Smena generacija biznismena: Naslednici preuzimaju posao u nizu srpskih porodičnih kompanija

 ≫ 
  • 0
Business coach, biznis trener Foto: Shutterstock

Nova generacija mladih srpskih biznismena sve više preuzima posao u nizu domaćih porodičnih kompanija, koje beleže značajne uspehe na domaćem i međunarodnom tržištu.

Među tim kompanijama su „Aleva”, „Fruške terme”, „Sirogojno Co”, „Aleksić vinarija”, „Mona”, „Budimka”, „Next”, „Premier” ... ali postoje i one manje, porodične u kojima je smena generacija već stigla i do praunuka i dalje, poput firme somborske porodice Janović, osnovane pre 110 godina, a koja konditorske proizovde plasira na tržišta Italije i Francuske.

Smena generacija u biznisu je dobar znak, kaže savetnik predsednika Privredne komore Srbije Veljko Jovanović, a sistemi upravljanja u takvim, porodičnim kompanijama, brže se unapređuju nego u drugim firmama.

- U njima se direktno spajaju iskustvo roditelja i znanja dece i u toj sinergiji rađaju se kompanije poput najpoznatijih svetskih, koje su i dalje u porodičnim rukama - IKEA, Haribo ... To su ljudi koji bolje razumeju prirodan rast, jer znaju da dugoročnog uspeha nema preko noći - navodi Jovanović za Tanjug, uz podatak da globalnu ekonomiju 21 veka čine upravo porodične kompanije.

Mnogi od mladih srpskih biznismena studije su završili u inostranstvu, a jedan od njih je i Aleksandar Cicmil, iz „Fruških termi”, koji je znanje sticao na univerzitetima u Italiji, Španiji, Kanadi i Srbiji.

Naslednica Janovića trenutno je na postdiplomskim studijama u Cirihu, druga je završila Fakultet političkih nauka, dok su naslednici „Mone” školovani u Beogradu.

Tomislav Momirović završio je Pravni fakultet, a Uroš računovodstvo i reviziju na Ekonomskom fakultetu, koji je, kako navodi, izabrao vođen željom da upravlja kompanijom koju su osnovali njegovi roditelji.

Aleksa Vučićević završio je hotelijerstvo i već deceniju pomaže roditeljima na usavršavaju brenda „Premier”, pokrenutog pre skoro tri decenije.

Čokolada „Premier” proizvedena u Zemunu prisutna je na tržištima u Evropi, stigla je i do Hong Konga i Paname, a neizostavni deo je i bečkog Muzeja čokolade, navodi mladi Vučićević.

Prelazak sa generacije na generaciju izazov je u Srbiji, gde je većina porodičnih kompanija pokrenuta devedesetih, kaže za Tanjug Aleksa Vučićević, jedan nekoliko desetina „naslednika” koji danas u Srbiji kao druga ili ređe treća generacija preuzimaju porodičnu kompaniju i odgovornost, umesto da samo uživaju u plodovima rada roditelja.

- Pred svima nama veliki je izazov, imajući u vidu da porodične firme u Evropi i svetu imaju tradiciju poslovanja dugu i sto, dvesta i više godina. U poređenju sa njima, po pitanju 'transfera' sa generacije na generaciju nemamo mnogo iskustva - rekao je Aleksa Vučićević, direktor prodaje i ispitivanja tržišta.

On i sestra su, kako kaže, od malena imali svest o firmi, raspuste su provodili radeći i spontano je nastao plan da jednog dana preuzmu „Premier”, koji je radio i robnu marku za najstariju fabriku čokolade u Istočnoj Nemačkoj - „Halloren”.

Prema njegovim rečima, u poslu ima mnogo izazova, zbog čega se zaposleni trude da prate trendove.

Video: Domaća, porodična kompanija prva u regionu koja prelazi na ambalažu biljnog porekla

(Telegraf Biznis)

Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>