• 3

Mane i rizici onlajn kupovine: Rasprostranjeni falsifikati, na meti ponajviše građani Istočne Evrope

Osim što predstavljaju zdravstvene i sigurnosne rizike za potrošače, fasifikovani proizvodi često uzrokuju finansijske gubitke za mala i srednja preduzeća

  • 3
Bela tehnika, online trgovina

Foto: Shutterstock

Švercovana roba koja se svake godine nađe na tržištu Evropske unije čini gotovo 7% ukupnog uvoza u vrednosti od 121 milijardu evra.

Piratski proizvodi štete malim i srednjim firmama, koje su kičma evropske privrede, i predstavljaju rizik za potrošače. Evropska kancelarija za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenula je kampanju kako bi podigla svest o lažnim proizvodima koji se prodaju putem interneta.

Pandemija virusa korona dovela je do povećanja onlajn kupovina i pristupa digitalnom sadržaju, ali i do novih saznanja o rizicima i štetama koje predstavlja kršenje prava intelektualnog vlasništva u Evropi, piše Jutarnji list.

Istraživanje EUIPO-a pokazalo je da je gotovo svaki deseti Evropljanin bio najmanje jednom žrtva kupovine falsifikovanog proizvoda. Najviše prevarenih potrošča je u istočnom delu Evrope: 19 posto Bugara, 16 posto Rumuna i 15 posto Mađara izjavilo je da su na prevaru kupili "lažnjak".

To je takođe izjavilo i sedam posto Hrvata, tri posto Danaca i dva odsto Šveđana. Podaci Evrostata pokazuju da je od 89 posto građana Unije - koji koriste internet - čak 72 odsto njih najmanje jednom kupilo nešto putem interneta u 2020, a trećina je izjavila da nisu bili sigurni da li je proizvod koji kupuju - originalan.

Osim što predstavljaju zdravstvene i sigurnosne rizike za potrošače, fasifikovani proizvodi često uzrokuju finansijske gubitke za mala i srednja preduzeća. Svako četvrto malo/srednje preduzeće u Evropi tvrdi da je pretrpelo štetu zbog povrede prava intelektualnog vlasništva, a u Hrvatskoj je isto izjavilo 21,7 posto.

Devojka u kupovini, šoping

Foto: Shutterstock

Preduzeća koja poseduju prava intelektualne svojine, kao što su žigovi i patenti, prijavila su gubitak prometa (33%), štetu za ugled (27%) i gubitak konkurentnosti (15%) zbog povrede prava.

- Ovo je dugotrajan problem, često povezan s drugim vrstama ilegalnih aktivnosti, koji zahteva hitnu, snažnu, koordinisanu akciju i nedavno je ponovo uvršten kao jedan od 10 glavnih prioriteta EU u borbi protiv organizovanog kriminala - izjavio je izvršni direktor EUIPO-a, Kristijan Aršambo.

U cilju podizanja svesti o vrednosti intelektualne svojine i podrške malim i srednjim preduzećima da iskoriste konkurentnost na tržištu, EUIPO je pokrenuo program "Osnažene ideje za biznis", s fondom od 20 miliona evra. Tom inicijativom se subvencionišu usluge ocenjivanja intelektualne svojine i troškovi prijava žigova i dizajna u iznosu od 50 posto na nacionalnom i regionalnom nivou, ili na nivou EU.

Video: Srbija promoviše vina i džemove na sajmu Kina - CIEZ Ekspo

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ma daaa

    Ja kupila Levis 501 u ovlašcenoj radnji u TC u Bg. One se raspale za 5-6 meseci.

    2
    0

    Podelite komentar

  • Hoki

    Sve u Srbiji je fals.. Retko da je nesto original.. Opustite se...

    6
    1

    Podelite komentar

  • Bolex

    Drugim rečima, kupuj narode skuplje, sto ne mora obavezno biti i jeftinije. Eee, providni ste...

    2
    2

    Podelite komentar

Google preporuke