Otkrivena tajna: Gde završi roba koju kupimo pa vratimo?
U Kanadi, potrošači godišnje vrate kupljenu robe u vrednosti od 46 milijardi dolara, ali samo 30 odsto završi u "zoni uništenja". Na primer, jedno skladište Amazona za devet meseci 2019. bacilo je u đubre čak 293 hiljade komada vraćenih, nekorišćenih stvari.
Procena je da e-trgovci u Francuskoj godišnje bace i unište robu vrednu 630 miliona evra, a Nemci čak sedam milijardi. Užasnuta takvim traćenjem resursa i zagađenjem, Francuska je pre desetak dana - prva u svetu - zakon o zabrani bacanja hrane proširila na zabranu uništavanja tekstila i druge robe. Sličan zakon sprema i Nemačka.
Dobra strana ove priče je što će se na taj način smanjiti rasipanje, jer se svakodnevno dešava da ljudi, na primer, poruče 3 para pantalona različitih veličina, ne znajući koje će da im pašu. Kada stignu, jedne zadrže, a druge vrate onlajn prodavcu; one, potom, završe na smetlištu, a dok "planina" nekorišćene, a neupotrebljive - raste.
Amazon svu vraćenu robu odbacuje, čak i onu koju kupac vrati u neotpakovanoj ambalaži. Njima, Alibabi, nemačkom Zalandu ili Otu, ovo je jeftinija opcija, nego da plaćaju radnike da otvaraju pakete i proveravaju. Donji veš i sredstva za higijenu se obavezno uništavaju.
E-trgovina se u poslednjih pet godina povećala za 95 odsto, a s njom raste i problem uništavanja potpuno nove robe. Prema procenama austrijskog, nemačkog i švajcarskog tržišta, nekih 70 procenata se prepakuje i ponovo prodaje, ali 30 odsto završi u "sivoj zoni", odnosno na deponiji. Osim vraćene, uništava se i roba koja je pogrešno upakovana ili ima neadekvatnu etiketu.
Kanadska TV-mreža CBC govori o deponijima punim upotrebljive odeće i elektronike, koje vrede na stotine miliona dolara. Istraživački novinari britanskog Dejli Mejla potajno su snimili skladišta jednog giganta e-trgovine i u njemu otkrili "zonu uništenja", snimivši radnike kako odvoze enormnu količinu netaknutih igračaka, kuhinjske opreme i flat televizora.
Ipak, e-trgovci nisu jedini krivci. Pre više od godinu dana, svetom se pronela skandalozna vest da je Barberi doslovno spalio odeću, aksesoare i kozmetiku, vredne 38 miliona dolara. Nike, na primer, uništi robu pre bacanja, jer nije namenjena "sirotinjsom šiku". Svake godine, savezna američka vlada pre početka Super Bowl događaja, oduzima i uništava pogrešno otvorene dresove i kape. Zakon o tome donesen je zahvaljujući lobiranju korporacija, koje su se bunile zašto oduzeta odeća nije uništena, nego je podeljena žrtvama uragana Katrina.
"Nismo potrošili milione za reklamiranje na Super Bowl-u, da bi to bilo povezano sa "šikom beskućnika", objasnio je oglašivač jednog skupog brenda.
Ovo je samo delić jedne zamršene, destruktivne svetske ekonomije...
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nedeljko
Kod nas je ne vratu ,nego opet stavu,pa nam naplatu,da zaradu....
Podelite komentar