Jedini profiter među auto-kompanijama: "Tesla je patuljak koji goni divove, ali je pitanje do kada"
Epidemija korona virusa je mnoge naterala da se više voze automobilom, ali ekonomska kriza koja prati pandemiju koči prodaju novih vozila.
Američki koncern Tesla je za sada jedini profiter, ali će konkurencija postati žestoka, piše Dojče vele.
"Trenutno ide relativno loše klasičnim proizvođačima automobila, dakle, onima koji insistiraju na motorima sa sagorevanjem", sažima suštinu Frank Švope, analitičar automobilskog sektora u banci NordLB.
Što su duže neki proizvođači čekali, sada imaju veće investicije u alternativne pogone i u autonomnu vožnju. Zato je u automobilskim koncernima raspoloženje tmurno - osim u jednom: američkom proizvođaču električnih automobila, Tesli.
I njegova prodaja je nešto manja nego što su u fabrici očekivali, ali je bilans bolji od očekivanog. Kako Švope dalje navodi, "to je sasvim logično, jer je pogon Tesle u Šangaju mogao da poveća proizvodnju i tako pomogne čitavoj kompaniji. Zato je Tesla po četvrti put zaredom zabeležio dobit u jednom kvartalu".
Reči nemačkog analitičara zvuče još i blago, s obzirom na istorijski uspeh Tesle - prvi put u svom postojanju, u punih 17 godina, firma je prošla čitavu godinu, a da ni u jednom kvartalu nije skliznula u minus.
Dobit nije astronomska - 104 miliona dolara u aprilu, maju i junu ove godine - ali je iznenađenje za firmu Ilona Maska. Još prošle godine u tom razdoblju, kompanija je bila u minusu, a zbog pandemije se činilo da će i ove godine doživeti krah.
Mask se tek zahuktao...
Uspeh bi mogao da ima unosne posledice. Četiri pozitivna kvartala zaredom su uslov da firma uđe u indeks S&P 500, gde su američke najvrednije kompanije. Za takve deonice se vežu i razni investicioni fondovi, recimo penzionih osiguranja, što onda garantuje i rast vrednosti.
Ilon Mask ima još veće planove: izgradnju fabrike kod Ostina u Teksasu, kao i nadomak Berlina. U najskorije vreme bi Tesla trebalo da pravi 500.000 vozila godišnje - trenutno ih proizvodi 367.500.
Doduše, i dalje je teško upoređivati brojke Tesle i, recimo, nemačkog Dajmlera, koji je u drugom kvaratlu izgubio blizu dve milijarde evra.
Tesla je, po broju prodatih vozila, i dalje "patuljak automobilske industrije". Tek 15. na listi najvećih proizvođača: njihov godišnji broj vozila - Tojota, kao najveći proizvođač sveta - proda za dve sedmice.
Ta razlika se, međutim, ne odražava na berzi, gde Tesla vredi daleko više od svih ostalih - ali to ima veze i sa berzanskim opkladama. Ova kompanija diktira trendove i, osim toga, manje trpi zbog pandemije.
Tokom korone, najveći koncerni su morali da prekidaju proizvodnju, a automobilski saloni su bili zatvoreni pa se jedva šta prodavalo. Taj problem Tesla nema, jer trguje preko interneta.
To, ipak, nipošto ne znači da je individualna mobilnost stvar prošlosti, naprotiv: baš tokom pandemije je uputno izbegavati vozove i avione, pa su se mnogi vratili automobilu, čak i za daleka putovanja.
Frank Švope je siguran da će se i zbog ove krize ubrzo dogoditi velike promene u sektoru automobilizma. Uveren je da će doći, ako ne do fuzija, onda do bliže saradnje proizvođača "kako bi smanjili troškove".
Kako kaže, ogroman je trošak stvaranje "automobila budućnosti", koja se verovatno tiče električnih pogona, vodonika, ili dovoljno "pametnih" vozila koja sama voze.
Nagađanja idu sve do moguće saradnje nemačkih večitih rivala Mercedesa i BMW-a, ili dva ubedljivo najveća svetska koncerna: Folksvagena i Tojote.
Folksvagen je već dogovorio saradnju sa drugim ljutim konkurentom: Ford će razvijati platformu za Folksvagenov pik-ap, a iz Volfsburga šalju Fordu platformu za električni automobil.
I gde je tu Tesla? Njegove ambicije da proizvodi 500.000 vozila godišnje su svakako realne, ali se tržište menja i već odavno Tesla ima žestoku konkurenciju iz Kine, a uslediće i evropska.
Video: Najveći ekonomski izazovi u narednih 10 godina
(Telegraf Biznis/Tanjug)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.