Zoom ne može da zameni kontakt uživo, ali su firme obazrive
Prilično je teško planirati poslovna putovanja, koja uglavnom zahtevaju avio-prevoz, u vreme pandemije i kovida-19 koji ne prestaje da bukti.
Kompanija "American Express" kaže da će se manje prelaziti okean zarad rutinskih sastanaka, ali će biti više prostora za tim bildinge u toplijim krajevima.
To je blago optimističan scenario, bez previše opuštanja. S druge strane, restorani i maloprodaja koji su takođe pretrpeli posledice korone, sada pronalaze načine da nastave da posluju.
Isto bi moglo da bude i sa avio-kompanijama, odnosno poslovnim putovanjima, ali u manjoj meri nego pre. Kovid pasoši i labavija ograničenja bi, svakako, mogli bolje da se odraze na rekreativna putovanja, piše Blumberg.
Sada kada su radnici širom sveta pokazali da mogu da završavaju poslove i putem videa, biće mnogo teže prodavati biznis letove. Iako ljudi polako prihvataju činjenicu da se ova vrsta putovanja neće vratiti na staro, ima i onih koji su stava da su ona, ipak, važna.
Kontakt uživo i doživljaj nekog novog grada i nacije, u kojoj firma posluje, daju bolju perspektivu i podstiču biznis na napredak. To su tzv. "iskustveni sastanci", koje radnici više doživljavaju kao beneficije nego obavezu.
Imaju priliku da promene rutinu, da upoznaju nove ljude, kreću se, putuju, umesto da svaki dan sede ispred kompjutera, vezani za Zoom i slične aplikacije.
Nakon globalne finansijske krize 2008. top menadžeri i direktori su se takođe povukli na neko vreme, ali se ipak kasnije vratili poslovnim putovanjima. Shvatili su da je ta vrsta putovanja "ulaganje u zaposlene".
Doduše, činjenica je da je ova kriza gora od one od pre 13 godina, ali svakako postoji nada da bi stvari donekle mogle da se vrati na staro. Ne treba zaboraviti ni da ovde ne "stradaju" samo avio-prevoznici, već i firme koje pomažu preduzećima da rezervišu hotelske sobe za svoje radnike.
Npr, "American Express" obično organizuje skoro 100.000 noćenja godišnje. U Severnoj Americi poslovna putovanja su opala za 79% od aprila do decembra 2020, što dovoljno govori koliko je sada ugrožen ovaj nekada unosan segment.
Takođe, prema istraživanju, samo 26% malih preduzeća namerava da se bavi nekom vrstom putovanja u narednih šest meseci. Zanimljivo je da su kompanije, kao što je Amazon, uštedele oko milijardu dolara putnih troškova tokom pandemije, pa ne čudi zašto žele da nastave sa globalnim poslovanjem preko Zoom-a.
Ipak, budući da je rad od kuće postao norma u većini kompanija, odnosno - očekuje se povratak u kancelariju na samo dva dana nedeljno i kada prođe kriza, onda postoji mogućnost da se troškovi vezani za nekretnine, zakup prostora i održavanje - preusmere na putovanja kao korporativni stub.
Procena je da će prosečna firma uštedeti milion dolara korporativnih troškova na kancelarijske prostore, a oko 50 do 70 odsto te uštede moglo bi biti uloženo u poslovna putovanja.
Video: Kako da budete produktivnji na poslu: Robot Buddy zna sve odgovore
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.