• 1

Od Volstrita do krajnjeg potrošača: Ko bi sve mogao biti zabrinut zbog blokade Sueckog kanala?

"Ever Green" je oslobođen, ali se osećaju posledice. Stotine plovila nije moglo da dostavu robu na vreme

  • 1
Suecki kanal Foto: Tanjug/AP

Kontejnerski brod "Ever Green", dugačak 400 metara, koji je skoro nedelju dana blokirao Suecki kanal - juče je napokon oslobođen, ali je šteta već načinjena, budući da je sprečio stotine brodova koji prenose robu da prolaze regularno.

Kriza i dalje traje za kompanije koje se oslanjaju na blagovremene isporuke sirovina, delova i proizvoda, a takvih je mnogo. Pre svega bi moglo doći do nestašica toaletnog papira i kafe. Ipak, nije sve počelo sa ovom blokadom.

Inače, da ne bude zabune, zvanični naziv broda je "Ever Given", ali se uglavnom koristi izraz "Ever Green", jer se tajvanska firma koja upravlja njime zove "Evergreen Marine". Vlasnik broda, ipak, ostaje japanska kompanija "Shoei Kisen Kaisha".

Čak i pre nego što se "Ever Green" nasukao, lanci snabdevanja bili su rastegnuti do krajnjih granica, što je automatski značilo da je transport robe skuplji, a i cene su skakale posebno ako nastupi nestašica. Apsolutno sve je bilo u problemu: od sprava za vežbanje do sira.

Trenutno 367 brodova - uključujući 35 tankera sirove nafte i 96 brodova-kontejnera - čeka da prođe kanal. Kada se saobraćaj ponovo uspostavi, biće potrebni dani da se očisti zaostatak, što dodatno odlaže proceduru da roba stigne do kupaca.

Možda najpoznatija kompanija za proizvodnju i prodaju nameštaja, rekla je prošle nedelje za CNN Biznis da bi novonastala situacija mogla da poremeti njihove lance snabdevanja, ali da sve zavisi od toga kada se brod oslobodi.

Na i dalje blokiranim brodovima, koji čekaju da krenu, potvrđeno je da se nalaze delovi popularnog švedskog brenda. "Maersk", najveća svetska kompanija za prevoz brodova-kontejnera, ima tri plovila zaglavljena u kanalu i još 29 plovila koja čekaju da uđu.

Očekuje se da će ih više stići kasnije u ponedeljak. Kompanija je već preusmerila 15 brodova oko Rta dobre nade, ali će to putovanje trajati duže i biće skuplje. Iz "Maersk" kažu da će možda biti potrebno šest ili više dana da se očisti zaostatak, nakon što je "Ever Green" oslobođen.

Koliko sve to košta?

Više od 80% svetske trgovine, po obimu, odvija se preko mora, a ovi poremećaji dodaju milijarde dolara na troškove lanca snabdevanja. Na globalnom nivou, prosečni troškovi otpreme kontejnera ove veličine, popeli su se sa 1.040 američkih dolara prošlog juna na 4.570 američkih dolara 1. marta, prema "S&P Global Platts".

Ti se troškovi zbrajaju. U februaru su troškovi isporuke putem kontejnerskih brodova, za uvoz američke robe preko mora, iznosili 5,2 milijarde dolara, u poređenju sa 2 milijarde američkih dolara tokom istog meseca 2020.

Ti rashodi bi mogli uskoro značiti i veće cene za potrošače, što stvara dodatni pritisak na već rastuću inflaciju - mračni scenario za Volstrit, koji se već plaši da bi skok cena mogao primorati Federalne rezerve da povećaju kamate ranije nego što se očekivalo.

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Xy

    30. mart 2021 | 12:14

    Imajući u vidu koliko se. u, zapad će biti u velikom go. nima, ukoliko dođe do nestašice toalet papira.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>