Pet ključnih koraka za pokretanje privrede posle korone
U proteklom periodu sve svetske zemlje su se suočile s dvostrukom krizom, pa je zato ova situacija specifična, i ne možemo je porediti s krizom iz 2008, ili Velikom depresijom, s kraja dvadesetih godina prošlog veka.
Korona virus je krenuo iz Vuhana i u trenu oborio zdravstvene sisteme, čak i onih zemalja, za koje smo mislili da bi mogle da odole udaru tog kalibra. S druge strane, zdravstvena kriza je sa sobom povukla ekonomsku, što je uticalo na zatvaranje fabrika i preduzeća, gubitak radnih mesta, milione ljudi koji su ostali bez posla, pa bili prinuđeni da traže novčanu pomoć države.
Dakle, s jedne strane je pritisak bio (i dalje je) na poslodavcima i radnicima da održe poslovanje i svoje pozicije, a s druge strane - na državi, da "uskoči" tamo gde je potrebno, odnosno gde je korona najviše pogodila. Takve oblasti su turizam, ugostiteljstvo, automobilska industrija, lanci snabdevanja, logistika, ali gotovo da nema sektora koji je skroz odoleo krizi.
Kad dođe oluja, neki grade zidove, a neki vetrenjače.
Međunarodne institucije, vlade zemalja, banke, stejkholderi, donosioci odluka, biznismeni širom sveta - slažu se u jednom: "Ovako nešto nismo doživeli". Ključni problem je u tome što nema otvaranja ekonomije, dok životi ljudi nisu bezbedni, a zdravlje će biti ugroženo sve dok virus hara - dakle, to nije do nas, do čoveka.
Ipak, jasno je da se pandemija stišava i da je pokretanje privrede neophodno, kako bi BDP ponovo bio na željenoj visini. Taj proces otvaranja odvijaće se sporo, ali stručnjaci predlažu 5 načina kako možemo da pokrenemo privredu i ublažimo posledice koje je naneo korona virus.
1) Za početak treba rešavati pitanja koja ograničavaju konkurentnost, a to se postiže smanjenjem birokratije i otvaranjem tržišta za sve one koji imaju šta da plasiraju, i zna kako to da učine.
2) Potrebno je uspostaviti dodatne okvire, mere i olakšice za podsticanje preduzetništva, jer su mala i srednja preduzeća okosnica privrede.
3) Još jedna od opcija koju savetuju stručnjaci, jeste stvaranje okruženja pogodnog za privlačenje ulaganja, jer nijedan izvor finansiranja ne može da zameni privatne investicije
4) Posle korone ulazimo u novo doba, pa je potrebno uspostaviti i inovativne strategije poslovanja (novi operativni modeli, prihvatanje agilnih metoda i načina razmišljanja)
5) Do sada smo mogli da shvatimo da je digitalizacija naša budućnost - brže usvajanje tih rešenja u svim sektorima dovodi do napretka, i garantuje bolje odgovore na eventualnu krizu
Video: Кako Četvrta industrijska revolucija menja tržište rada: Neka zanimanja nestaju, ali nastaju nova
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.