Šta možemo da naučimo iz krize: Koji poslovi sada imaju manje šanse da propadnu

Naša planeta definitivno nije imuna na krize bilo koje vrste, ali zdravstveni i ekonomski potresi ostavljaju posledice na društvo u celosti. Od Velike depresije, preko SEK iz 2008, pa do situacije u kojoj se nalazimo danas - da li smo nešto naučili, i ima li "proverenog recepta" za odolevanje ekonomskim padovima?
Sve je počelo u Kini, ubrzo se prenelo na ceo svet, a najviše u Evropu, gde korona virus svakodnevno utiče na zdravlje ljudi, privredu, posao. Poslodavci nisu u stanju da održe biznis bez profita, neki radnici su primorani da ostanu bez posla, a pitanje je da li vlade imaju dovoljno resursa da podrže sve ugrožene sektore.
Prema statistici, oko 20 odsto novih biznisa propadne tokom prve dve godine, 45 odsto u prvih 5 godina, a čak 65 procenata "novih poslova" propadne nakon 10 godina, iako su do tada već ostvarili neki staž. Samo četvrtina opstaje 15 godina, pa i duže. Postavlja se pitanje, u šta je pametno ulagati?
Sudeći po aktuelnoj situaciji, poslovi s hranom i pićima imaju manje šanse da "propadnu", dok su turizam i ugostiteljstvo podbacili, jer svakako nisu na listi prioriteta. Ova dva sektora su, uz avio-prevoz, trenutno najviše ugroženi, a odmah iza njih je sektor prodaje, u domenu stvari koje nam nisu neophodne.
S druge strane, ono što "neće stati" jesu poslovi koji se bave proizvodnjom ili prodajom odeće i opreme za bebe i decu, jer se one takođe smatraju neophodnim. Pre nekoliko dana je postao viralan video mame iz Amerike koja panično plače, jer je u radnji nestalo svih paketa pelena.
Mediji, kao sedma sila, i tehnologija - stoje na visokoj poziciji.

Od kada je u Srbiji proglašeno vanredno stanje, možemo da primetimo da su svoje poslovanje privremeno obustavili brojni saloni lepote, poslastičarnice, butici, a neki drugi koji i dalje rade - imaju manje posle, jer ljudi nema. Jedino gde, logično, primećujemo gužvu - jesu supermarketi i samostalne trgovinske radnje.
Tržni centri rade, ali kraće i "u miru", jer kupci izbegavaju gužve. Pad profita će osetiti i bioskopi, pozorišta koja već nepovoljno stoje, koncertne sale.
Iz ove, ali i svake druge ekonomske krize, možemo da naučimo i zašto je važno štedeti. Ljudski strah je glavni pokretač za ostavljanje novca sa strane, a ne pozamašna suma na računu - kako mislimo.
Kao što su u vreme krize u Aziji ljudi kupovali devize, tako naši ljudi sada kupuju evre, za "svaki slučaj". Iako zaliha sada ima dovoljno, a rafovi su popunjeni, ovakve situacije nas uče da pametnije raspolažemo novcem.
Prema podacima aktuelnog istraživanja, 4 od 10 Evropljana ne ostavlja novac sa strane svakog meseca, a situacija je gora u slabije razvijenim zemljama. Letonija i Grčka u ovome prednjače. S obzirom na to da ne možemo predvideti budućnost, uvek je mudro čuvati novac.
Što se tiče ulaganja u zlato, mišljenja su podeljena.
Zanimljivo je da studije pokazuju i da najviše štede roditelji i milenijalci, a najmanje građani koji imaju preko 65 godina. Kao osnovni razlog za štednju, i prvi i drugi navode "iznenadne situacije i troškove" - čak 67 odsto njih ostavlja novac sa strane zbog toga, a ne zbog konkretnih ciljeva.

Sada kada imamo situaciju da se širom sveta ljudi javljaju birou za zapošljavanje, jer ostaju bez posla u privatnim firmama, ovaj razlog za štednju dobija još veći smisao. S druge strane, sve i da država pomogne ugroženim osobama i sektorima u ovim situacijama - i ona tada zalazi u sferu "nenadoknadivih gubitaka", koji usporavaju oporavak privrede.
Ovakve krize, koje se tiču zdravlja i ekonomije, uče nas i tome da su ljudski odgovori na istu situaciju - različiti. Od Italijana, najviše ugroženih, koji pevaju na balkonima u karantinima, do ljudi koji panično kupuju toalet papir, brašno, sredstva za dezinfekciju i ostale stvari, iako nisu prvi "na udaru".
Učimo i da oni koji "rade za sebe" - nisu uvek u dobroj poziciji, bez obzira na neku vrstu slobode koju uživaju. Na primer, Velika Britanija sada ima problem upravo sa njima, a oni čine 15 odsto stanovništva. I u drugim razvijenim zemljama, milioni radnika nemaju ugovore s velikim kompanijama ili firmama, pa tako ni finansijsku sigurnost kada dođe trenutak da moraju da "prestanu da rade" na neko vreme.
I neki influenseri, posebno oni kojima su brendovi plaćali da promovišu neka mesta, na primer, da se slikaju na trgu neke svetske metropole u odeći tih modnih kuća, sada takođe "trpe", jer su putovanja zabranjena, a brendovi imaju druge prioritete da se izbore s krizom.
Mnogi su u poslednje vreme, kako je Jutjub i Instagram scena sve "jača", pomalo počeli da zavide blogerima na "slobodnom vremenu", novcu koji dobijaju i tome slično, ali se u ovakvim situacijama vidi da i ovaj posao, kao i razni drugi, nije idealan.
Kriza nas uči i da "globalna bajka" ne sme biti samo na papiru, mada se ovaj put u neku ruku ispostavilo da je tako, budući da EU danima nije reagovala na vapaje Italijana. I dok smo svi mi, iz drugih delova sveta, situaciju s koronom predugo vezivali samo za Kinu, virus je uzeo maha i pogodio sve svetske lokacije: počev od zdravlja, preko proizvodnje, do opšte ekonomije i bankarstva.
Sada se svuda u svetu ispostavilo i da mnogo više treba ulagati u zdravstvene sisteme, jer "pucaju" i oni koji su važili za stabilne poput švajcarskog, zatim u digitalizaciju i savremenu tehnologiju.
(B.Đ.)
Video: Veliko interesovanje građana za turističke vaučere koje daje Pošta Srbije
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Milan
Dzabe ti novac ako nemas sta i gde da kupis!
Podelite komentar
Red briggade
Lov na ljude iz senke koji su proizveli virus i pustili medju običan svet. Iako misle da su nedodirljivi ovakva situacija u svetu će verovatno eskalirati u globalni rat, kao i u manje ratove izmedju država...a onda i oni dolaze na red da plate svoje mračne ideje...
Podelite komentar