Da li su potrošači u zabludi u vezi sa vrstom računa?

 ≫ 
  • 0

Svaki trgovac je po zakonu dužan da prilikom prodaje robe ili pružanja usluga potrošaču izda fiskalni ili blok račun, a predlog NALED-a je da se uvede i upadljiva nalepnica na vratima objekata, o vrsti računa koji je trgovac obavezan da izda.

U NALED-u kažu da trenutno građani ne znaju ko je, a ko nije u obavezi da im izda fiskalni račun, s obzirom na često proširivanje broja delatnosti kod kojih ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase.

Stoga, jednom od preporuka u najnovijem izdanju "Sive knjige", predlažu da se obaveštenje o vrsti računa (fiskalnom ili nefiskalnom blok računu), koji se izdaje za kupljeno dobro ili pruženu uslugu, obavezno ističe na vratima obveznika.

Time bi se, smatraju u NALED-u, očuvao jedan od osnovnih razloga uvođenja fiskalnih računa, a to je građanska kontrola.

Predlažu da se propiše novi format obaveštenja na objektima i da to bude nalepnica jarkih boja sa, na primer, velikim slovom "F" za fiskalni račun i "R" za običan račun.

U Ministarstvu finansija kažu za Tanjug da sa stanovišta propisa kojima se uređuju fiskalne kase, nema prepreka da se izmeni forma obaveštenja o obavezi izdavanja fiskalnog isečka.

Po Zakonu o fiskalnim kasama propisana je obaveza da se na vidnom mestu u objektu u kome se obavlja promet dobara na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, istakne obaveštenje o obavezi izdavanja fiskalnog isečka, a sama sadržina ovog obaveštenja uređena je Pravilnikom o obliku i sadržini obaveštenja.

Međutim, u NALED-u navode da je obrazac obaveštenja propisan Pravilnikom nedovoljno upadljiv i često se "izgubi u ostalim papirima zalepljenim na vrata".

Kažu i da je za građane dodatno zbunjujuća činjenica da ovakva obaveza isticanja obaveštenja ne postoji za nefiskalizovane delatnosti i paušalce, tako da oni ne moraju da obaveste kupca ili korisnika usluge o obavezi izdavanja običnog, nefiskalnog računa za kupljenu robu ili uslugu, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija napominju da je trgovac u obavezi da izda račun za svaki kupljen proizvod ili izvršenu uslugu, i navode da u novom Zakonu o zaštiti potrošača nije predviđeno uvođenje upadljive nalepnice.

"Sa aspekta zaštite potrošača, najvažnije je da trgovac izda račun, a da ga potrošač sačuva, jer je račun kao jedan od dokaza o kupovini potreban za ostvarivanje prava potrošača po osnovu zakonske odgovornosti prodavca za saobraznost proizvoda u roku od dve godine od kupovine, odnosno prilikom ostvarivanja prava po osnovu garancije", kažu za Tanjug iz ovog ministarstva.

Kako su naveli, po Zakonu o zaštiti potrošača trgovac je dužan da za kupljenu robu ili uslugu potrošaču izda račun koji sadrži naziv ili poslovno ime, adresu i podatke koji su značajni za utvrđivanje identiteta trgovca, podatke o prodatoj robi ili pruženoj usluzi, prodajnu cenu, datum izdavanja računa i specifikaciju prodajne cene.

Video: Mrzite kilometarske redove u prodavnicama?! Ovo je idealno rešenje za sve naše muke

(Telegraf Biznis/Tanjug)

Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>