompanije: da li se razvoj može zaustaviti, usporiti ili vratiti unazad - i zašto to gotovo nikada ne uspeva.

Veselin Jevrosimović, Kopaonik Biznis Forum 2025 Foto: Filip Plavčić

Razbijena čaša se nikada sama ne sastavi. Juče se ne može ponovo proživeti“, poručuje Jevrosimović, polazeći od jednostavne, ali snažne slike. U fizici se to objašnjava pojmom entropije - prirodnom težnjom sistema ka većem neredu. U ekonomiji, ta entropija ima drugačije ime: nepovratnost odluka.

Jednom kada se tržište promeni, tehnologija zastari ili konkurencija preuzme prednost, povratak na „staro stanje“ više nije opcija. „Sistemi se lakše raspadaju nego što se sami popravljaju“, konstatuje Jevrosimović, a ta rečenica zvuči kao precizan opis mnogih kompanija koje su propustile trenutak za prilagođavanje.

Međutim, kako ističe, entropija nije celo objašnjenje. Nova naučna istraživanja pokazuju da pravac vremena ne mora biti nametnut spolja, već da nastaje iz unutrašnje strukture sistema i načina na koji se informacije u njemu povezuju i šire. Upravo tu Jevrosimović pravi jasan most ka ekonomiji i menadžmentu.

Pravac ne dolazi spolja. On nastaje iz strukture, odnosa i načina na koji se informacije kreću“, poručuje on. U poslovnom kontekstu, to znači da rast ne zavisi samo od tržišnih okolnosti ili regulatornih pritisaka, već od unutrašnje organizacije kompanije, kulture odlučivanja i brzine razmene znanja.

Drugim rečima, kompanije koje očekuju da ih „neko gura napred“ - država, tržište ili povoljne okolnosti - često ostaju zaglavljene. One koje grade jasne unutrašnje procese, protočne informacione tokove i smisao zajedničkog pravca, prirodno se kreću napred, baš kao vreme.

Strela vreman biznismen Foto:Telegraf.rs/AI ilustracija/Grok

Jevrosimovićeva poruka ima i širu ekonomsku dimenziju. U društvima u kojima su sistemi kruti, informacije zatvorene, a promene doživljene kao pretnja, razvoj usporava ili se fragmentira. Tamo gde postoji otvorenost, povezivanje i jasna unutrašnja logika, pravac se pojavljuje sam od sebe.

Na kraju, njegova misao zvuči gotovo kao poslovni aksiom: „Sve što ima smer - prvo mora imati smisao iznutra.“ U vremenu brzih tehnoloških promena i globalne neizvesnosti, možda je to i najvažnija lekcija - jer ni u fizici, ni u ekonomiji, strela vremena ne čeka one koji stoje u mestu.

Više informacija možete pronači na ovom LINKU.

(Telegraf Biznis)

Video: Otvaraju se vrata za nove privredne i obrazovne projekte sa Srbijom: Dačić iz Malija i Nigera

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>