• 1
 ≫ 

Da li je Evropa dorasla rastu e-vozila? Šveđani u velikom problemu, fale punjači, mreža opterećena

 ≫ 

Tokom 2020. električna i hibridna plug-in vozila su učestvovala sa 28 odsto u ukupnoj prodaji automobila. To znači da je prodato tačno 56.559 jedinica

  • 1
Volkswagen I.D. VIZZION, električni automobil

Foto: Volkswagen

E-vozila sve više ulaze u tokove naše realnosti, i pitanje je trenutka kada će svet masovno "zatvoriti vrata" dizelašima i benzincima, na šta neke građane podstiču i zemlje u kojima žive, svojim politikama.

Udeo električnih vozila u ukupnoj potrošnji struje, u Švedskoj, do 2045. treba da poraste sa sadašnjih 0,4% na 10 procenata, kažu stručnjaci. Ovo je, po svemu sudeći, ambiciozan plan, uz to, švedska vlada planira da do 2030. onemogući kupovinu dizelaša i benzinaca u zemlji.

Ali, javlja se jedan, nimalo beznačajan problem: elektroenergetska infrastruktura ima premali kapacitet za neophodan broj punjača za električna vozila. Zapravo, rešenje postoji, ali zahteva nekoliko milijardi evra.

Rojters piše da isti scenario čeka celu Evropsku uniju. Tokom 2020. električna i hibridna plug-in vozila su učestvovala sa 28 odsto u ukupnoj prodaji automobila. To znači da je prodato tačno 56.559 jedinica, a grupacija Folksvagen je postala ozbiljan rival Tesli.

Na godišnjem nivou, broj kupaca e-vozila je, na nivou Unije, skočio čak 122%. U Švedskoj, kako je već rečeno, kroz jednu deceniju bi čak 5 miliona registrovanih kola trebalo biti zamenjeno automobilima na struju.

Direktor firme "Ellevio" iz Stokholma, Kristofer Frojd, kaže da švedskoj prestonici nedostaje mnogo punjača, tačnije sada ih ima manje od četiri hiljade, na javnim mestima. Do 2030, trebalo bi da ih bude 25.000.

Međutim, broj punjača koje treba postaviti nije jedini problem. Tu je i izazov s napregnutom švedskom elektroprenosnom mrežom, posebno tokom zime. Treba uzeti u obzir i buduće potrebe industrije i domaćinstava.

Potrošnja struje u Švedskoj bi do 2045. mogla da se poveća za 43% u odnosu na sadašnji nivo. Frojd kaže da je taj rast veći od ukupne danske potrošnje električne energije. Dakle, u međuvremenu, mora doći do značajnog ulaganja u povećanje kapaciteta, ako Švedska misli da dobro realizuje svoj plan s e-vozilima.

U hladnim mesecima, koji su u toj zemlji česti, operateri elektromreže moraće da balansiraju između potražnje za energijom u svrhu grejanja i potrebe za punjenjem električnih vozila. S obzirom na rast ovog tipa automobila u Švedskoj, tamošnji vozači će "morati da tolerišu sporije punjenje", kažu stručnjaci.

Nacionalni elektroprenosni operater, "Svenska Kraftnät", planira do 2030. uloži do 17,9 milijardi dolara, u obnovu 5.000 kilometara ukupne prenosne mreže u zemlji. Prognoze govore da će se na putevima EU kroz deset godina naći 44 miliona električnih automobila, što će zahtevati 2,9 miliona javnih punjača.

Video: Volan Ajrtona Sene, legende Formule 1, na aukciji dostigao cenu od 5576 €

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Jelena

    20. decembar 2020 | 19:04

    Kad jedna Švedska sa onakvim standardom nije spremna i nema dovoljno punjača, šta mi da očekujemo? Skoro sam ga probala, iznajmila iz autorent-a za jednu priliku. Divan je! Rado bih ga vozila. Nažalost, teško da će se to desiti uskoro. :(

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>