Nešto čudno se dešava sa litijumom u svetu, a evo zašto je to jedna od najvažnijih vesti za Srbiju

Rudinici litijuma procvetaće u budućnosti, naročito jer električni automobili idu ka tome da postanu mejnstrim. U prilog tome ide sve veća potražanja, a i cene enormno rastu

Međutim, čudno je da usred tolike potražnje, određeni rudnici u svetu usporavaju svoju proizvodnju. Razlog - žele da iskoče onda kada bude tražnja na vrhuncu, a zalihe na minimumu. Mi bismo mogli da dobijemo važnu ulogu u svemu tome.

Od sredine 2015. do sredine 2018. godine, cene litijuma, mekog, srebrno-belog metala neophodne za punjenje baterija, skoro su se utrostručile. To se desilo u trenutku kada je svetski vozni park električnih vozila dostigao vrednost od 5 miliona, a automobilska industrija počela da se brine oko ponude sirovina. Srbija ima zalihe koje su potrebne svetu.

To je podstaklo otvaranje šest rudnika litijuma u Australiji od 2017. godine, kada su kompanije počele da dobijaju na razvoju tehnologije.

S druge strane, rast prodaje usporava se u Kini, a pogon za popunjavanje lanca snabdevanja baterijom se ohladio. Rezultat: Smanjenje cene od 30% za litijum koji izaziva zabrinutost oko toga gde bi mogao biti sledeći izvor.

U prvom kvartalu 2019. godine, prodaja električnih vozila u Kini, koja je najveće tržište za električna vozila, porasla je za oko 90% u odnosu na godinu ranije. Iako to zvuči impresivno, to je polovina rasta u periodu između 2017. i 2018. godine.

U međuvremenu, očekuje se da će proizvodnja litijumna u Australiji, vodećem svetskom proizvođaču, porasti za oko 23% u naredne dve godine. Prošlog meseca, ministar rudarstva u Čileu izjavio je da sadašnja administracija pokušava da udvostruči proizvodnju u zemlji u roku od četiri godine.

Električna energija, napajanje

Foto: Shutterstock

Proizvođači litijuma se suočavaju i sa drugim preprekama, uključujući i nemogućnost da se ruda pretvori u litujum materijale. Neki rudari u Kini prijavili su zakasnelu ekspanziju zbog preterano agresivnih vremenskih rokova, produženih perioda za naručivanje i pooštravanja kredita, navodi se u julskom izveštaju Orocobre Ltd.

Kao odgovor na kašnjenja, kompanija Pilbara Minerals iz Perta je u junu objavila da planira privremeno da uspori tempo proizvodnje. I nisu jedini, mnogi rudnici usporavaju tempo jer žele, kako se pretpostavlja da budu dominantni igrači u 2023, 2025, 2030.

Do 2025. godine tržište litujum sirovine može biti vredno 20 milijardi dolara, ono za baterije i 424 milijarde dolara. Do 2030. godine, snabdevanje litijum-jonskim baterijam će morati da se poveća za više od 10 puta.

Dodatno, na berzi se koliko toliko kontroliše cena. A s druge strane, rudari proizvode litijum sa specifičnim hemijskim svojstvima, prilagođavajući se potrebama svakog kupca. Pregovori o zaključenju ugovora su poverljivi i obično traju mesecima.

Zalihe litijuma će i dalje biti nestabilne, piše Blumberg, ali proizvođači koji se mogu brže prilagoditi promenljivim potrebama svojih klijenata verovatno će pobediti u trci za dominacijom na tržištu.

ČEMU OVA PRIČA?

Upravo jer Srbija leži na 10 odsto svetskih nalazišta jadarita. Već mesecima se najavljuje da je to jedna od najvećih nada za Srbiju jer je reč o mineralu iz koga se izvlači litijum koji je neophodan za baterije za električna vozila. Takođe, reč je o veoma tehnički komplikovanom procesu.

Kod Loznice se upravo nalazi 10 odsto svetskih rezervi litijuma. Rezerve u nalazištu kod procenjene su na 136 miliona tona.

Zbog toga, pokrenut je projekat "Jadar" i podrazumeva i otvaranje rudnika tog retkog minera. Jadarit je otkriven tek 2004. godine, u okviru terenskih radova, a 2007. priznat je kao novi mineral.

Sastav tog kriptonita otkrio je minerolog Kris Stenli, koji je sa stručnjacima iz Kanade proučavao materijal koji je stigao u London iz lozničkog rudnika.
Taj, inače najlakši, metal na planeti ima široku lepezu primene u izradi proizvoda, od kojih se izdvajaju baterije za hibridna i vozila na električni pogon.

Litijum se koristi u proizvodnji baterija koje napajaju vozila, računare, mobilne telefone i industrijske sisteme, kao i legura za avio industriju. Taj mineral ima široku primenu i u raketnoj industriji.

Srbija trenutno pregovara o tome sa kompanijom Rio Tinto, koja realizuju projekat Jadar. Odluka o investiciji trebalo bi uskoro da bude obelodanjena.

(Telegraf Biznis/V.B)

Tagovi: električna vozila, Litijum, litijum jonske baterije, Loznica, Rudnik

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (16)
Poređaj komentare:
  • S
    svaca

    Sta ja imam od toga, penziju od dvesta evra, bas me briga za litijum, rude, i bilo sta u Srbiji

  • J
    Jeretik

    Srbija je do kolonizacije imala njena rudna bogatstva, sada ima samo rudare. Bogatstva odoše kolonizatorima i onima koji ih dovode. Dok se gledalo ode li Kosovo, ode Srbija.

  • М
    Миле Транзиција

    Ееее а успутно уништавање природе???? О томе ништа!!!! Расељавања људи!!! Ништа!!!!Отимачина уз минималну накнаду!!!! Ништа!!!! А трпање пара у џепове корумпираним политичарима!!!!! Ништа!!!!! Тешко нама Србима!!!! Ако неки остане!!!!