Bora Miljanović: Privatni biznis je sloboda, ali morate da ga pazite kao dete
"Katastrofa je što imamo situaciju da više od pola srednjoškolaca želi da radi u javnim državnim preduzećima"
Privatni biznis je sloboda, mladi bi to trebalo prvo da nauče, kaže Bora Miljanović, preduzetnik i direktor Represent sistema. On nam je u intervjuu govorio o tome koliko je teško započeti posao, ali i gde je budućnost marketinga.
Društvo Srbije za odnose s javnošću (DSOJ) je na 22. dodeli godišnjih nagrada PRiZnanje 2019, dodelilo upravo dr Borislavu Miljanoviću nagradu „Srđan Đurić“. Nagrada za izuzetan lični doprinos u oblasti komunikacija „Srđan Đurić“ se dodelјuje kao posebno priznanje profesionalcima iz svih oblasti odnosa s javnošću i komunikacija.
- Dugo ste u ovom poslu, i na neki način može se reći da ste krenuli od nule, koji je vaš prvi savet nekome ko želi da pokrene svoj prvi biznis?
- Da shvati da je privatni biznis sloboda, i da će mu on omogućiti nesmetan, kvalitetan i neobuzdan život s jedne strane, a sa druge strane da razume da na privatni biznis morate da gledate kao na dete i na još jednog člana porodice.
- Jednom prilikom ste izjavili da preduzetnički duh nedostaje našem tržištu, i da mora da se neguje, gde mladi onda greše u startu?
- Mislim da nije toliko problem u mladima, koliko u našem društvu, državi. Ovde svi i dalje doživljavaju državni aparat kao nešto što je iznad nas. Onog trenutka kada shvatimo da je država servis građana i da je ona tu za nas, a ne mi za nju... Drugo, mladi da prestanu da misle da se uz privatni biznis vezuje lopovluk, krađa... Uloga svih nas koji su u poslu jeste da promenimo javno mnjenje, i mišljenje pre svega tih mladih ljudi. Da nauče da je biznis izazov. Mi danas imamo situaciju da više od pola srednjoškolaca želi da radi u javnim državnim preduzećima, što je katastrofa.
- Uspešni preduzetnici, posebno oni koji su počeli od startapa, kažu da je ideja zapravo tek na trećem mestu važnosti za uspeh, šta vi mislite iz ugla nekog čija je agencija jedna od najboljih na ovim prostorima?
- Postoji nekoliko stvari. Prvo, otvorenost ka učenju je bitna. U ovo moderno doba sve se podrazumeva, ako ste spremni da učite i da se usavršavate i da posle 20 godina možda i ništa opet ne znate... Ljudi bi trebalo da budu svesni da se sve brzo menja i da stalno mora da se uči. Druga stvar je posvećenost. A onda sve ostalo, ideja, finansije, poznavanje operacija...
- Kako se menjao marketing od vremena kada ste vi počinjali do danas?
- Sve brže i brže. Oduvek sam bio čovek koji je okrenut budućnosti i onda kada sam ja počinjao, pre skoro dvadeset godina, nije postojala nijedna PR agencija u Srbiji. Morali smo da objašnjavamo šta je to PR, jer su tada poznavali samo marketing. Napravili smo zatim, 2008. onlajn odeljenje, kada se ni Fejsbuk nije bio razvio. Godine 2015, sa kontent marketingom, isto su nas pitali o čemu govorimo. Gledao sam šta dolazi i nije me bilo strah u šta ću skočiti.
- Da li vas je to koštalo?
- Naravno bilo je i grešaka. Marketing se jako brzo menja, komunikacijska industrija se brzo menja. Uzmite na primer keks - vi kada instalirate jednom prizvodnu liniju narednih 5, 6 godina nemate problem s proizvodnjom nego sa marketingom. Od nula, mi smo došli do 20 ljudi samo u tom sektoru.
- Jedan od prioriteta svih sektora poslovanja danas je digitalizacija, koliko su poslovni subjekti spremni danas da se digitalno transformišu i kako, konkretno, marketinške agencije moraju da se prilagode?
- Moraju jako bzo da prate i da budu spremni da se prilagođavaju. Nekada i mi imamo problem da objašnjavamo klijentima šta dolazi i šta bi trebalo da probaju, a oni su često skeptični.
- Gde je, prema vašem mišljenju budućnost oglašavanja?
- Oglašavanje kao takvo, meni je oduvek bilo naopako. Volim da radim, ali nisam hteo da budem podvojena ličnost. Pritisci, vlasnici, pokušavate da budete neutralni...shvatio sam davno i rekao da ću zbog svega toga da budem advokat klijentima.
- Upravo zbog vašeg zalaganja ste dobili nagradu za izuzetan lični doprinos u oblasti komunikacija „Srđan Đurić“. Šta vam ta nagrada znači, koliku odgovornost vam je nametnula?
- Još se doživaljavam kao mlad u poslu, a zapravo sam najduže u industriji. To prvo, a drugo, nagrada nosi ime Đurića, ko je iz moje generacije, zajedno smo se takmičili u poslu, savetovali se...Sada, posle toliko godina, da je on tu i on bi se bavio digitalnim komunikacijama i čast mi je što nagrada nosi njegovo ime. Lično, ovo je nagrada za jedno životno delo, vreme je da radim za druga. Posebno mi je drago što je to nagrada kolega, svi znamo da je teško biti prorok u sopstvenom selu.
- Koji su vaši trenutni planovi, pokrećete i novi portal?
Prepakovali smo sadašnji Reprezentov portal, napravili smo ga tako da je na jednom mestu povezano četiri države, plus pet naših kancelarija, i engleski, nešto kao "kontent hab". Želimo i drugim kompanijama da pokažemo kako mogu da budu medijske kuće.
- Planirate li i nova zapošljavanja?
- Već smo značajno povećali broj ljudi, ove godine i sa dodatnim kadrovima. Imamo 85 zaposlenih u kancelarijama. Bavimo se sa tri pravca komunikacija: jedno je agencija, i studio koji proizvodi sadržaj za klijente, drugi je BIZlife portal, i treće, ono što smo tek lansirali na tržište, digitalni startap, Digital element.
Mislim da je upravo budućnost biznisa i komunikaciji, u medijskim kućama, kao što sam rekao. Dosta je bilo maltretiranja kupaca, filozofija kontent marketinga jeste da mi pomognemo savetima, komunikacijom sa klijentima kada im je to stvarno potrebno.
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.