Roba lako dođe do kupca, ali odakle? 5 faktora je ključno za izbor pravog skladišta
Na današnjem globalnom tržištu kvalitetno skladištenje, zajedno sa svim povezanim uslugama, postaje ključni faktor kako bi snabdevanje bilo neometano. Brzi porast e-trgovine ne samo da je napravio revoluciju u načinu na koji potrošači naručuju svoje proizvode, već je uticao i na poslovnu perspektivu distribucije i skladištenja.
U prošlosti su izbor skladišta uglavnom određivali troškovi, ali to se menja budući da tržište diktira nove zahteve. Skladištenje robe više se ne svodi samo na iznajmljivanje kvadratnih metara ili zakup fizičkog prostora. Danas kupci zahtevaju integrisana rešenja, uključujući niz dodatnih usluga, idealno iz jednog izvora.
Pronalaženje pravog skladišta značajno određuje brzinu i efikasnost lanca snabdevanja. Stoga, troškovi skladištenja ne bi trebalo da budu jedini faktor za konačnu odluku. Iako se ne može poreći da su troškovi važni za planiranje, postoji i nekoliko drugih aspekata koji su takođe važni za nesmetano, pojednostavljeno upravljanje zalihama: strateška lokacija, najsavremenija tehnologija, specijalizovana rešenja za industriju i vrstu robe kojom se bavite, usluge sa dodatom vrednošću i, što je najvažnije, motivisanost i efikasnost zaposlenih.
Strateška lokacija
Istraživanja pokazuju da svi veliki investitori lociraju svoje objekte duž glavnih transportnih koridora, jer su povezanost i efikasan transport ključni za obezbeđivanje dostupnosti robe. Lokacija je zaista izuzetno važna strateška odluka, a dostupnost skladišta i blizina ključnih puteva važni su faktori u odabiru skladišta.
Lokacija skladišta sa nesmetanim protokom saobraćaja, dobrim auto-putevima i saobraćajnom signalizacijom omogućava kompanijama da uštede vreme i gorivo, a nesreće svedu na minimum. Ušteda vremena, takođe, znači uštedu troškova i bržu isporuku pošiljaka, što omogućava dobru sinergiju između dobavljača i kupaca. Dobra povezanost pozitivno utiče na efikasnost rada i brzinu isporuke, a samim tim i na troškove skladištenja i transporta, što na kraju ima uticaj na poslovne rezultate kompanije.
“Strateški bitne lokacije za logističke i distributivne centre u Beogradu su blizina aerodroma Nikola Tesla i međunarodnih auto-puteva E-75 i E-70. Pogodna lokacija znači da će logistika moći fleksibilno da reaguje na fluktuirajuće zahteve za obezbeđivanje maksimalne dostupnosti robe velikom broju potrošača” – kaže Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja kompanije cargo-partner, koja je pružalac usluga međunarodnog transporta i logistike.
Moderna tehnologija
Izgled i oprema magacina se izuzetno brzo menjaju napretkom savremenih tehnoloških rešenja. Sve se više govori o upravljanju digitalnim skladištem i raznim sistemima za automatizaciju procesa. Kvalitet opreme i primena savremenih IT rešenja utiču na brzinu protoka robe, iskorišćenost skladišnog kapaciteta, visinu troškova i na kvalitet isporuke.
“Svi naši logistički centri koriste najsavremenije IT sisteme kako bi kupcima pružili 24-satnu vidljivost, upravljanje zalihama u realnom vremenu, kao i potpunu IT povezanost putem EDI/API (Electronic Data Interchange/ Application Programming Interfaces). Mrežna platforma za upravljanje lancem snabdevanja SPOT, takođe je besplatno dostupna našim kupcima putem bilo kog internet pretraživača ili mobilne aplikacije. Ova platforma im omogućava da prate pošiljke, kreiraju transportne naloge, kontaktiraju operatere, pristupaju transportnoj dokumentaciji, generišu detaljne izveštaje i još mnogo toga” – objašnjava Đekić.
Industrijska rešenja
Različite vrste robe zahtevaju različite uslove tretmana i skladištenja. Kada biraju skladište, kompanije moraju da osiguraju da objekat pruža idealne uslove za svaki njihov proizvod. U zavisnosti od vrste robe, mora se obratiti pažnja na niz stvari u pogledu posebne opreme, stručnosti u industriji, standarda kvaliteta i dodatnih usluga. Poželjno je da deo skladišta bude registrovan kao javno carinsko skladište, za robu koja se uvozi/izvozi, da poseduje veliki broj rampi za utovar i istovar sa posebnnim prilazom za vangabaritni teret. Takođe, bitno je da skladište ima ISO i OPS (AEO-F) sertifikate i da je u skladu sa HACCP smernicama. Ukoliko je potrebno skladištiti robu životinjskog porekla, neophodno je da skladište ima mogućnost smeštanja robe za koju su potrebne veterinarske dozvole.
“Poseban fokus stavljamo na pružanje integrisanih, celovitih rešenja za skladištenje i distribuciju, uključujući stručnost u onim industrijama koje su najvažnije za naše korisnike. U svojim posvećenim centrima za kompetencije širom sveta, kompanija razvija prilagođena rešenja za lance snabdevanja za automobilsku i industriju rezervnih delova, visoku tehnologiju i elektroniku, farmaciju i zdravstvo, prehrambene proizvode i kvarljive proizvode, maloprodaju i modnu industriju” – kaže naš sagovornik iz cargo-partnera i dodaje da je specijalizovanost za određene industrije od izuzetne važnosti.
Dodatne usluge
Većina logističkih centara pruža osnovne usluge skladištenja i otpreme. Međutim, postoji sve veća potražnja za dodatnim uslugama poput komisioniranja i pakovanja, prepakivanja i kopakovanja, štampanja deklaracija i deklarisanja, testiranja proizvoda i umetanja dokumentacije. Kompanije mogu uštedeti mnogo vremena i novca izborom logističkog centra koji može pružiti usluge sa dodatom vrednošću. Pronalaženje pouzdanog stručnjaka koji može ponuditi sve ove usluge iz jednog izvora im omogućava da se u potpunosti usredsrede na prodaju i marketing svojih proizvoda. Posebna prednost je ukoliko logistička kompanija nudi rešenja za međunarodni i domaći drumski transport, uključujući distribuciju paleta i paketa, carinsko posredovanje i osiguranje prevoza. Na kraju, ali ne i najmanje bitno, je to da su carinski timovi kompanije sertifikovani, te da osiguravaju da se carinjenje uvoza i izvoza pošiljki njegovih kupaca vrši na pravilan i blagovremen način.
Kvalifikovano osoblje
Posebnu vrednost svake kompanije predstavljaju njeni zaposleni koji igraju presudnu ulogu u rukovanju, skladištenju robe i kompletnom paketu usluga koji prati magacinsko poslovanje. Prisustvo pouzdane i iskusne radne snage u skladištu je najveća prednost. Među ključnim stvarima na koje treba obratiti pažnju pri izboru skladišta jeste da li zaposleni imaju potrebne veštine i sertifikate za rukovanje određenim proizvodima. Kada birate skladište uvek treba da uporedite veličinu skladišta sa brojem zaposlenih. Na osnovu toga možete da utvrdite da li je skladište pogodno za rukovanje vašim proizvodima sa pažnjom koju zaslužuju.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.