• 0
 ≫ 

Vlasnik Zare pravi šokantan zaokret - manje je više

 ≫ 

Vodeći svetski trgovac odećom, španski Inditeks, odlučio se za zaokret u razvoju svoje prodajne mreže pod motom "manje je više"

  • 0

Inditeks uz Zaru još u portfelju ima brendove Masimo Duti, Beršika kao i Pul end ber, a odeću prodaje u gotovo 7.500 prodavnica u celom svetu.

Kako navodi Reuters, kompanija je od 2012. smanjila broj trgovina na matičnom španskom tržištu za njih 297 odnosno za 15 posto. Inače, u Španiji vlasnik Zare ima daleko najveći broj prodavnica i trenutno ih u toj državi 1635 koje su zaslužne za šestinu prodajnih prihoda. Zatvaranjem radnji podstaknute su špekulacije među investitorima kako se kompanija suočava s usporavanjem prodaje s obzirom da se razvila u sadašnje okvire upravo zahvaljujući brzom rastu maloprodajne mreže.

Međutim, kako navode izvori unutar kompanije koji su željeli ostati anonimni, prodajna površina ustvari se povećala, jer kako kompanija zatvara manje prodavnice, tako proširuje ekskluzivna prodajna mesta u središtima gradova. U Bilbau je prošle godine otvorena nova Zarina radnja na tri sprata u starom delu grada dok su istovremeno ugašene tri manje trgovine u gradu. Tezu o proširenju dokazuje i podatak da je prošle finansijske godine neto prodajna površina porasla 4,7 posto. Ove godine kompanija očekuje rast od četiri posto.

Podsetimo, vlasnik Inditex-a uz Zaru još u portfelju ima brendove Massimo Dutti, Bershka i Pull & Bear, a odeću prodaje u gotovo 7500 butika u celom svetu.

AmancioOrtegaGaona Foto: inditex.com

To je gotovo dvostruko više nego što zajedno imaju Gap i Japan's Fast Retailing i 2500 više od najvećeg konkurenta, švedskog H&M-a. Međutim, zatvaranje prodavnica nije rezervirano samo za špansko tržište. Prošle godine, prvi puta u svojoj istoriji, Inditex je zatvorio više prodavnica u Kini nego što ih je otvorio.

Valja naglasiti kako je Inditexova mreža u azijskoj sili najveća izvan matičnog tržišta. Globalno gledano, kompanija i dalje otvara više prodajnih mesta, ali je stopa rasta usporila. Prošle godine planirali su da otvore između 300 i 400 radnji, a zatvorili su njih 200. Međutim, na kraju su otvorili 370, a ugasili 355.

- Za nas je kvalitet prodajnog prostora jednako važna kao i stopa rasta - izjavio je Markos Lopez, direktor tržišta kapitala u Inditexu.

Iako je prošlogodišnji rast Inditexove prodaje od sedam posto daleko bolji od H&M-ovog rezultata od tri posto, činjenica je da španski div oseća pritisak konkurencije, posebno internetske s obzirom da je Amazon postao najveći trgovac odećom u SAD-u i Velikoj Britaniji. Inditexova prodajna marža u padu je već neprekidnih šest godina, smanjivši se sa 19,5 posto u 2013. na prošlogodišnjih 16,7 posto, kako pokazuju podaci Refinitiva. Ramiz Čelat, fond menadžer kompanije Vontobel Aset Menadžment koja je jedan od deoničara Inditexa smatra kako je očekivano da rast prodajne površine u budućnosti uspori.

- Međutim, sedam posto rasta prodaje u zahtevnom maloprodajnom okruženju ustvari je vrlo atraktivno - dodaje Čelat.

U svakom slučaju, uspeh ili propast Inditexove filozofije zatvaranja manjih i proširenja ekskluzivnih radnji odrediće može li kombinovanje internetske prodaje s velikom mrežom fizičkih prodavnica uroditi plodom na tržištu masovne mode. Konkurenti ipak slede drugačiji model. Američki Gap je najavio zatvaranje 230 trgovina dok Sephora i Target kreću u smanjivanje postojećih prodajnih mesta.

(Telegraf biznis / Poslovni dnevnik)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>