Navijački turizam - šta će doneti svim građanima proboj Zvezde i Partizana u evropska takmičenja

 ≫ 
  • 10

Prolazak klubova Zvezde i Partizan u važna takmičenja je mnogo više od preigravanja na terenu. Osim ozbiljnih svota novca koji će klubovi da zarade, veliki značaj imaćemo i od takozvanog "navijačkog turizma".

- Sportski događaji su generalno veliki generatori novca, ali i promocija za Grad - rekao je za Telegraf Biznis direktor Turističke organizacije Beograda Miodrag Popović.

Kako objašnjava, po propisima UEFA, gostujući navijači imaju pravo na 5 odsto kapaciteta stadiona, a u Zvedinom slučaju to je 2.500 ljudi. U Partizanovom, 1.500.

- Nemamo samo gostujuće navijače, nego i ljude koji dolaze da gledaju velike utakmice kao takve, jer klubovi koje smo izvukli su klubovi koje njihovi navijači verno prate na utakmicama, dakle, mi imamo zagarantovanih 8. 500 gostiju, puta dve noći to je već 16.000 noćenja - priča nam on.

Osim tog broja, navodi da dolazi dodatnih desetak hiljada drugih navijača, što utiče na potrošnju i noćenje, a reč je o onim navijačima koji žive u dalje u Srbiji, regionu, ili nekoj dalekoj destinaciji a dolaze da gledaju omiljeni tim.

Prema njegovim rečima, kada je o samoj Zvezdi reč, ona drugi put i igra Ligu šampiona, tako postaje i sve popularniji evropski klub, što samim tim uvećava interes onih ljudi koji po Evropi gledaju "velike" utakmice, bez obzira na to ko je učesnik, što je trend koji se širi naročito poslednjih godina.

I tu nije kraj benefitima:

FK Partizan Foto: Partizan.rs/Miroslav Todorović

- Sve to je vrlo značajan prihod za grad i finansijski i promotivan. Sam direktan prenos utakmice opet obezbeđuje neki poseban ambijent. Nije to decidno turizam, ali taj oglasni prostor postaje izuzetno skup - kaže Popović.

- To znači da sve to klub dobro naplati, a porez se plaća Beogradu, u Srbiji, a to se posebno odnosi i na prodaju igrača. Taj prihod koji se zaradi kad legne na račun, ide Srbiji, što je po godini, više od milion evra - dodaje.

Činjenica je, podseća, da će Zvezda zasad samo inkasirati sigurnih 20 miliona evra, a 20 odsto toga ide državi.

Koliko je sport značajan, on navodi i primer Španije u kojoj je fudbal druga privredna grana po prihodu.

- Partizan, nažalost, neće imati tri utakmice nego dve, i na grupu u koju je upao treba da gledamo u smislu koje će to navijače dovesti, odnosno turiste - kaže Popović.

Na pitanje da li navijači sa sobom nose i određene izazove i eventualne probleme, Popović navodi da je to jeste izazov za sve, ali najviše za Ministarstvo unutrašnjih poslova, koje, prema njegovoj oceni, "radi fantastičan posao kada je reč o bezbednosti navijača i na terenu i van njega".

Podseća da su na Fajnal foru same Delije delile flajere kojima su molili voje navijače da ne ulaze u sukob da gostujućim. Ali i utakmicu sa Kelnom kada su njihovi navijači ostali dva dana, izlazili, provodili vreme kao i "obični turisti.

- Bili su divni gosti, a mi pravi domaćini, ne sumnjam da će biti tako i ovoga puta kada su u pitanju i Zvezda i Partizan - rekao nam je Popović.

ŠTA MOŽE DA SE URADI SA ZARAĐENIM MILIONIMA?

Navijači Crvene zvezde, Delije Foto: Marko Jovanović

Brdo miliona koje stiže na Marakanu i Stadion Partizana, može da se iskoristi za mnoge namene, a osim punije kase, uvećana je i vrednost brenda.

Osim dodatnih i važnih bodova za klupski, ali i srpski fudbal uopšte, plasman u  evropska takmičenja znači i dobru finansijsku injekciju. Dodatno, brend samog kluba postaje vredniji, tako da bi samo od sponzorskih ugovora mogu da inkasiraju milione evra. U to treba ubrojati i debelu zaradu od prodaje ulaznica.

I to nije sve. Klubovi bi osvojenu sumu mogli da preliju u investicije, pre svega u stadion i teren. Tako, deo novca klubovi bi mogli da ulože u stadion i da on bude pogodniji da se koristi u komercijalne svrhe sa konkurentnim cenama zakupa.

Pored toga, rodila se šansa za dugoročnu korist:

- Sigurno je da će uticati na vrednost brenda, i ovo će značajno da poveća prihode  klubova. Kakvi će biti dugoročni efekti zavisi od toga šta će da urade sa tim novcem. Da li će da ulažu u kupovinu novih igrača, tako da ulazak u ovakve lige postane redovan ili će na neki način da se obnovi stadion. Zvezda sada ima zaista šansu da dugoročno ojača tim i da prođe i prolećni deo takmičenja i obezbedi dodatni novac - rekao je za Telegraf Biznis Milojko Arsić, ekonomista i profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Kako je rekao, klub sada ima šansu da "izgradi jedan jak tim koji bi mogao ponekad da prođe i letnji deo Lige, što misli da bi trebalo iskoristiti.

U prilog Crvenoj zvezdi ide i tržište - ukoliko krene u proces privatizacije, jasno je da će moći da traži veću cenu.

- Privatizacija zavisi od toga kakva bi bila, i ko bi postao vlasnik. Privatizacije jesu uglavnom dobre, ali nisu sve. Dakle, da li bi taj vlasnik gledao dugoročnije, da izgradi jedan jak evropski tim, ili bi gledao možda da troši ove igrače koje Zvezda sada ima, ali i imovinu i trenutne resurse. Vrlo je važno da tu dođu neki vlasnici koji imaju ambiciju da to postane jedan od 20 najboljih timova u Evropi - ističe Arsić.

- Treba gledati da u klubovima zaigra, na primer nekoliko reprezentativaca Srbije, ili reprezentativaca drugih zemalja - kaže on.

Prema njegovim rečima, novac bi trebalo iskoristiti za jačanje tima, čuvanje talenata, dugoročnije ugovore kako bi kasnije mogao da se generiše i veći prihod. Poručuje da iz ekonomskog ugla, najbolje bi bilo da što pre krenu da ulažu u terene i stadion, i nove igrače.

(Vesna Bjelić)

Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • pera

    30. avgust 2019 | 15:35

    Svi ce se slikati pored tenka,pa zatim rakija tenkovaca,pljeskavica na tenkovski nacin...

  • W

    30. avgust 2019 | 18:01

    Neće doneti ništa jer dete iz osnovne škole ne može da obuče dres Zvezde ili Partizana a da ne popije dva šamara od nekih tamo...

  • 1962

    30. avgust 2019 | 16:12

    Marakano turističko mesto, ja sam tebe posećiv'o često.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>