Gde je gradski prevoz u Evropi najskuplji, da li cene prate standard i kako se rangira Srbija?
U komparaciji cena gradskog prevoza u najprometnijim evropskim gradovima, fokusiraćemo se na mesečne karte za zaposlene. Počnimo od naše zemlje, odnosno od glavnog grada.
Zaposleni građani republike Srbije, koji žive u Beogradu u zonama 1 i 2, za mesečnu BusPlus kartu moraju da izdvoje 3.275 dinara, a 285 dinara manje daju oni koji prevoz koriste samo u 1. zoni.
Putnici kojima je prevoz potreban i za 3. zonu - mesečnu kartu plaćaju 3.890 dinara. Dakle, možemo reći da je prosek 30 evra.
Zagrepčani i Ljubljančani prevoz mesečno plaćaju čak 45 evra, u proseku, samo šest evra manje u odnosu na Beč, u kojem ova usluga košta 51 evro, slično kao i u Briselu.
U 2020. London nastavlja da dominira kada je reč o paprenim cenama karata za gradski prevoz, pa tako ovde mesečna karta košta 160 evra, i to samo za prve dve zone, a London ih ima 9.
Mnogi žitelji britanske prestonice se, zbog visokih cena stanova u centru, odlučuju za periferiju, odnosno zone 3-9, pa im je cena karte skuplja.
U Barseloni, mesečna karta za metro i autobus, u prvoj zoni, košta 40 evra, a ona koja uključuje 10 vožnji - vredi 11 evra. Jasno je da se ovde, kao i svuda u svetu, najviše isplate mesečne karte. Madrid drži još jaču cenu, a ona iznosi 53 evra.
Svaka država uređuje i specifične povlastice za svoje građane, bilo da je reč o deci, studentima, penzionerima, nezaposlenim licima, ili o porodičnim i grupnim kartama.
AB zona u Berlinu podrazumeva centar i okolinu, a cena mesečne karte gradskog prevoza za nju je oko 80 evra. U Minhenu ćete ovaj "luksuz" platiti 66 evra. U Istanbulu i Budimpešti gradski prevoz mesečno košta 28 evra.
Podsećamo, Luksembrug je od 1. marta zvanično postao prva država sa besplatnim javnim prevozom.
Vlasti su ukinule karte za vozove, tramvaje i autobuse kako bi pomogle smanjenju zagađenja, a ujedno i siromašnijim građanima. U Buenos Ajresu mesečna karta je 15 evra.
U odnosu na prosečne plate u navedenim zemljama Evrope, jasno je da beogradski javni prevoz nije nimalo jeftin. Primera radi, ako je prosečna plata u prestonici nepunih 70.000 dinara, a cena mesečne karte 3.500, ona čini 20. deo plate.
U Minhenu, prosečna zarada stručnjaka bez odgovornosti prema osoblju iznosi 4.500 evra mesečno, a mesečna karta košta 66 evra, odnosno čini ugrubo 65. deo plate.
Video: Kako naći stan u situaciji kada cene nekretnina i zakupa divljaju?
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Misko
Mirisem poskupljenje?!
Podelite komentar
Ivan
A kad uporedjujete ovako cene, za druge nas prevoz je jeftin, za nas nije uopste. Ne mozete da uporedjujete kad po vama prosek plata je 70 000 u sta cisto sumnjam osim ako su racunali samo plate politicara i direktora, vrh glave ovde je prosek 350-400e i da neko placa kartu 35e, a ne 30e jer 30e nije sigurno 3900 dinara, plus ubacite racune za struju, vodu, telefone, hrana i onda neko treba da prezivljava sa maks 100e. U drugim zemljama prosek plata je 10 puta veci nego kod nas, pa onda uporedite njihovih 3000e naspram nasih 350-400e i da plate kartu 50e mesecno, znaci skuplja za 15e od nase, pa to nema nigde samo kod nas, imas platu 300e i placas javni prevoz 35e, a neko ko ima 3000e platu placa samo 15e vise od nas. A da ne pricam koliko je uzasan samo nas prevoz, prljav, klima ne radi, vrata ne rade i za to da dajem 35e mesecno? U Becu gde sam bio pre 2 nedelje busevi, tramvaji, metro sve je to cisto kao da je tek izaslo iz fabrike, a da ne pricam ne da hranu ne smes da zagrizes u prevozu, ne smes ni da popijes nesto ako te uhvati kontrola odmah pisu kaznu, a kod nas mozes komotno pecenje da rasiris na sred busa pa neka se goste svi redom.
Podelite komentar
Miki
U beču ukoliko se uzme godisnja karta i ukoliko se plati odjednom ceo iznos, kada se izračna, dnevna karta iznosi 1 Euro za ceo Beč za ceo dan za sve prevoze.
Podelite komentar