• 0

Ekološke dažbine treba da smanje zagađenje vazduha, ali koči poreski tretman

Kod akciza na energente predlaže se da se akciza obračunava prema jedinici potrošnje kao i da se uvede akciza na ugalj i prirodni gas

  • 0
takse, digitron, porez

Foto: Unsplash

Analiza fiskalnih instrumenata u oblasti zaštite životne sredine je pokazala da ekološke dažbine mogu da budu važan alat za smanjenje zagađenja vazduha, ali i da je sistem oporezivanja u Srbiji takav da ne doprinosi smanjenju zagađenja, rečeno je na trećem, poslednjem okruglom stolu koji je NALED organizovao tokom juna u okviru Meseca parafiskala.

Zato je predložena reforma stanja u ovoj oblasti, koja bi se ogledala u izmenama Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, izmeni obračuna poreza u saobraćaju uz uvođenje ekoloških standarda kao i izmeni akciza na energente.

Time bi se, kako je objasnila saradnica za regulatornu reformu NALED-a Ðurđija Petrović, postiglo da ekološke naknade i porezi podstaknu zagađivače da smanje emisije štetnih materija.

Prema njenim rečima izmena Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara između ostalog bi podrazumevala spajanje naknada za zaštitu i unapređenje u naknadu za zagađivanje životne sredine, zatim izmenu obračuna naknade za zagađivanje koja bi se sastojala od fiksnog i varijabilnog dela.

"Pritom bi fiksni deo naknade bio određen prema tome koliko postrojenje koje proizvodi materije zagađivače, utiče na životnu sredinu, a varijabilni iznos bi se naplaćivao prema količini emisija sumpor-dioksida, azotnih oksida, praškastih materija i ostalih zagađujućih materija", istakla je ona.

Dodala je da izmena znači i drugačiju preraspodelu prihoda, u kojoj bi umesto sadašnjih 60 odsto za republički budžet a 40 odsto za lokalne buddzete, trebalo uspostaviti raspodelu u kojoj bi pola prihoda išlo u republički budžet a pola u lokalne dok bi naknade za transport opasnih materija u celini trebalo da pripadnu budžetima opština i gradova.

Kada je reč o izmenama obračuna poreza u saobraćaju uz uvođenje ekoloških standarda, njima je između ostalog predviđeno da se lokalne takse za držanje motornih vozila integrišu u porez na upotrebu motornih vozila te izmenu obračuna tog poreza prema kubikaži i evro standardima.

Kod akciza na energente predlaže se da se akciza obračunava prema jedinici potrošnje kao i da se uvede akciza na ugalj i prirodni gas.

Analizom stanja u oblasti u oblasti naknada za zaštitu životne sredine se prema rečima šefa jedinice za životnu sredinu NALED-a Slobodana Krstovića nameravalo utvrditi koliko su zagađivači stvarno oporezovani imajući u vidu princip da bi zagađivači i trebalo da plaćaju.

Pomoćnik ministra finansija Dragan Demirović je analizu NALED-a ocenio kao kvalitetnu jer je identifikovala probleme, predložila rešenja.

"Videćemo kako ćemo ovo raditi, jer promene treba da imaju efekte i na promene u ponašanju zagađivača. Takođe je neophodno utvrditi šta je tehnički izvodljivo od onoga što je predloženo", rekao je on.

Istakao je da je neophodno da se konkretne mere, na kojima se već radi, pravilno definišu kao i da se utvrdi tempo njihovog uvođena.

Video: Ovo su pet najskupljih razvoda ikada

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>