Poslednji dani giganta iz vremena SFRJ: "Jugoprevoz" Čačak ide u stečaj
Privredni sud otvorio postupak, poverioci pozvani da u roku od četiri meseca prijave potraživanja
Privredni sud u Čačku otvorio je postupak stečaja nad Holding kompanijom doo „Jugoprevoz” sa sedištem u ovom gradu, pod matičnim brojem 07167288, zbog prezaduženosti. Za stečajnog upravnika imenovana je Agencija za licenciranje upravnika RS u Beogradu, a poverioci su pozvani da u roku od četiri meseca prijave svoja potraživanja.
Ovo je, verovatno, početak kraja nekadašnjeg saobraćajnog giganta u SFRJ, koji danas nema nijednog zaposlenog, i uvod u novi sudski postupak, ali uz mnoštvo zagonetki iz prethodnog doba koje je veoma teško raščlaniti.
Naši sagovornici su godinama i decenijama bili uključeni u poslove ovog preduzeća, većina zahteva da njihove izjave ne budu navedene poimenično, ali se ispostavlja da je stečaj pokrenulo Ministarstvo privrede u Vladi Srbije jer je država još 2016. rekla da nema više društvenih preduzeća, a u ovom društveni kapital i danas iznosi 89 odsto.
U monografiji „Autoprevoz” (1977) koja se danas čuva u Zavičajnom odeljenju Gradske biblioteke u Čačku, našli smo podatke da je ta kuća u 1976. godini prevezla čak 90 miliona putnika i da je do kraja navedene godine po Zakonu o udruženom radu morala da je preraste u SOUR (složena organizacija udruženog rada), pod nazivom „Jugoprevoz”. Tih dana preduzeće je imalo 800 autobusa sa 50.000 sedišta, 350 kamiona i 5.000 radnika u Srbiji sa pokrajinama, Crnoj Gori i BiH.
Kako se raspala Jugoslavija to se dogodilo i „Jugoprevozu”, pa su usledila odvajanja i preregistracije preduzeća. Na internet stranici Agencije za privredne registre i danas stoji da je HK doo „Jugoprevoz” Čačak osnovan 20. juna 2000. godine i da su članovi holdinga sledeće saobraćajna preduzeća:
Akcionarsko društvo za prevoz „Jugoprevoz” - Kovin u stečaju
Akcionarsko društvo za ugostiteljstvo i trgovinu „Jugoprevoz - Ugopromet” Kragujevac
Deoničarsko društvo „Autoprevoz” u mešovitoj svojini sa PO Peć
Deoničko društvo za putnički saobraćaj „Đakovica - prevoz” PO Đakovica
„Jugoprevoz” - Srbija i Crna Gora
„Jugoprevoz” društvo sa organičenom odgovornošću Čačak - u stečaju
„Jugoprevoz” - Velika Plana„Jugoprevoz” - Čačak
„Jugoprevoz” – Despotovac
„Jugoprevoz” - Paraćin
„Jugoprevoz” – Raška
„Jugoprevozšped” – Čačak
„Pegaz” - Užice
„Prizren - prevoz”, društvo za saobraćaj, trgovinu i usluge eksport - import društvo sa ograničenom odgovornošću Mladenovac (varoš)
Saobraćajno preduzeće „Jugoprevoz” društveno preduzeće, Jagodina - u stečaju16.
Saobraćajno preduzeće „Jugoprevoz Paraćin - teretni saobraćaj” doo Paraćin
Društveni kapital
Tamo, pred rat devedesetih „Jugoprevoz” je preko nemačke firme „Unimerkat” nabavio čak stotinu novih kamiona i otplata je bila predmet dugogodišnjeg spora pred našim sudovima. Evo šta o tome kaže Branko Ćurčić, danas vlasnik ivanjičke kuće „Pegaz”, a nekad predsednik Skupštine „Jugoprevoza”:
- Ako budem počeo da pričam o tome, trebaće nam cele novine. I ja ne znam kako je transformisan `Jugoprevoz`. Ja sam tamo bio predsednik Skupštine, odjednom je Privredni sud u Kraljevu transformisao to iz društvenog u privatno preduzeće. Pre jedno pola godine dolazi dopis od Ministarstva za privredu gde se kaže da se briše ta registracija iz dve hiljade neke, da li je to četvrta ili šesta, i kaže da se to mora registrovati po nekim novim pravilima. Ali, ja nisam pravnik...
Izgleda da je krenulo tako šta se duguje i ko kome ko kome. `Unimerkat` je dao 100 kamiona koje smo mi koristili, ceo onaj veliki `Jugoprevoz`, dali su nam te kamione gde smo mi platili dve ili tri rate ne znam tačno. Devedesetih `Unimerkat` odlazi u stečaj, vodio se postupak u Privrednom sudu u Čačku, nisu mogli da nađu toga ko treba da primi pare koje su dosuđene, onda Sud donosu odluku ne obustavlja se postupak nego se prekida dok se ne nađe adresa ko te pare traži. I niko nikad do danas nije tražio te pare.
Tu se posle pojavila neka firma, valjda sa Kipra, koja je te pare tražila, nisu imali dokaz da imaju pravo na te pare. Sud je zato obustavio postupak, to mogu da ispričam pred bogom ocem.
Zatim, 14. aprila 2010. godine, Privredni sud u Čačku pokreće prethodni stečajni postupak nad dužnikom „Jugoprevoz - Čačak”, a pod istim matičnim brojem (07167288) o čemu i danas postoji rešenje na internet stranici APR - a. Tu je navedeno da je Narodna banka Srbije „dostavila obaveštenje da blokada dužnika `Jugoprevoz - Čačak` ukupno sa kamatom na dan 31.3. 2010. iznosi 292.946,27 dinara, broj dana blokade je 3.079, broj radnika je 0, a poslovna imovina iznosi 0”.
- Godine 2010. pokrenut je postupak isto za stečaj vezano za spor koji smo imali sa `Unimerkatom` i obustavljen je taj stečaj iz razloga što `Unimerkat` u roku od pet dana nije dao informaciju šta dalje i kako nastaviti da bi naplatio svoje potraživanje. Međutim, ta firma ne postoji pa se pojavljuje neka druga i oni ne postoje. Vodili smo 20 godina spor i imali presude u našu korist - kaže nam jedan od bivših rukovodilaca holdinga, zahtevajući da ne bude pomenut.
Drugi sagovornik, koji je službeno bio uključen u ovaj slučaj, veli da „Jugoprevoz” ipak ima popriličnu imovinu, odnosno „680 kvadrata na stanici u Čačku koji su procenjeni svojevremeno na 42 miliona dinara”, dodajući da će ovde biti i drugih problema oko pozajmica novca stečenog poslom u Iraku. I napominje: „Tek kad dođu prijave potraživanja, videće se ko šta potražuje”.
(Telegraf.rs/ RINA)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.