Da li su potrošači u zabludi u vezi sa vrstom računa?
Svaki trgovac je po zakonu dužan da prilikom prodaje robe ili pružanja usluga potrošaču izda fiskalni ili blok račun, a predlog NALED-a je da se uvede i upadljiva nalepnica na vratima objekata, o vrsti računa koji je trgovac obavezan da izda.
U NALED-u kažu da trenutno građani ne znaju ko je, a ko nije u obavezi da im izda fiskalni račun, s obzirom na često proširivanje broja delatnosti kod kojih ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase.
Stoga, jednom od preporuka u najnovijem izdanju "Sive knjige", predlažu da se obaveštenje o vrsti računa (fiskalnom ili nefiskalnom blok računu), koji se izdaje za kupljeno dobro ili pruženu uslugu, obavezno ističe na vratima obveznika.
Time bi se, smatraju u NALED-u, očuvao jedan od osnovnih razloga uvođenja fiskalnih računa, a to je građanska kontrola.
Predlažu da se propiše novi format obaveštenja na objektima i da to bude nalepnica jarkih boja sa, na primer, velikim slovom "F" za fiskalni račun i "R" za običan račun.
U Ministarstvu finansija kažu za Tanjug da sa stanovišta propisa kojima se uređuju fiskalne kase, nema prepreka da se izmeni forma obaveštenja o obavezi izdavanja fiskalnog isečka.
Po Zakonu o fiskalnim kasama propisana je obaveza da se na vidnom mestu u objektu u kome se obavlja promet dobara na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, istakne obaveštenje o obavezi izdavanja fiskalnog isečka, a sama sadržina ovog obaveštenja uređena je Pravilnikom o obliku i sadržini obaveštenja.
Međutim, u NALED-u navode da je obrazac obaveštenja propisan Pravilnikom nedovoljno upadljiv i često se "izgubi u ostalim papirima zalepljenim na vrata".
Kažu i da je za građane dodatno zbunjujuća činjenica da ovakva obaveza isticanja obaveštenja ne postoji za nefiskalizovane delatnosti i paušalce, tako da oni ne moraju da obaveste kupca ili korisnika usluge o obavezi izdavanja običnog, nefiskalnog računa za kupljenu robu ili uslugu, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.
U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija napominju da je trgovac u obavezi da izda račun za svaki kupljen proizvod ili izvršenu uslugu, i navode da u novom Zakonu o zaštiti potrošača nije predviđeno uvođenje upadljive nalepnice.
"Sa aspekta zaštite potrošača, najvažnije je da trgovac izda račun, a da ga potrošač sačuva, jer je račun kao jedan od dokaza o kupovini potreban za ostvarivanje prava potrošača po osnovu zakonske odgovornosti prodavca za saobraznost proizvoda u roku od dve godine od kupovine, odnosno prilikom ostvarivanja prava po osnovu garancije", kažu za Tanjug iz ovog ministarstva.
Kako su naveli, po Zakonu o zaštiti potrošača trgovac je dužan da za kupljenu robu ili uslugu potrošaču izda račun koji sadrži naziv ili poslovno ime, adresu i podatke koji su značajni za utvrđivanje identiteta trgovca, podatke o prodatoj robi ili pruženoj usluzi, prodajnu cenu, datum izdavanja računa i specifikaciju prodajne cene.
Video: Mrzite kilometarske redove u prodavnicama?! Ovo je idealno rešenje za sve naše muke
(Telegraf Biznis/Tanjug)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.