"Smejali smo se Česima kad su nam na more dolazili s paštetama, danas oni voze limuzine, a mi..."
Češka je prema Svetskom privrednom forumu 2018. bila 31. najkonkurentnija zemlja sveta, dok je Hrvatska od nje lošije plasirana čak 43 pozicije.
Pre desetak godina, kad se o ulasku Hrvatske u Evropsku uniju još uveliko pregovaralo, sa podsmehom se gledalo na češke turiste koji na more nose sopstveni hleb i paštete putujući u starim "škodama". Danas ti isti turisti voze skupe limuzine, a žive u zemlji o čijem ekonomskom uspehu Hrvatska može samo da sanja.
Kako je Češka uspela da uhvati voz sa razvijenijim zemljama EU, a realna konvergencija u Hrvatskoj ostaje tek pusta želja?
Mereno BDP-om po glavi stanovnika, Češka je još od 2013. ekonomski najrazvijenija među EU 10 zemalja, grupe u kojoj je sa Rumunijom, Bugarskom, Slovačkom, Slovenijom, Poljskom, Litvanijom, Letonijom, Estonijom i Mađarskom. U 2017. bila je na 89 odsto prosečne razvijenosti EU, a Hrvatska daleko ispod nje na 62 odsto, pokazuje izveštaj Hrvatske privredne komore (HGK) pod nazivom Konkurentnost zemalja srednje i istočne Evrope: Osvrt na Češku.
Za razliku od Hrvatske koja je evropska neslavna rekorderka po trajanju krize, Češka je imala samo tri godine pada realnog BDP-a, s tim da je u dve godine (2012. i 2013.) pad bio tek 0,8, odnosno 0,5 procenata. Već 2014. imala je veći nivo BDP-a nego krizne 2008, da bi 2017. ona bila 13 odsto veći. Hrvatska će povratak na nivo pre krize ostvariti tek ove godine, više od decenije kasnije, i to ako se ostvare najnovije prognoze rasta od 2,6 odsto.
Vetar u leđa toj srednjoevropskoj zemlji sa desetak miliona stanovnika bez sumnje je dalo ranije članstvo u Uniji u koju je ušla u velikom talasu proširenja 2004. Te je godine, zahvaljujući otvaranju evropskog tržišta od 500 miliona stanovnika, izvoz skočio rekordnih 40 odsto u odnosu na godinu dana ranije, a udeo robnog izvoza u BDP-u porastao sa oko 35 na gotovo 47 odsto BDP-a.
Širom otvorena vrata Evrope donela su uzlet tamošnjoj industriji koja stvara oko trećine češkog BDP-a, posebno grane rudarstvo i vađenje, prerađivačka industrija, snabdevanje električnom energijom, gasom, parom i klimatizacija.
Vodeća je, ipak, automobilska industrija koja u bruto dodatoj vrijednosti (BDV) učestvuje sa oko 6 odsto, najviše od svih članica. Nakon Češke sa udelom automobilske industrije u privredi slede Mađarska (5,2 odsto), Nemačka (4,7) te Slovačka (4,3).
S druge strane, Hrvatska nije puno profitirala od članstva već se hvali stopama rasta za koji će ekonomisti pristojno reći da je rast po inerciji, a ne nešto čime se treba hvaliti.
Ulazeći u članstvo duboko u krizi, sa loše složenim ekonomskim modelom, i uz mentalitet bežanja od reformi, Hrvatska je postala jedina zemlja u istoriji evropskog proširenja koja je nakon pristupa EU doživela široku društvenu regresiju: pad poverenja u institucije i rast i korupcije.
VIDEO: Zbogom pameti
(Telegraf.rs/Poslovni Dnevnik)
Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ratovi su uzrok
Nije čudno da Hrvatska i Srbija nisu puno napredovale u odnosu na Češku na pr., nemojmo zaboraviti da smo mi ratovali dok su se oni fokusirali na ekonomiju i razvoj. Mi i danas više raspravljamo o Kosovu, koje je, iako to nećemo da priznamo, izgubljeno, umesto da prihvatimo realnost i svim silama se potrudimo da oporavimo društvo u svakom pogledu, ne samo ekonoskom.
Podelite komentar
Сремац
Да су Чеси имали санкције,да су бомбардовани,да су имали 800.000 избеглица за 20 година каква би тек онда кола возили.
Podelite komentar
Messi
Nama je pasteta luksuz...
Podelite komentar