• 2

Trajno niske cene kao mamac: Modne radnje imaju sve lošiju ponudu, upitni i dizajn i kvalitet

Anketa iz Britanije pokazuje da 33% ispitanika odevne komade smatra starim nakon svega tri nošenja

  • 2
odeća

Foto: Freepik

U svetu brze mode desile su se izvesne promene, i to značajne, otkako je proleća 2020. nastupila pandemija kovid-19. Rigorozne mere odrazile su se i na lance snabdevanja, pri čemu je došlo do gomilanja robe koju nema ko da kupi.

Fizičke prodavnice mahom nisu radile, a onlajn kupovina ima svojih mana: najpre su ljudi poručivali samo jedan segment odeće - pidžame i trenerke, a sa druge strane, zbog nepostojanja novčane naknade za povraćaj robe prilikom onlajn šopinga, često dolazi do vraćanja tona robe, jer kupcima ne odgovara kada je vide uživo.

Švedski modni gigant koji dobro posluje i u Srbiji prestao je da prima kese pune stare odeće kada je počela kriza, a koje su kupci donosili kako bi zauzvrat dobijali vaučere s popustom. Iza svega se krije ideja o reciklaži i povećanoj svesti o održivosti. Međutim, u jednom momentu više nisu znali gde sa tolikom robom.

Kako funkcioniše sistem "brze mode"?

 

Relativno niske cene su primamljive, ali to ima svoje posledice. Pre svega, ono što kupac u prvi mah možda ne može da uoči jeste lošiji kvalitet. Čini se da se u poslednje vreme plasira upravo takva roba. Nailazimo na lošiji pamuk, na majice koje su pretežno sintetičke, a mnogi komentarišu da "ni farmerke više nisu što su bile", čak i kada koštaju.

Ovih dana u našoj zemlji se teže nalaze neki komadi odeće, kao što su duži prolećni džemperići od pamuka, a usled verovatno smanjene potražnje nego ranije - gotovo sve modne i sportske radnje nude popuste. To je posebno bio slučaj oko Prvog maja i Uskrsa. Međutim...

- Obilazila sam tržne centre ovih dana, i od toliko radnji i komada, dođem u situaciju da jedva odaberem dve, tri majice da probam. Nekada nisam mogla da se odlučim šta da kupim, a sada mi deluje kao roba zaostala iz nekih prošlih sezona - kaže nam jedna čitateljka.

Mimo isplativosti, odnosno naručivanja nove robe, a ni staru niko nije kupovao tokom 2020. (koliko bi trebalo), modna industrija se suočava i sa drugim, brojnim izazovima: naime, godinama unazad trpe pritisak da moraju da smanje nivo proizvodnje, kako bi se smanjio stepen zagađenja.

Zagađenje prirode je enormno, zbog upotrebe mnogobrojnih hemikalija koje se koriste u procesu proizvodnje, ali i zbog nekontrolisane upotrebe prirodnih resursa, kao što je voda. Problem je i ispuštanje velike količine mikroplastike i nanoplastike u vodene tokove.

Izlog prodavnica odeća šoping

Foto: Tanjug/AP

Loši uslovi rada, uz hiperkonzumerizam

 

Na jednoj strani imamo jeftinu radnu snagu, mahom ljude iz Kambodže, Kine i Vijetnama, koji rade za minimalne plate u često zapuštenim fabrikama, dok je na drugoj strani izuzetno progresivna potrošačka kultura.

Istraživanje "Clean Clothes Campaign", objavljeno u avgustu 2020, pokazalo je da se za samo prva tri meseca prošle godine, dakle, u jeku pandemije, radnicima duguje između 3,2 i 5,8 milijardi dolara neisplaćenih zarada. Modnim kompanijama je profit definitivno opao, jer onlajn šoping nije uspeo da nadmaši tradicionalnu kupovinu.

S druge strane, giganti su počeli masovno da otkazuju već ugovorene narudžbine, upravo zbog viška robe sa kojim se bore više od godinu dana. Možda se kupovina nije nastavila u istoj meri kao pre, ili nije lako nadomestiti mesece blokade, ali hiperkonzumerizam je svakako i dalje prisutan, i dobro ukorenjen.

Anketa iz Britanije pokazuje da 33% ispitanika odevne komade smatra starim nakon svega tri nošenja. Na trend masovne i neprestane kupovine utiču silne reklame, posebno one s Instagrama, ali i osećaj zadovoljstva nakon kupovine - makar on bio i trenutan. Dodatni "problem" su tzv. "trajno niske cene".

Ovaj koncept je nastao posle krizne 2008. godine, kada su trgovci osmislili kako da privuku kupce stalno: nude ili neprestane akcije ili periodične popuste. Ali, treba da imate u vidu da je i ta snižena cena znatno veća od proizvodne, a regularna maloprodajna naročito.

Video: U ovom butiku se tik uz garderobu prodaje toalet papir: Parola snađi se, kako ne bi propao!

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Milica

    13. maj 2021 | 17:19

    Loša azijska roba pre svega iz Kine,Tajvana, Vijetnama, Bangladeša,Indije i Indonezije. Nema više ni pravih prirodnih materijala,ni kvalitetnog širenja.Sve je loša hiperprodukcija.

  • Vujke

    10. maj 2021 | 21:40

    A kod nas kao bolje nesto??ovde je akacija na xs i s velicine hahaha ma.daj bre

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>