Projekat Tri mora uključuje i Srbiju: Otkrivamo šta je Fairway Dunav i kakvu zaradu nama donosi?
Stara priča, ali nove investicije - tako bi se mogao opisati projekat koji obuhvata i Srbiju. O projektu Tri mora tek će se govoriti jer je FAIRway Dunav ušao u drugu fazu.
Na prvom mestu, to će povećati transportni kapacitet na reci Dunav. Uključivaće radove u Austriji, Hrvatskoj i Srbiji. Još jedna od namena biće mu usklađena provedba rehabilitacije i održavanja plovnog puta reke i njenih plovnih pritoka.
Šta tačno predstavlja Fairway Danube?
- FAIRway Danube je međunarodni projekat koji okuplja administracije nadležne za održavanje vodnih puteva iz podunavskih zemalja. Projekat je finansiran od strane Evropske unije kroz Instrument za povezivanje Evrope (CEF – Connecting Europe Facility).
Realizacija projekta FAIRway Danube započela je 2016. godine, a biće okončana 2022. godine. Pored projekta FAIRway Danube, postoje i projekti FAIRway Works on the Rhine-Danube Corridor i Preparing FAIRway 2 Works on the Rhine-Danube Corridor. Oba projekta su finansirana iz istog CEF programa Evropske Unije, započeti su 2020. godine i biće završeni 2024. godine - kaže za Telegraf Biznis Veljko Kovačević, pomoćnik ministra za građevinarstvo, infrastrukturu i saobraćaj.
Kako nam ističe, svi ovi projekti imaju za cilj usaglašeno unapređenje plovidbenih uslova na Dunavu kroz infrastrukturne radove, opremanje administracija i uvođenje modernih digitalnih sistema za potrebe bezbedne i efikasne plovidbe.
- Republika Srbija je posmatrač na projektu Danube FAIRway i partner na projektima FAIRway Works on the Rhine-Danube Corridor i Preparing FAIRway 2 Works on the Rhine-Danube Corridor.
Kroz ove projekte sufinansiraju se radovi koje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture realizuje u okviru rekonstrukcije brodske prevodnice Đerdap II, vrši se nabavka plovila za hidrografska merenja i za obeležavanje vodnih puteva, kao i nabavka najmodernijih navigacionih bova za obeležavanje plovnog puta reke Save opremljenih AIS opremom. Takođe, vrši se hidromorfološko modelovanje zajedničkog dela Dunava između Srbije i Hrvatske kako bi se usaglasili budući infrastrukturni zahvati na uklanjanju uskih grla za plovidbu na tom delu Dunava - navodi nam on.
EU ulaže značajna sredstva da poveća transportne kapacitete na Dunavu, A u Srbiji se sprovodi se niz projekata usmerenih na unapređenje infrastrukture vodnih puteva.
Pored prethodno navedenih, MGSI sprovodi i sledeće projekte:
1) Proširenje kapaciteta luka u Bogojevu, Prahovu i Sremskoj Mitrovici
2) Hidrotehnički i bagerski radovi na kritičnim sektorima za plovidbu na Dunavu od Bačke Palanke do Beograda
3) Uvođenje AIS AtoNa i daljinski nadzor sistema obeležavanja na Dunavu
4) Rekonstrukcija brodske prevodnice Đerdap 1
5) Hidrotehnički I+i bagerski radovi na sektoru Ušće Drine i Save
6) Uvođenje VTS i glasovnog VHF Sistema na unutrašnjim vodnim putevima
7) Uvođenje sistema hidrometeoroloških stanica na Dunavu i Savi
8) Vađenje potopljene nemačke flote iz Drugog svetskog rada iz Dunava kod Prahova.
Projekti se finansiraju iz Finansijskog sporazuma za razvoj rečne transportne infrastrukture između Evropske investicone banke i Srbije, Zajma Svetske banke za Progeram “Integrisani razvoj koridora Save i Drine”, grantova EU i budžeta, a sprovode se na planski način.
Ranije se pisalo da je Evropska unija već obezbedila i odvojila 220 milijadi evra za sređivanje sliva Dunava i da je reč dobrom delu plovnog puta kroz Srbiju. Da li su ova sredstva opredeljena i za projektne aktivnosti Srbije ?
- Evropska unija svojim programskim dokumentima opredeljuje određena sredstva po određenim tematskim prioritetima. Projekti poput FAIRway Danube, predstavljaju flagship projekte u domenu unutrašnjeg vodnog transporta, po svom značaju, uticaju i planiranim efektima na nivou EU.
Investicioni plan za razvoj vodnog saobraćaja, ukupne vrednosti blizu pola milijarde evra, prepoznat je kao primer najbolje prakse od strane Evropske komisije, imajući u vidu da Srbija, zajedno sa Holandijom, Belgijom i Nemačkom ulaže najveća sredstva u razvoj vodnog saobraćaja koji je najekonomičniji vid transporta za prevoz velikih količina roba, energetski najefikasniji i ekološki najprihvatljiviji vid transporta - priča nam Kovačević.
S tim u vezi, pored sredstava koje je Srbija dobila kroz IPA program, Srbiji su odobrena dodatna sredstva kroz druge EU programe, uključujući CEF i WBIF, čime je obezbeđeno blizu 90 miliona evra bespovratnih sredstava iz EU fondova za realizaciju svih projektnih aktivnosti u oblasti vodnog transporta, a koji uključuju 588 km Dunava, 210.8 km Save, 164 km Tise, kao tri međunarodna vodna puta.
#FairwayDanube is one of the official Three Seas Priority Projects.It will increase the transport capacity on the Danube River.Phase 2 of the project has just started. It will include the construction and upgrading measures of mooring places in Austria, Croatia and Serbia pic.twitter.com/56w36DONNU— Three Seas Initiative (@ThreeSeas24) October 7, 2021
Šta sve podrazumeva investicioni plan za razvoj vodnog saobraćaja i koliko on utiče na životnu sredinu
- Projekti vezani za unutrašnji vodni transport u Srbiji sprovode se koordinirano, kroz jedinstveni mehanizam planiranja, pripreme, sprovođenja i monitoringa na nivou MGSI. Tematski, ovi projekti podeljeni su u tri osnovne komponente infrastrukture - objašnjava naš sagovornik.
Prva obuhvata rečnu transportnu infrastrukturu (hidrotehnički i bagerski radovi na plovnim putevima, izgradnja i rekonstrukcija brodskih prevodnica, kao i ukljanjanje potopljene nemačke flote iz II svetskog rata).
Druga, koja obuhvata izgradnju i proširenje kapaciteta luka, i treća koja obuhvata uvođenje informacionih i komunikacionih tehnologija (AIS, AtoNs, VTS, VHF, hidrometeorološke stanice).
- Zaštita zivotne sredine predstavlja bitan deo okvira za provođenje ovih projekta, imajući u vidu stepen zaštite određenih područja i opšti značaj tematike biodiverziteta. U tom smislu, možemo da se pohvalimo da su do sada samo hidrotehnički radovi na Dunavu u Srbiji dobili podršku kompletnog NVO sektora iz EU, imajući u vidu da su u najvećoj mogućoj meri primenjeni najviši standardi zaštite životne sredine. To je blueprint koji smo stvorili po kome smo postali prepoznati na nivou EU i ne planiramo da menjamo put - kaže naš sagovornik.
Video: Srbijo, ovo je tvoja tvrđava Golubac
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Profesore
Najduzim delom Dunav protice kroz Srbiju a koliko vudim ovde će biti najmanja ulaganja,bolje da smo sredili moravski sliv do Grčke...
Podelite komentar
Маљута Скуратов
Зашто се ништа не ради у вези канала Дунав -Морава -Вардар -Солун?
Podelite komentar
Goca
Za 100 godina ce da bude...
Podelite komentar