Ni biljni napitak više nije trend: Sada prave hranu s "pravim mlekom bez životinjskog porekla"
Prvo je došlo tzv. biljno meso, zatim piletina uzgojena u laboratoriji, a sada se preduzetnici "klade" da će sledeća velika stvar u prehrambenoj tehnologiji biti mlečni proizvodi koji nisu životinjskog porekla.
"Animal-free dairy" je oznaka koja bi pratila takve proizvode, a ovde se ne misli samo na već poznate "konkurente" mleku poput napitka od ovsa/badema/soje, već na konkretniju hranu i grickalice, bez mlečnih sastojaka.
Kalifornijska kompanija "Perfect Day" je lider na tom polju, a bavi se proizvodnjom mlečnih sastojaka - kroz laboratorijski proces sličan onom koji se koristi za proizvodnju sintetičkog insulina.
Rajan Pandija, glavni izvršni direktor ove kompanije, nekada je polagao velike nade u izgradnju sopstvenih brendova hrane za široku potrošnju, ali je krenuo da se udaljava od toga i da fokusira se na prodaju mlečnih proteina koje mogu da koriste multinacionalne prehrambene kompanije u svojim lancima snabdevanja.
Ubeđen je da će prehrambeni giganti biti željni proizvoda koji ima prednost u ukusu, u odnosu na tzv. biljno mleko (koje je mnogima bezukusno) – i to im može pomoći da ispune svoje ciljeve vezane za CO2 emisije, tako što će smanjiti uticaj krava koje podriguju metan.
- Nećemo doći u Starbaks i reći: Zašto ne umešate kokosovo mleko u svoje mleko. Niko to ne želi - kaže Pandija i dodaje:
"Napravili smo promenu koju nikako ne biste očekivali".
Startapi kao što je "Perfect Day" podigli su prašinu time što su razvili sastojke za sladoled, krem sir i picu napravljene preciznom fermentacijom, u kojoj inženjeri kodiraju DNK krave u mikroorganizme koji se hrane hranljivom tečnošću za proizvodnju proteina.
Za razliku od tzv. biljnog mleka, proizvodi precizne fermentacije se ne razlikuju od onih koje prave krave, kaže Pandija, i ne "izazivaju uobičajene pritužbe" o ukusu ili teksturi.
Međutim, postoji velika prepreka na putu ka budućnosti bez krava: nakon godina euforije oko alternativnih namirnica, mnogi investitori su izgubili "apetit" za prehrambene kompanije.
Kompanije za fermentaciju, uključujući startape-mlekare, privukle su oko 840 miliona dolara investicija prošle godine, što je 50% manje od rekorda postavljenog 2021. godine, piše Blumberg.
Akcije "Beyond Meat"-a su pale za čak 22 odsto 8. avgusta, nakon što je kompanija za proizvodnju mesa na biljnoj bazi rekla da je "malo verovatno da će do kraja godine imati pozitivan tok novca".
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.