Ideja vredna120 milijardi dolara koja je dvojici Amerikanaca donela Nobelovu nagradu za ekonomiju

   ≫ 
  • 0
Paul Milgrom Foto: Tanjug/AP

Aukcije su svuda oko nas, a dvojica ekonomista koja su radila na njihovom unapređivanju ove godine su nagrađeni prestižnom Nobelovom nagradom. Robert Vilson i Pol Milgrom razmišljali su o "prokletstvu pobednika" i njihova ideja dovela je do unapređenja aukcija.

"Bloomberg" piše da zamislite onaj osećaj kada pobedite na aukciji, recimo u nadmetanju za kuću, i kako odmah usledi onaj osećaj da ste preplatili? To je prokletstvo pobednika. Jednom kada prestanete da razmišljate o tome shvatite da verovatno postoji dobar razlog zbog kojeg drugi ljudi nisu bili spremni da plate toliko koliko vi. Pobedom ste upravo izgubili.

Razumevanje pobednikove kletve i kako je izbeći deo je razloga što su ekonomisti Univerziteta Stanford Robert Vilson i Pol Milgorm osvojili ovogodišnju Nobelovu nagradu za ekonomiju.

Vilsonovo i Milgromovo delo neobično je po tome što je i teorijsko i izuzetno praktično. Američka Savezna komisija za komunikacije prikupila je više od 120 milijardi dolara za poreske obveznike od 1994. do 2014. godine rasprodajući bežične frekvencije koristeći aukciju koju su osmislili zajedno sa Prestonom Mekafijem. Njihove ideje pomogle su ekonomistima da razumeju aukciju kompletno, od internet oglašavanja do državnih zapisa.

- Obojica su neverovatno bistri. Oni pružaju drugim istraživačima, uključujući mene, alate kako da pristupe drugim aukcijskim tržištima - kaže ekonomista Univerziteta Prinston Jakub Kastl.

Ono osećanje "potonuća" bilo je poznato pre rada Vilsona i Milgroma, ali oni su izgradili teoriju koja objašnjava kako se javlja, pod kojim uslovima i kako to napraviti manjim problemom.

Uzmimo slučaj nadmetanja za kuće. Vilson je pokazao da će ako su ponuđivači osetljivi na rizik od "prokletstva gubitnika"spustiće svoje ponude na nešto ispod onoga što smatraju vrednošću kuće, pa će, ukoliko pobede, manje osećati da su nešto previše platili.

Vilson se usredsedio na slučaj kada ponuđače zanima samo "zajednička vrednost" kuće. Na primer, svi razmišljaju samo o tome šta mogu da promene i preprodaju. Milgram se osvrnuo na širi niz slučajeva kada ponuđači brinu o zajedničkoj vrednosti, ali imaju različite "privatne vrednosti", tj. kuća vredi jednom ponuđivaču više od drugog. Pokazao je da će prodavac dobiti višu cenu ako bude dostupno više informacija o vrednosti i ako ponuđači saznaju više o procenjenim vrednostima jedni drugih tokom nadmetanja, tako da agent ne bi trebalo da sprovodi "slepu" aukciju.

Video: Ovo su osobe zbog kojih Nobelova nagrada više nije najveća počast

(Telegraf Biznis)

Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>