
Srpski grad između "Fijata” i "Folksvagena”
Odluka „Folksvagena” da stopira već gotov projekat izgradnje fabrike kraj Izmira zbog vojne intervencije Turske u Siriji ponovo je uvela Kragujevac u trku za mogući aranžman sa ovim nemačkim automobilskim gigantom. U stvari, u trci je ponovo Srbija, što su potvrdili i neki naši funkcioneri, iako su napomenuli da ne treba očekivati previše.
"Folksvagen” bi fabriku mogao da izgradi i u Vojvodini zbog velikog broja nemačkih firmi u tom delu naše zemlje, ali prednost Kragujevca su dobro obučeni radnici i tradicija proizvodnje automobila duga više od pola veka.
Naša država mora ozbiljno da uzme u razmatranje sve potencijale Kragujevca, smatraju u vrhu gradske vlasti.
– Kragujevac je spreman da dočeka „Folksvagen”. Raspolažemo infrastrukturno opremljenim zemljištem i kvalitetnom radnom snagom. Mislim da investitoru kakav je „Folksvagen” odgovara šumadijsko podneblje. Ovde je stabilnost poslovanja zagarantovana, a naši stručnjaci bi „Folksvagenu” mogli da omoguće da se bavi i razvojem ne samo proizvodnjom – izjavio je gradonačelnik Radomir Nikolić marta ove godine, prilikom susreta sa premijerkom Anom Brnabić u Rektoratu Univerziteta u Kragujevcu.
Vlada Srbije bi konačno trebalo da se suoči i sa trenutnom situacijom u „Fijatovoj” fabrici automobila u Kragujevcu. Radnici su poslednjih meseci više bili na odmoru nego u pogonima, jer se proizvodnja u kompaniji „Fijat-Krajsler automobili Srbija” i dalje zasniva na zastarelom modelu „500L” koji je počeo da se pravi još 2012. godine.
Naime, ukoliko grupacija „Fijat-Krajsler” uskoro ne donose odluku o proizvodnji novog modela u Srbiji, šumadijsku prestonicu bi mogao da zadesi pravi kolaps, jer bi bez posla moglo da ostane više od 4.000 radnika koji su angažovani u fabrici automobila i kooperantskim preduzećima za proizvodnju delova.

Ta socijalna bomba koja bi Kragujevac vratila u period od pre pet godina kada je u gradu bilo oko 23.000 nezaposlenih, mogla bi da dovede i do ozbiljnih političkih potresa u srpskom Detroitu, tim pre što među ovdašnjim naprednjacima postoje sukobi koji sve češće i otvorenije izbijaju na videlo.
Fabriku automobila u Kragujevcu „Folksvagen” bi mogao da gradi u obližnjem Kormanu, koji je sedamdesetih godina prošlog veka bio predviđen za „treću fazu” širenja „Zastave”.
Tim perifernim delom Kragujevca prolazi još nezavršeni put koji grad spaja sa Koridorom 10, kao i nedavno obnovljena pruga ka Lapovu sa kojom treba da bude povezana „Simensova” fabrika u Sobovici. „Fijatovi” kooperanti su odustali od te lokacije zbog pobune meštana koji i danas imaju spor sa državom oko eksproprijacije zemljišta.
„Folksvagen” je planirao da u Turskoj izgradi pogone u kojima bi oko 4.000 radnika proizvodilo 350.000 automobila godišnje, marke „pasat” i „škoda”. Ta investicija je procenjena na oko 1,3 milijarde evra, isto koliko su naša država i „Fijat” uložili u rekonstrukciju starih „Zastavinih” pogona.
Budućnost tog projekta je sada neizvesna, ali Srbija ima ozbiljnu konkurenciju u balkanskim zemljama koje su članice Evropske unije, pre svih u Bugarskoj, a odnedavno i u Hrvatskoj.
U raspodeli tržišta koje kontrolišu svetski automobilski giganti, Češka je, sa „škodom”, pripala Nemcima, a Rumunija francuskom „Renou”, koji u toj zemlji pravi „dačiju”. Zato je teško očekivati da bi „Folksvagen” mogao da se opredeli za Rumuniju, iako Nemačka, u kontekstu politike, ima uticaj i na tog našeg istočnog suseda.
(Telegraf Biznis/Politika)
Video: Nikolić: Ubuduće će transakcija biti merena sekundama, naknade će biti znatno povoljnije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milan
Sve fabrike guraju u Vojvodinu pitanje je kad ce traziti i njeno ocepljenje...
Podelite komentar
FIAT
nikako FIJAT
Podelite komentar
Boki
Bićemo srećni ako ne ugase Fiat... Od nekih novih ulaganja nema ništa.
Podelite komentar