• 0
 ≫ 

Šta kada zavlada nestašica brodskih kontejnera? Korona gurnula Trst i Koper među najbolje opcije

 ≫ 

Potrošači za vreme korone zaključani u kućama, naručuju više online. Istovremeno, globalni lanci proizvodnje i isporuke u potpunosti zavisni od Kine koja je i sama bila zatvorena nekoliko meseci

  • 0
biznis, trgovina, potrošnja, platforma

Foto: Shutterstock

Jednom kada je Kina proradila zbog navale na prevoz morem najveće svetske luke zakrčene, zavladala čak i nestašica brodskih kontejnera. S druge strane, većina velikih kontejnerskih brodova rezervisana je sve do marta sledeće godine. Kako se onda kompanije u tom sistemu logistike bore da izbegnu kašnjenja?

Globalna pandemija pored bacila je na kolena i svetsku ekonomiju. Uprkos usporenju globalnih lanaca snabdevanja i recesiji, kupci zaključani u svojim kućama naručivali su proizvode online u rekordnim količinama. Proizvođači iz Kine morali su da proizvode prekovremeno i neko je sve to morao da isporuči.

Tu je nastao problem.

Prestali smo da putujemo, ali smo počeli da kupujemo stvari za "novu kancelariju"

 

Kako nam objašnjava Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja jedne od najvećih globalnih špediterskih  kompanija cargo-partner, dogodilo se nešto do sada neviđeno i izuzetno zanimljivo kada je nervni sistem globalne ekonomije potrošačkih proizvoda u pitanju:

- Zbog korone ljudi su prestali da putuju. Ostali su kod kuće, nisu mogli da se kreću. Prinudno ostajanje kod kuće stvorilo je, na primer, neočekivane kupovine kancelarijskog nameštaja za kuću, laptopova, sportske opreme za vežbanje kod kuće, nameštaj za bašte. Sve nabrojano roba je koja se direktno isporučuje kupcu – dakle često iz fabrike, okeanom u brodskim kontejnerima pa sve do vašeg kućnog praga. I to po pravilu iz Kine - objašnjava Đekić za naš portal.

Nakon početka pandemije u Kini njihove fabrike ostale su zatvorene još dva meseca što je stvorilo problem nedostatka proizvoda koji se šalju u Evropu a zatvoreni Evropljani radili su jedino što su mogli – naručivali su proizvode online kao nikada do sada. Nisu mogli da troše na putovanja, tradicionalne migracije početkom godine na toplije destinacije su izostale, ostali su kod kuće i naručivali su.

- Bilo je očekivano da će se privredni pad Kine odraziti na ceo svet. Što zbog zaustavljanja lanca proizvodnje u prvim mesecima eksplozije epidemije u Kini što zbog smanjenja proizvodnje u državama koje su uvozile sirovine iz ove zemlje. Sa druge strane, mnogi pomorski prevoznici su redukovali dinamiku polazaka, usled smanjenja tražnje ali i kapaciteta. Neravnomernost izvoza i uvoza, nakon ponovnog pokretanja proizvodnje, dovela je do velike neravnoteže u transportnoj opremi, tako da sada imamo situaciju da su kineske luke jednostavno suočene sa nedostatkom praznih kontejnera.

Tekući praznični period tradicionalno je veoma aktuelan za uvoz pošiljaka sa Dalekog Istoka. Planiranja se vrše pažljivo i dugoročno, imajući u vidu i naše praznike i kinesku Novu godinu. Nakon naglog pokretanja privrede u mnogim zemljama, a trudeći se da nadomeste prethodnu višemesečnu stagnaciju, mnoge kompanije su odlučile da pojačaju svoje uvozne kapacitete.

U praksi je pojačana tražnja za uvozom rezultovala brzim popunjavanjem kapaciteta brodova i do neravnoteže u opremi. To faktički znači da je potrebno vreme da se kontejneri iz Evropskih luka fizički vrate u Kinu, kako bi ponovo bili operativni za uvozni transport robe. Iz navedenih razloga, a ujedno i pauze za kinesku Novu godinu, prevoz robe pomorskim putem, kao ekonomski najisplativija opcija, praktično je prebukiran sve do marta naredne godine - kažu iz cargo-partnera.

Luka i kontejneri

Foto: Pixabay

Kompanije koje brodovima prevoze teret nisu na vreme naručile izradu novih kontejnera jer su im svi parametri pre Korone pokazivali da će globalna trgovina ići u recesiju, imali su probleme sa svojom likvidnošću, počeli su da smanjuju troškove: - Onda je nastupila Korona -

Kuda poslati teret?

 

Kako nam objašnjava, brodski prevoznici našli su se u problemu jer je zbog svih navedenih parametara potražnja i priroda transporta tereta morem otišla u pravcu koji niko nije očekivao. Prevoznici su tokom cele Korona godine ukidali pojedina nedeljna isplovljavanja iz Evrope prema Aziji. Na tržištu nema niti dovoljno brodova za iznajmljivanje jer je globalna trgovačka flota popunjena trenutnom potražnjom a „čepovi“ se formiranju na skoro svim čvorištima. Većina brodova i kontejnera slata je za Sjedinjene Američke Države jer je tu potražnja bila najveća.

Kada brod pristane u luku u SAD-u, kontejner se prazni ali lokalnog špeditera i kamionskog prevoznika tražite i do 10 dana, zatim je tu još 7 dana da se roba isporuči i možda još 10 dana da vratite kontejner u terminal odnosno kontejnersku luku. Kontejner tek tada može biti ponovo ukrcan na brod i vraćen za Aziju.

Trenutna situacija, na primer u Los Anđelesu, je da je luka opterećena i da radi na maksimumu. Trenutno je 15 brodova ispred luke i kontejneri se ne mogu primiti niti poslati nazad. Brodske kompanije uvek biraju najduže rute ka najvećim lukama jer tako najviše zarade na transportu.

- Kompanije, poput naše, trude se da pomognu svojim korisnicima da izbegnu kašnjenja, bržim, premium servisom za kontejnerski transport. Mi koristimo luku Koper i Trst, preko Adria PRIORITY Express-a. Tranzitno vreme iz glavnih luka sa Dalekog istoka, do glavnih luka Jadrana je 5-8 dana brže, u odnosu na luke Severnog mora.  Tako obuhvatamo logističku uslugu kroz mrežu skladišta, praćenje kontejnera radi potpune vidljivosti i transparentnosti kroz naš inteligentni sistem za praćenje kontejnera i mnogo drugih pogodnosti – poručuju nam iz kompanije.

Osim brodovima, izazvo je bio i prevoziti teret vazduhom u prethodnim mesecima, ali on se vraća starom ritmu. Globalni kapacitet za prevoz tereta vazduhom porastao je u dvocifrenim procentima u poslednje dve nedelje i to isključivo na ruti Azija - Evropa.

Globalna proizvodnja se oporavlja, kapaciteti za prevoz tereta avionom su i dalje napeti budući da se najviše koriste kargo spremišta putničkih aviona a njih je nikad manje u saobraćaju.

Kako kaže naš sagovornik, najveći "krivci" za porast tražnje za transportom vazduhom su auto-industrija, visoke tehnologije i roba široke potrošnje.

Video: Tankeri plutaju puni nafte koju niko neće

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>