• 1

Hoće li se Reno i Nisan "razvesti zbog preljube Francuza u Kini"?

Francuska firma je prošle nedelje objavila kako planira da se još jednom oproba u Kini, pri čemu je Reno odbacio Nisan, okrećući se kineskoj privatnoj kompaniji "Geely Holding Group"

  • 1
Nema spajanja Renoa i Nisana

Foto: Tanjug/AP

Dok partneri u jedva preživeloj alijansi koja spaja Nisan i Reno užurbano rade na prevazilaženju nesporazuma iz prošlosti i na jačanju zajedničkog duga, rađa se nova "iskra nesporazuma" koja može dovesti i do konačnog kolapsa uske saradnje.

Glavni izazov će se u bliskoj budućnosti ogledati u povratku Renoa na tržište Narodne Republike Kine.

Dogovor koji su partneri postigli tokom 2020, predviđao je da se francuski proizvođač odrekne potencijala prodaje putničkih automobila u Kini i da taj deo tržišta prepusti japanskoj kompaniji Nisan, piše autorepublika.com.

Ali sada, svega godinu i po dana kasnije, deluje da se Reno pokajao što je najveće svetsko automobilsko tržište prepustio Nisanu.

Francuska firma je prošle nedelje objavila kako planira da se još jednom oproba u Kini, pri čemu je Reno odbacio Nisan, okrećući se kineskoj privatnoj kompaniji "Geely Holding Group".

Zamišljeni zajednički poduhvat Reno - Geely, sklapao bi i prodavao hibride u Kini, i još važnije, razmotrio bi stavljanje u funkciju Renoove fabrike u Južnoj Koreji, koja bi proizvodila hibride za brend Lynk & CO, u vlasništvu firme "Geely Holding Group".

Još uvek je nejasno kako će se ovaj plan odraziti na Renoovu alijansu s Nisanom i mlađim članom "vesele ekipe", firmom Micubiši. Oni koji su bliski upravi Nisana navode da će rukvodstvu japanskog diva biti potrebno više vremena, kao i temeljnija diskusija s Renoovom postavom u vezi s efektima koje će uzrokovati nova ideja lansirana iz Evrope.

Vezivanje za Geely bi pomoglo Renou da jednim potezom "ubije više muva".

Renault Taliant, reno talijant

Renault Taliant / Foto: Renault

Ne samo da bi na taj način Francuzi dobili instant pristup kineskom kupcu, već bi rešili i problem nedovljnog iskorišćenja proizvodnog kapciteta u Južnoj Koreji. Ali, potez ujedno otvara i brojna pitanja u pogledu opstanka partnerstva s Japancima koje traje već 21 godinu, a koje je u nokdaunu, praktično od hapšenja Gona (kraj 2018. godine).

Francuski div je na sličan način, tokom 2019, već šokirao rukovodstvo i akcionare Nisana, time što je pokušao da isposluje spajanje s grupacijom FCA, ali o tome prethodno nije prodiskutovao s "ortakom" iz alijanse.

Rešenje problema ili "teranje inata"?

 

Scenario nije realizovan, kao što je dobro poznato, na koji način se otvorila mogućnost da se ujedine koncerni PSA i FCA. Međutim, već tada je bilo jasno da odnos Renoa i Nisana polako propada.

Geely je, s druge strane, primenio veoma napadnu strategiju u želji da animira strane partnere. Kao rezultat te konstruktivne agresije, pod kontrolom Azijata su se našli Volvo i Lotus, dok je 2018. godine Li Šufu pazario 9,7% kapitala Daimlera, za šta je bilo potrebno 9 milijardi američkih dolara.

Ali, za predsednika Renoa, Žana-Dominika Senara, partnerstvo sa kompanijom Geely može pre biti lek za muku s kojom se francusko društvo suočava u Južnoj Koreji, nego što bi moglo biti nekakvo "teranje inata" u alijansi s Nisanom. Dodatno, nedaćama s kojima se Reno suočio u Južnoj Koreji - umnogome je "kumovao" i sam Nisan.

Renoova ćerka firma u Koreji, Renault Samsung Motors, svoje proizvodne kapacitete je koristila da bi zadovoljila potrebe Nisana, uključujući proizvodnju krosovera nazvanog Rogue (X-Trail), a koji je bio predmet izvoza u SAD, ali su Japanci preselili ovu aktivnost u sopstvene pogone kako bi ublažili problem predimenzioniranosti sopstvenih kapaciteta.

U maju 2020. je Nisan objavio da bi se "rado povukao iz Južne Koreje, gde lokalni igrači Hjundai i Kia dominiraju domaćim tržištem, držeći u zbiru oko 70% tržišnog udela".

Nissan kompanija logo

Foto: Tanjug/AP

- Kratkoročna namera bi zaista podrazumevala pronalaženje solucije za korejsku fabriku - kaže jedna osoba koja je dovoljno bliska da zna način na koji Senar razmišlja i kako prosuđuje aranžman s Geely-jem. "Njegova ideja je da održi fabriku u životu", dodaje.

Plan Gala vezan za Geely olakšaće mogućnost Renoa da ostane u igri na terenu na kom do sada nije imao previše uspeha. Dogovorom s kompanijom Geely, Francuzi se vraćaju na to tržište, "ruku pod ruku" s firmom koja jeste kineska, ali koja neguje ozbiljne globalne ambicije.

Geely i Reno su objavili da će predstaviti hibridna vozila marke Reno na kineskom tržištu. Ipak, uparivanjem s kineskim proizvođačem Geely, francuska kompanija će verovatno propustiti da ostvari sinergetske efekte koji i drže zajedno na okupu alijansu Reno-Nisan.

Nisan je važan igrač na kineskom tržištu i nastavlja dalje da razvija "ortakluk" s Dongfengom, kao lokalnim partnerom.

Opet, dodavanje Geely-ja u širu kombinaciju, moglo bi doneti dobrobiti i samom Nisanu. Skoro svi proizvođači imaju po dva kineska "ortaka", pa je to slučaj i sa Tojotom i Folksvagenom. Nema sumnje da bi Nisanu značilo da proširi svoje alternative u nabavci i distribuciji, što bi bilo izvodljivo upravo s Geely-jem.

Nissan Qashqai 2021

Foto: Nissan

Kuda ide alijansa?

 

Otkako su partneri u galsko-samurajskoj alijansi objavili da primenjuju strategiju "svako svojim putem", vesti o zajedničkim projektima dva lidera alijanse su postale retke. Ideja je bila da partneri iskoriste preimućstva koja imaju na konkretnim tržištima. Međutim, od tada, svi do jednog u alijansi, dakle Reno, Nisan i Micubiši, muku muče da uopšte uđu u zonu poslovanja lišenog gubitaka.

Ali, Nisanov izvršni direktor, Makoto Ušida, nije zatečen objavom kineske kompanije Geely i ne očekuje da se ovaj aranžam odrazi na partnerstvo s Renoom, tvrdi osoba koja je bliska mislima rukovodećeg Japanca.

Dve kompanije napreduju u deobi inženjering rešenja za dolazeće električne automobie i konačno koriste identičnog dobavljača za baterije, kompaniju Envision AESC.

Reno je još u junu objavio da će za partnera uzeti pomenutu firmu i to u projektu izgradnje fabrike baterija. Ideja je da se ona otvori tokom 2024. godine, a onda je i Nisan u julu izašao u javnost s informacijom da će biti izgrađena još jedna fabrika u Britaniji koja će obezbeđivati 100 hiljada baterijskih pakovanja za njihova e-vozila.

Video: Naličje operacije Bugatti-Rimac: Nemci kontrolišu većinski paket hrvatske kompanije

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>