• 2

Šteta zbog taksi milion evra dnevno, Srbija i BiH spremaju "iznuđenu meru"

Srbija na KiM isporučila za 189,5 miliona evra manje robe u odnosu na isti period prošle godine, što predstavlja pad od čak 80 odsto

  • 2

Ukoliko prištinske takse ne budu ukinute do samita lidera Zapadnog Balkana u Parizu 1. jula, Beograd i Sarajevo će razmotriti uvođenje različitih modela kontramera, kao iznuđenu meru, poručili su potpredsednik Vlade Srbije Rasim Ljaljić i zamenik predsedavajućeg Saveta ministara Mirko Šarović.

Oni su danas na sastanku u Sarajevu razgovarali o daljim koracima po pitanju diskriminatorskih taksi koje za robu iz dve države i dalje primenjuju privremene institucije u Prištini i saglasili se da bi Srbija i BiH trebalo da zajednički nastupaju i sprovode koordinisane aktivnosti, čiji bi cilj bio povećanje pritiska za ukidanje taksi.

Navodi se da će se od Evropske komisije zatražiti veći angažman na hitnoj reformi CEFTA sporazuma.

Ljajić, koji je i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija, istakao je da je od 21. novembra, kada su takse uvedene, do 21. maja, Srbija na KiM isporučila za 189,5 miliona evra manje robe u odnosu na isti period prošle godine, što predstavlja pad od čak 80 odsto.

To praktično znači, ukazao je Ljajić, da je šteta nešto veća od milion evra dnevno.

MITROVICA ROBA SNABDEVENOST

FOTO TANJUG/ MIRJANA MITROVIC

Šarović, koji je i ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, rekao je da je za poslednjih šest meseci BiH isporučila 27 miliona evra robe manje na KiM nego u istom periodu prošle godine, što je pad od 97 odsto.

Primera radi, u prva četiri meseca ove godine plasirano je robe u vrednosti od svega 500.000 evra.

Dvojica ministara su zaključila i da građani na KiM takođe trpe štetu zbog uvedenih taksi, jer su cene na malo povećane za 5,3 odsto, spoljnotrgovinski deficit je povećan za 5,4 odsto, a uvoz robe za 6,4 odsto.

Na sastanku je konstatovano i da su zbog taksi gotovo zaustavljene sve regionalne inicijative, čime je prouzrokovana politička šteta za normalizaciju odnosa u regionu.

Tako na primer, Dodatni protokol 5 (olakšavanje trgovie u okviru CEFTA) jedino još kosovska skupština nije ratifikovala, Protokol 6 (trgovina uslugama) iako usaglašen, nije potpisan zbog problema koji su izazvani uvođenjem taksi, a za Protokol 7 (rešavanje sporova) nisu ni započeti pregovori iz istog razloga.

- Ukoliko takse ne budu ukinute do samita lidera Zapadnog Balkana u Parizu 1. jula, dve zemlje će razmotriti uvođenje različitih modela kontramera, svesne da to nije najbolja, ali svakako jeste iznuđena mera - piše u saopštenju.

Zbog taksi koje je Priština uvela za srpsku robu i zarobu iz BiH, CEFTA de facto ne postoji u onom obliku u kome je formirana pre 13 godina, navodi se u saopštenju.

Dvojica ministara su se založila za veći stepen ekonomske integracije na Balkanu, koji podrazumeva stvaranje zajedničkog ekonomskog prostora bez barijera i komplikovanih procedura koje otežavaju slobodan protok roba, ludi, usluga i kapitala. Uslov za to je bezuslovno ukidanje taksi koje je uvela Priština.

Dodaje se da ukoliko se to ne dogodi, EU će dodatno narušiti vlastiti kredibilitet, a zemlje ovog prostora propustiti još jednu šansu za privredni oporavak i normalizaciju političkih prilika.

VIDEO: Znate li šta zapravo znače datumi na namirnicama?

(Telegraf.rs/Tanjug)

Komentari

Preporuka sa Weba

Google preporuke