Direktor Viz era za Telegraf Biznis: Da li će rasti cene karata i šta će biti sa avio-industrijom?
Tokom 2020, kada je s proleća nastupila pandemija kovid-19, u početku je malo ko mogao da zna koliko daleko će otići stvari: ekonomija je dosta pretrpela na globalnom planu, a posebno su uzdrmani bili turizam, ugostiteljstvo i transport.
Avio-industrija se suočila sa, verovatno, najtežom krizom ikada, budući da su poslednje dve decenije donele snažan rast komercijalnih letova i poslovnih putovanja, a onda je sve stalo.
Ipak, neke kompanije su vreme "pauze" iskoristile pametno: za nova ulaganja i otkrivanje aktuelnih tržišta na kojima bi mogle da prošire poslovanje. Posle skoro godinu i po dana intenzivne borbe s kovidom i njegovim posledicama, prirodno se nameću neka važna pitanja.
Da li će avio-kompanije nastaviti tamo gde su stale? Kako će ubuduće izgledati putovanja? Jesu li se putnici uželeli letova i koliko će koštati karte ubuduće? Hoće li opstati poslovna putovanja?
Jožef Varadi, izvršni direktor avio - kompanije Wizz Air, u intervjuu za Telegraf Biznis govori o tim dilemama ali i planovima za ovaj deo Evrope.
- Jedna od kompanija koja je progresivno poslovala pre krize jeste i niskobudžetni Wizz Air. Kako je sada, ima li znakova oporavka?
- U prethodnih 18 meseci, kovid je "prodrmao" naše živote gore-dole, a ni naša kompanija nije ostala imuna na posledice krize. Bili smo duboko pogođeni, ali primetno je da se svaka avio-kompanija na svoj način nosi sa problemima. Mi smo nastavili da ulažemo tokom pandemije u nova tržišta, zapravo, otvaramo nova tržišta i baze u zemljama kao što su Italija, Albanija, Rusija. Pokrenuli smo i novu liniju do Abu Dabija, sa bazom u tom emiratu - rekao je Jožef Varadi, za Telegraf Biznis.
Zanimljivo je da su u martu 2020. poručili nove avione od Erbasa, evropskog proizvođača letelica i glavnog rivala američkog giganta Boing. Dakle, bolje vreme čeka i taj sektor iz avio-industrije. Jedno vreme bilo je pitanje kada i kako će se nastaviti isporuke aviona, budući da prevoznici nisu bili u stanju da ispune ni postojeće kapacitete.
Traženje talenata u "vreme lidera"
Varadi dodaje da je kompanija na čijem je čelu i tokom krize napredovao na druge načine, bez obzira što letovi nisu bili u punom sjaju.
Na primer, ulagali su više u tehnološku platformu. To dugoročno investiranje, posebno značajno u svetu koji se sve više okreće onlajnu, zapravo, može biti dobitna konkurentna prednost na tržištu avio-prevoznika, a u periodu posle krize. Kovid-19 je, podsećamo, naneo više štete nego kriza iz 2008/09. godine.
U tekućoj godini od presudnog značaja je i pronalaženje adekvatnog stručnog kadra, sposobnog za upravljanje kriznim situacijama, što nam je potvrdio i Varadi.
Naime, oni su uložili kapacitete u pronalazak talenata i lidera, sa relevantnim iskustvom. Mimo ustaljenih procedura, kojih se drži osoblje širom sveta, otkako je nastupila pandemija, težnja mnogih kompanija, pa i Wizz Air-a jeste da stvari budu što jednostavnije.
Domaći turizam cveta, a međunarodni?
Za vreme pandemije postalo je jasno da lokalna putovanja imaju ogromnu moć, budući da su dobrih godinu dana na snazi bile najstrože mere vezane za kretanje iz zemlje u zemlju. To je svakako uzelo danak, i odrazilo se na globalni turizam, pa se postavlja logično pitanje: Ima li povratka na staro?
Prema Varadijevim rečima - ima.
"Dugoročno gledamo, ljudi će se vraćati putovanjima, željni su ih. Jedva čekaju da mere budu sve blaže. Uslovi koji sada važe mogu usporiti nastojanja putnika da se kreću nesmetano, kao pre krize, i oporavak će se odvijati u fazama", navodi CEO poznate avio-kompanije za loukost letove.
Zaključak je da se svakako brže i lakše oporavlja domaći turizam. Ono što bi mnogima moglo da ulije nadu i vrati optimizam u avio-putovanja jeste iskustvo Jožefa Varadija, koje govori da su avionska putovanja vrlo bezbedna i u doba korone.
"Davno su inženjeri uspostavili sisteme koji štite ljude u tom smislu, vazduh se pročišćava, postoje specijalni filteri protiv bakterija i širenja virusa. Recimo, ako poredimo, vazduh u letelici jednako je čist i bezbedan kao onaj u bolnici intenzivne nege. Da budem iskren, ne znam ni za jedan slučaj zaraze u avionu", navodi dalje.
Postoji i nova tendencija: okretanje avio-kompanija lokalnim destinacijama, i to planinama i mestima u prirodi, za razliku od gradova koji se nekada bili u primarnom fokusu. Takođe, postoji sve veća potreba za kratkim letovima - građani kupuju avio-karte kako bi putovali do rođaka, jer su tokom pandemije bili sprečeni.
- Definitivno se vraćamo u igru, samo sa dosta širom ponudom. Imamo više destinacija do kojih letimo, idemo u prirodu, na planine, more. Pre smo se više oslanjali na odmore u gradu, ali smo sada dosta fleksibilniji - ističe Jožef Varadi.
Rukovanje i pogled "oči u oči" nemaju zamenu
Jožef Varadi potvrđuje za Telegraf Biznis da će biznis putovanja opstati, iako mnogi stručnjaci tvrde da je kriza promenila razne naše poglede: rad na daljinu postao je praksa, kao i sastanci preko Zoom-a i drugih platformi. Kompanije su, pritom, zaključile da dosta štede - sada kada nema stalnog boravka u kancelarijama ili poslovnih letova.
Ipak, ma koliko to umnogome bilo jednostavnije, može li zaista da zameni kontakt uživo? I CEO Epla, Tim Kuk, nije zagovornik ideje o radu na daljinu, jer strogo veruje u "kontakt 1 na 1". Neke tradicionalne stavke će, dakle, izgleda opstati - i kada prođe ova zdravstveno-ekonomska kriza.
- Tehnologija svakako napreduje, ali ne verujem u sastanke koji se odvijaju samo preko mreže. Biznis se, na kraju krajeva, zasniva i na tome da nekoga gledate u oči; morate da se rukujete s nekim, da razumete ono što je rečeno, ali i ono što nije. Morate biti prisutni - kaže Varadi i dodaje da je ovo "kratkotrajna pauza" za poslovna putovanja.
Koliko ćemo plaćati karte ubuduće?
Izvršnog direktora jedne od najpoznatijih loukost kompanija upitali smo da li će se menjati cene avio-karata: nadole ili nagore?
"To je dobro pitanje", kaže.
- Kratkoročno gledano, dakle, u narednih nekoliko meseci, verujem da će karte svuda biti jeftinije, jer svi žele da se vrate na tržište i daju najbolju ponudu, kako se mere ublažavaju, a ljudi ponovo lete u većem broju. To je osnov ekonomije, dakle, rast će krenuti da pada u ovom momentu - navodi i dodaje da "vrlo verovatno cene neće skakati ni na duže staze".
- Naš cilj je da dalje ulažemo i napredujemo na tržištu, a ne da nazadujemo - kaže Varadi, smatrajući da bi podizanje cena karata moglo demotivisati putnike, a to niko ne želi.
Poenta je, dodaje, biti prilagodljiv situaciji i konkurentan. Ipak, napominje da svaka kompanija ima drugačiji pristup i politiku poslovanja, tako da će negde nesumnjivo doći do rasta troškova i naknada, što bi moglo da se odrazi na finalne cene usluga.
Video: Britanski preduzetnik ostvario san:Unity 22 odvojio se od matične stanice i nezavisno leteo u svemir
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Kiza
Ja im zelim svu srecu i hvala. Da nema njih verovatno bih mnogo manje leteo avionom. Karte su im vise nego pristupacne. Gledajucu ovaj nas air srbija koji je u mnogo slucajeva skuplji od jakih avio kompanija.
Podelite komentar
Damir
Kakav intervju, nigde pitanje daljeg razvoja Wizzair baze u Beogradu... Kada će biti treći avion, koji su najavili prošlog leta pa otkazali planove zbog Korone.
Podelite komentar
Jasim
Uz Ryanar WIZZair je po meni najpristupacnija kompanija, zapravo kompanije koje najcesce koristim. Redovno cene budu I ispod 10e sa rucnim prtljagom za odredjene destinacije. Iz Beca konkretno imaju mislim preko 50 destinacija I jedna I druga kompanija, prema kojim lete
Podelite komentar