Zašto je putarina na Balkanu najskuplja? Srbija ima niže cene nego Hrvatska i BiH
Problem je u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta
Iako zemlje Evropske unije imaju daleko bolji standard od balkanskih, Srbija, BiH, pa čak i Hrvatska koja je u EU, mogu da se "pohvale" najvišim cenama putarina. Iz radija Slobodna Evropa istražili su zašto, a njihov sagovornik o ovoj temi je Safudin Čengić, iz Udruženja poslodavaca Federacije BiH.
Prema podacima javnih preduzeća, iznos putarine na pređenih deset kilometara u FBiH iznosi 0,60, u RS 0,48, u Hrvatskoj 0,64, a u Srbiji 0,33 evra.
- Očito da se na prostorima bivše Jugoslavije sve pokušava preliti na korisnike auto-puteva, i zbog toga se i određuju cene koje su neprimerene za naše uslove. Kada poredimo cene auto-puteva u bilo kojoj evropskoj državi sa cenama koje su u Bosni i Hercegovini, dolazimo do podatka da su bosanskohercegovačke cene skuplje, i da za ono malo auto-puta što imamo plaćamo nesrazmerno visoku cenu- navodi Čengić.
Cene godišnjih karata u BiH su višestruko više od onih u Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, a u Srbiji se, takođe, cena godišnje karte određuje tako što se iznos putarine za određeni deo auto-puta pomnoži sa 400. U Hrvatskoj ova opcija ne postoji, ali se ostvaruju popusti u slučaju elektronske naplate putarine.
Čengić kaže da je problem u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta, dok se u mnogim drugim zemljama crpe resursi iz budžeta države i iz sredstava koncesionara koji će eksploatisati takve auto-puteve.
U Bosni i Hercegovini je dodatni problem što je i pitanje izgradnje auto-puta u rukama politike. Ima situacija gde se od izgrađenih nešto više od 100 kilometara auto-puta, 80 kilometara nalazi u centralnom delu zemlje (deonica između Zenice i Tarčina), dok 20-ak kilometara čine deonice na severu i jugu zemlje. Ostatak, koji bi trebalo povezati na panevropski Koridor Vc, čeka na realizaciju.
- Svaka država prvo gradi auto-puteve tamo gde je najveća frekvencija i gde je isplativost te gradnje, dok mi u Bosni i Hercegovini gradimo auto-put koji od naplate putarina ne može pokriti ni plate onih koji rade na naplatnim rampama. Normalno da svaka ekonomija zavisi od kvalitetne infrastrukture i da bi za nas, kao poslodavca, bilo iznimno važno da imamo ne jedan, već nekoliko auto-puteva u nekoliko pravaca - zaključuje Čengić.
Video: Crnogorci ne žele da plate putarinu kroz tunel Sozina
(Telegraf Biznis/Radio Slobodna Evropa)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
BOSNA
Najskuplja je zato sto neko mora nadoknadit milione, miliarde koje su lopine, pretezno politicke opljackali zemlju i narod. To i mravi znaju a kamo li mi narod.
Podelite komentar
Rola
Znači sprema se poskupljenje čim se pominje da smo najjevtiniji sa putarinom. Imam pitanje zašto se neuporedite sa Nemačkom koja ne naplaćuje putarinu. Drugo zašto neuporedite zarade pa tek onda uporedite putarine. Ovde kod nas samo se gleda kako da narodu izvučemo što više para pa ko može da se snadje na bilo koji način neka uživa a sirotinja ona ne mora ni da živi a kamoli da i ona proživi .
Podelite komentar
laki
Kakve puteve imamo sramota i sto naplaćuju uopste
Podelite komentar