• 20

Ovih 400 trgovaca varaju: Objavljena crna lista, pazite ako od njih kupujte preko Fejsa i Instagrama

Reč je o trgovcima koji svoju robu prodaju putem Fejsbuka ili Instagrama, a koji nisu vidno istakli sve ono na šta ih obavezuje Zakon o elektronskom poslovanju

  • 20
onlajn šoping

Foto: Freepik

Broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama, a u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste. Nažalost, u ovakvoj situaciji, odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive (ne važe) i potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak.

Zbog toga je, posmatrajući navode u čl. 6. Zakona o elektronskoj trgovini, ali i druge zakone, Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine (UZPV) u saradnji sa potrošačkim organizacijama članicama Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), izvršilo proveru određenog broja trgovaca na društvenoj mreži "fejsbuk" i utvrdilo spisak onih za koje se sumnja da ne posluju u skladu sa propisima.

Taj spisak se stalno ažurira i upravo je objavljen novi.

Crnu listu trgovaca koja je ustupljena Telegraf Biznisu, možete pogledati sada i na zvaničnom sajtu  Udruženja za zaštitu potrošača.

Kako je rečeno za naš portal, reč je o trgovcima koji svoju robu prodaju putem Fejsbuka ili Instagrama, a koji imaju i više od 5.000 pratilaca na svojim profilima.

Pretpostavka je da na listi postoje trgovci koji su eventualno i registrovani, a na listi su se našli iz razloga što ne poštuju Zakon. Svaki trgovac koji dostavi dokaz da posluje u skladu sa Zakonom, biće uklonjen sa liste. Lista nije konačna, svakodnevno će biti ažurirana.

NOPS moli  potrošače koji imaju bilo kakav problem s neregistrovanim trgovcima koji posluju putem društvenih mreža da dostave nazive profila.

Kako da znate koji je lažni?

 

Kako je ranije za naš portal rekao pravni savetnik iz NOPS, Marko Dragić, trgovac koji svoju prodaju vrši putem interneta, u obavezi je da na vidnom i dostupnom mestu naznači: Poslovno ime, adresu sedišta, kontakt podatke, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB), detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.

Šta dalje?

Provera je rađena jer je uočeno da je ove godine, kada je porastao promet u elektronskoj trgovini, primećeno da veliki broj trgovaca ne prodaje u skladu sa zakonima, pritom ne poštuju ni etičke norme a da je rast broja trgovaca koji posluju na crno posebno izražen na društvenim mrežama.

Naglašava se da Zakon o elektronskoj trgovini propisuje koje informacije pružalac usluge elektronske trgovine mora da poseduje, a među je i obaveza da ako navodi cene, one moraju biti jasno naznačene, a posebno se mora naznačiti da li su u te cene uključeni troškovi dostave, ostali manipulativni troškovi, porez i drugi troškovi koji na njih utiču.

Kako je rekao Dragić za naš portal, broj potrošača koji se javljaju potrošačkim organizacijama u vezi sa kupovinom putem društvenih mreža od neregistrovanih prodavaca, svakodnevno raste.

Ministarstvo trgovine i ranije je najavilo ovakav sistem kontrole. Međutim, za razliku od EU, koja je svojim udruženjima potrošača dala šire ingerencije kada je reč o rešavanju ovog problema, kod nas je to tek počelo i očekuje se da će Udruženja, kao relevantne insistucije nastaviti da se bave dovođenjem u red sistema, što je i najavljeno.

Video: Umesto običnog otpada, Maležani od lista ananasa prave dronove

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ceca

    21. septembar 2021 | 18:45

    Tačno je da ima prevaranata, ali ne sekira se država za narod, da li će biti prevaren već kako jednostavno da dodje do podataka ko ne puni državnu kasu.

  • Dušica

    21. septembar 2021 | 17:39

    Nemam problema sa kupovinom preko interneta najvece probleme imam kad kupujem u radnjama posto tad placam od 50 do 100 % vecu cenu za isti proizvod nego sto mu je cena preko interneta.

  • SOMBOR

    21. septembar 2021 | 16:47

    Što se tiče instagrama, sa dosta stranica koje su na crnoj listi sam poručivala i to po više puta i uvek sve je bilo u redu. :)

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>