• 28

Zašto je putarina na Balkanu najskuplja? Srbija ima niže cene nego Hrvatska i BiH

Problem je u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta

  • 28

Iako zemlje Evropske unije imaju daleko bolji standard od balkanskih, Srbija, BiH, pa čak i Hrvatska koja je u EU, mogu da se "pohvale" najvišim cenama putarina. Iz radija Slobodna Evropa istražili su zašto, a njihov sagovornik o ovoj temi je Safudin Čengić, iz Udruženja poslodavaca Federacije BiH.

Prema podacima javnih preduzeća, iznos putarine na pređenih deset kilometara u FBiH iznosi 0,60, u RS 0,48, u Hrvatskoj 0,64, a u Srbiji 0,33 evra.

- Očito da se na prostorima bivše Jugoslavije sve pokušava preliti na korisnike auto-puteva, i zbog toga se i određuju cene koje su neprimerene za naše uslove. Kada poredimo cene auto-puteva u bilo kojoj evropskoj državi sa cenama koje su u Bosni i Hercegovini, dolazimo do podatka da su bosanskohercegovačke cene skuplje, i da za ono malo auto-puta što imamo plaćamo nesrazmerno visoku cenu- navodi Čengić.

Cene godišnjih karata u BiH su višestruko više od onih u Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, a u Srbiji se, takođe, cena godišnje karte određuje tako što se iznos putarine za određeni deo auto-puta pomnoži sa 400. U Hrvatskoj ova opcija ne postoji, ali se ostvaruju popusti u slučaju elektronske naplate putarine.

Čengić kaže da je problem u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta, dok se u mnogim drugim zemljama crpe resursi iz budžeta države i iz sredstava koncesionara koji će eksploatisati takve auto-puteve.

U Bosni i Hercegovini je dodatni problem što je i pitanje izgradnje auto-puta u rukama politike. Ima situacija gde se od izgrađenih nešto više od 100 kilometara auto-puta, 80 kilometara nalazi u centralnom delu zemlje (deonica između Zenice i Tarčina), dok 20-ak kilometara čine deonice na severu i jugu zemlje. Ostatak, koji bi trebalo povezati na panevropski Koridor Vc, čeka na realizaciju.

- Svaka država prvo gradi auto-puteve tamo gde je najveća frekvencija i gde je isplativost te gradnje, dok mi u Bosni i Hercegovini gradimo auto-put koji od naplate putarina ne može pokriti ni plate onih koji rade na naplatnim rampama. Normalno da svaka ekonomija zavisi od kvalitetne infrastrukture i da bi za nas, kao poslodavca, bilo iznimno važno da imamo ne jedan, već nekoliko auto-puteva u nekoliko pravaca - zaključuje Čengić.

Video: Crnogorci ne žele da plate putarinu kroz tunel Sozina

(Telegraf Biznis/Radio Slobodna Evropa)

Komentari

  • Mile

    Dosta stranaca prolaze kroz Srbiju i treba da bude skupa jer je to dobar prihod za održavanje puteva ali za naše državljanie se treba napraviti mogućnost tipa godišnje pretplate za korišćenje autoputa. Sistem Vinjeta nije jeftin, elektro uređaji za kontrolu, naplata kazni, presretači...

  • Sreten

    U Bugarskoj naplatne rampe ne postoje vec cena koriscenja auto puteva uz registraciju za god dana kosta 100 eu , ko ne zeli moze je uzwti po potrebi na 5 dana za 10eu, pa onda vidite kolko smo mi skuplji od toga.

  • Dare

    Gde mislite na Balkanu ? U Srbiji svakako dok u ostalim Drzavama uz registraciju kupite vinjetu za nekih 100 eu i godinu dana kolko ista vazi ne silazite sa auto puteva, naplatne rampe ne postoje, dok kod nas taj iznos ce te platiti ako odete 15 puta od Bgd do Nisa i nazad. Takodje u tim zemljama ne morate uzeti vinjetu za god dana istu mozete uzeti na 7 dana po potrebi za 10eu i tih7 dana ako zelite ne silaziti sa auto puteva za 10 eu a ovde toliko kosta do Nisa i nazad. Eto tako tofunkcionise da se ne lazemo.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke