• 0
 ≫ 

Ovo je trezor u kojem se čuva najtajniji recept na svetu

 ≫ 

Dugo su kružile priče o tome da puni i pravi recept Koka-kole zna samo dvoje ljudi na svetu, ali javnost je sumnjala kako je reč o delu marketinškog mita. I, da li je formula zaita zaključana u trezoru? Apsolutno

  • 0
Koka Kola trezor

Printskrin: Youtube/World of Coca-Cola

Dr Džon S. Pemberton pre 133 godine, tačnije 8. maja 1866. kreirao je napitak za koji nije znao kako će promeniti svet i postati najpopularnije piće ikad. Sok u boji karalemele na početku se prodavao na čaše u apoteci "Džejkob farmasi" u Atlanti.

Piće je brzo privuklo kupce, a već 1864. počeli su da ga flaširaju i distribuiraju. Kada je puštena u prodaju Koka-kola je sadržavala kokain i kofein. Kokain je bio dobijen iz lista koke, a kofein iz orgaha kole, biljke čiji plod obiluje kofeinom.

Budući da na engleskom ove reči počinju s C i K, po njima je Koka-kola (Coca-cola) i dobila ime, ali slovo K su promenili u C iz marketinških razloga. Za ime Koka-kola zaslužaj je Frank M. Robinson, partnera Pembertona.

Originalnu kopiju formule čuvali su 86 godina u glavnom sefu banke SunTrust u Atlanti. U decembru 2011. originalna tajna formula premeštena je u novi sef koji je izložen u muzeju Svet Koka-kole u Atlanti, ali u metalnoj kutiji tako da ga niko ne može videti. To je i prvi put od 1925. godine da je kutija izašla iz sefa.

Coca Cola, Koka Kola

Foto: AP/Tanjug

Dugo su kružile priče o tome da puni i pravi recept Koka-kole zna samo dvoje ljudi na svetu, ali javnost je sumnjala kako je reč o delu marketinškog mita. I, da li je formula zaita zaključana u trezoru? Apsolutno, piše Vintidž njuz.

Postoje brojne prepreke na putu potencijalnih kradljivaca, a prva je svakako trezor. Iako mnogobrojni turisti svake godine pohode Koca Kola muzej, vrlo mali broj ljudi može ući kroz vrata trezora.

Taj je trezor je zaista opremljen najmodernijom tehnologijom koja ga čini neprobojnim, a nalazi se u kompleksu od preko 8000 kvadrata preko puta slavne ulice Bejker.

U muzeju se, osim pogleda u nedostupni trezor, može uživati u isprobavanju raznih napitaka iz fabrike Koca kole.

Jesu li ikada uklonili lišće koke?

U Pembertovoj formuli Kola je sadržavala 142 grama kokaina iz lista koke po galonu sirupa, a 1891. Kandler je smanjio na desetinu tog iznosa. Procjenjivalo se da čaša kole sadrži devet miligrama kokaina. Iz sastava je uklonjen 1903. ali ne potpuno. Nakon 1904. kompanija je počela da koristi ostatke iz procesa ekstrakcije kokaina iz lišća koke, tzv. potrošeno lišće.

Od tada u Coca-Colu se dodaje ekstrakt lišća koke bez kokaina. On se izvlači iz lišća u pogonu kompanije Stepan u Nju Džersiju, koja je ujedno jedina kompanija u SAD ovlašćena za taj posao.

Kad su promenili recept na dan su primali 1.500 poziva

Koka-kola je godinama vodila bitku s novim lolama, pićima sličnima njoj. Početkom 80-ih Pepsi se počeo bolje da se prodaje u supermarketima. A na testiranjima ukusa na slepo (blind test) potrošači su ocjenjivali Pepsi boljim od Kole. I zato su u Koca-koli odlučili poboljšati ukus. Izbacili su staru kolu i u proleće 1985. izbacili novu, poboljšanu kolu, nazvanu "New Coke". Staru Koca-kolu potpuno su izbacili.

Reakcije su bile strašne. Ljudi su bili besni, gnevni, pisali su pisma, protestovali, žalili se da su im ukinuli uspomene na detinjstvo, da ne mogu zamisliti život bez prave Kole, novine su pisale o ovom fenomenu, a nova Kola je ismejana. Ukupno 400.000 poziva i pisama stiglo je u sedište firme u Atlanti, a na dan su primali po 1.500 poziva. Čak su zaposlili i psihijatra da sluša pozive kupaca i prenosi svoje profesionalno mišljenje direktorima. On je izjavio da su neki ljudi pričali o povlačenju Kole kao o smrti bliskog člana porodice.

Coca Cola, Koka Kola

Foto: AP/Tanjug

Vodeći ljudi bili su u potpunoj dilemi. Ljudi su na blind testiranjima pre lansiranja radije izabrali Novu Kolu i kad su ih pitali bi li radije pili nju ili staru Kolu većina ih je rekla da bi, ali da bi im trebalo vremena da se naviknu. Kupci su bili podeljeni. Prodaja Nove kole postupno je rasla, no bilo je kupaca koji su potpuno odustali od kole, nisu hteli da kupuju ni nju, ni novu kolu, a ni Pepsi.

Najbolji marketinški potez ikad

Istovremeno, ogroman broj ljudi, pogotovo na jugu SAD zahtevao je povratak stare formule. Bilo je ljudi koji su kupovali velike zalihe kole iz Evrope, onih koji su pokupovali preostale zalihe u svojim lokalnim prodavnicama.

Samo tri meseca posle lansiranja Nove kole, 11. jula, vratili su staru formulu u prodaju. Ljudi su bili oduševljeni. Mnogi su posle propitkivali je li ovo Koca-kola namerno napravila kao marketinški trik, no iz firme su uvek poručivali da nisu, da je to jednostavno bila greška.

Video: Recept za uspeh destilerije u šumadijskom selu - rakija sa ukusom zlata

(Telegraf Biznis/Express.hr)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>