Usvojeno: Zakon o trgovini sprečava dovođenje kupca u zabludu
Tokom načelne rasprave ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Zoran Ðorđević rekao je da elektronska trgovina u Srbiji značajno raste, te da je prošle godine 1,8 miliona ljudi kupovalo robu preko interneta, što je za 50 odsto više u odnosu na 2015.godinu.
On je precizirao da je broj korisnika elektronske trgovine porastao sa 18 odsto od ukupnog broja korisnika interneta u 2011. na 31 odsto u 2018. godini.
Kako je naveo, e-trgovina u Srbiji lane je ostvarila promet od 317 miliona dolara što je rast od oko devet odsto u odnosu na 2017. godinu, a očekuje se da u ovoj godini internet prodaja zabeleži promet od oko 350 miliona dolara.
Ðorjević je objasnio da su u zakon unete odredbe kojima se detaljnije uređuje elektronska trgovina i da se prvi put uvode pojmovi „elektronske prodavnice“ u kojoj trgovac prodaje svoju robu direktno potrošaču, i „onlajn platforme“ koja povezuje prodavca i kupca.
Zakon prvi put prepoznaje poslovni model prodaje „dropshiping”, koji se, inače, već primenjuje u praksi, a odvija tako što roba fizički ne stiže do trgovca, već direktno od proizvođača putuje ka kupcu, dodao je ministar.
Objasnio je da će na taj način biti otklonjene dileme u inspekcijskom nadzoru koje su izazivale pravnu nesigurnost kod e- trgovaca jer nisu bili prepoznati u domaćem pravnom sistemu.
Važna zakonska novina odnosi se na uvođenje instituta prikrivene kupovine (mystery shopper), kojim se daje ovlašćenje inspektoru da u slučaju osnovane sumnje da je trgovina neregistrovana, obavi prikrivenu kupovinu i tako obezbedi dokaz.
Ðorđević je naveo da su zakonom bliže uređeni i prodajni podsticaji tako što su definisani osnovni oblici sniženja - akcijska prodaja, sezonsko sniženje i rasprodaja i za svaki od njih posebna pravila.
- Na ovaj način se sprečava obmanjujuće poslovanje i dovođenje kupaca u zabludu, što se neretko dešavalo jer su u praksi korišćeni različiti termini koji na pravi način nisu obaveštavali kupc - rekao je Ðorđević.
Zakon uvodi i novu podelu trgovine na malo koja razlikuje trgovinu na prodajnom mestu, trgovinu ličnim nuđenjem i daljinsku trgovinu.Kako je kazao, sektor trgovine zapošljava 19,3 odsto ukupnog broja zaposlenih u Srbiji, a udeo trgovine u BDP-u se kreće oko 10 odsto.
Oko 32 odsto ukupnog broja registrovanih privrednih subjekata posluje u sektoru trgovine na veliko i malo.
(Telegraf Biznis/Tanjug)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.