Gledali ste ogromne tankere koji lutaju jer nemaju gde naftu. Nisu tako sami - vrebaju ih gusari
Pirati menjaju taktiku
Dok se međunarodne naftne kompanije suočavaju sa istorijskim padom cena, porast piraterije takođe ugrožava njihov posao.
U prvom kvartalu 2020. godine došlo je do porasta piraterije širom sveta, pri čemu je bilo 47 napada u poređenju sa 38 za isti period prošle godine, objavio je Međunarodni pomorski biro (IMB).
Gvinejski zaliv, ključno čvorište za proizvodnju okruženo sa osam zemalja izvoznica nafte u zapadnoj Africi, pojavilo se kao globalno žarište, zabeležen je dosad 21 napad ove godine i 90% svih otmica na moru 2019. godine.
Većina napada i dalje se događa u nigerijskim vodama, ali očekuje se da će se piraterija povećati 2020. i 2021. godine i dalje proširiti u susedne države, što predstavlja ozbiljnu zabrinutost za brodarske i međunarodne naftne kompanije, pokazalo je istraživanje konsultanta za politički rizik Verisk Maplekroft. Broj otetih posada iz Gvinejskog zaliva porastao je sa 50% na 121 u 2019. godini, u odnosu na 78 u 2018. godini, a Zaliv je sada nadmašio više poznata područja kao što je Malački tesnac - plovni put koji razdvaja Maleziju i Singapur od Indonezija.
Najveći naftaši u najvećoj opasnosti
- Ovaj trend će se nastaviti i u 2020. i u 2021. godine, jer regionalne bezbednosne snage, otežane bezbednosnim žarištima širom kontinenta, i nedostatkom odgovarajuće opreme, i dalje nisu u stanju da se efikasno bore protiv pirata - kaže Alekandre Rejmakers, stariji afrički analitičar iz Verisk Maplekrofa - navodi se u napomeni o istraživanju.
Oko 60% incidenata u 2019. godini dogodilo se u nigerijskim teritorijalnim vodama, tačnije u oblastima koje okružuju deltu, u manjoj meri, brodskim čvorištem luke Lagos. Raimakers je naglasio da se verovatno neće promeniti društveno-ekonomski faktori na kojima se zasnivaju ovi incidenti.
- Iako gusari nisu primetno promenili svoju taktiku, redovne isplate otkupnina su ih verovatno ojačale da traže što atraktivnije ciljeve dalje na moru, šireći svoju mrežu -
22. marta sedam članova posade MSC Talia F oteto je kod obale Gabona, a dok se najveći deo incidenata očekuje u nigerijskim vodama, analitičari Verisk Maplekrofta takođe predviđaju te pojave u vodama oko Toga, Benina, Kameruna, Gabona, Gvineje i u manjoj meri Gane.
Iako su gusari tradicionalno ograničili svoje "operacije na prepad" na naftne tankere kako bi prodali svoje udele na crnom tržištu, kolaps cena nafte u 2015. prisilio ih je da promene svoju strategiju, preusmeravajući se na otmicu posada radi otkupa, istakli su iz kompanije Raimakers.
- Kompanije popu Šela, Ekson Mobajla, Totala, Ševrona i Enija, koji posluju van Gabona, Gvineje i Nigerije posebno su u opasnosti da dožive sporadične, ali vrlo razarajuće napade gusara - kažu iz kompanije Raimakers.
S obzirom na nedavni pad globalnih cena nafte zbog pada potražnje, Verisk predviđa da će gusari verovatno pokušati da se ukrcaju na tankere koji su trenutno ukotvljeni a koji se koriste kao skladišta u moru za neprodatu robu. Brodske posade i teret predstavljaju "idealne i relativno jednostavne mete za gusare" - navodi se u izveštaju.
Analitičari ukazuju da će gusari ciljati te brodove, ali i radnike, što dokazuje nedavna otmica radnika koji su bili povezani sa isporukom za Ekson mobajl.
- Otmica tri naftna radnika sa naftne platforme Šefrona u aprilu ukazuje na lakoću i brzinu kojom se takva operacija može izvesti - rekao je Raimakers.
- Zaista, gusari imaju jednostavan pristup, brzi su, i imaju lako oružje što im daje snagu i okretnost za obavljanje takvih operacija - upozorava se.
Video: Tankeri plutaju puni nafte koju niko neće
(Telegraf Biznis)
Video: Jevremović: Ove godine na raspolaganju imamo 9.300 sadnica
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
PRLE
Kupit ce nase lopine to, samo cekaju da poskupi gorivo, premala im je zarada trenutno.
Podelite komentar