Goran ima najbolje pivo na svetu i pravi ga u Srbiji: Nekad ga izvozio Belgijancima samo da bi bio u poslu
Industrija piva i slada u Srbiji ima tradiciju dugu tri veka. Prva komercijalna proizvodnja, tada sve traženijeg, alkoholnog osvežavajućeg pića počeo je davno Ignjat Vajfert. Danas, ta industrija zapošljava preko 2.500 radnika i sarađuje sa granama privrede koje zapošljavaju oko 35.000 ljudi.
Negde iza, stidljivo, zanatsko pivo polako, ali sigurno postaje hit. Zapravo i više je od toga - naše kraft pivo je najbolje na svetu.
Goran Milošević, direktor kraft pivare Salto u intervjuu za Telegraf Biznis govori o tome kako je ušao u ovaj posao, kako je opstao i napravio najbolje pivo na svetu, ali i kako da se ovaj deo industrije više probije na tržište.
- Da se u Srbiji pravi najbolje pivo na svetu, dokazali ste upravo vi - možete li našim čitaocima objasniti značaj nagrade koju ste nedavno osvojili u tako ogromnoj konkurenciji?
- Ovo je najznačajnija nagrada koju jedna pivara može da ostvari. Možete da vidite da ako se neka pivara hvali medaljom na etiketi, to je najčešće upravo ova sa World Beer Awardsa. Osvajanje zlata u stilu Oatmeal Stout (Crno pivo sa dodatkom ovsenih pahuljica) na svetkom nivou je ogromna stvar i nešto čime bismo svakako bili prezadovoljni i da je ostalo na jednom priznanju.
Međutim, kad smo osvojili i zlato za najbolje pivo u ukupnoj kategoriji svih stilova Stout i Porter piva, potpuno sam bio zanemeo. Nisam jednostavno mogao da verujem da smo uspeli da ostvarimo takav uspeh. A verovali smo od početka, išli ka tome i naporno radili da dođemo ovde gde jesmo.
Sada mi se čini da je ovo samo početak i da je ovo samo potvrda da Salto pivara treba da nastavi da radi na isti način, fanatično i bez kompromisa.
- Nagrađeno je vaše crno pivo - šta je to što ga je izdvojilo od drugih? Po čemu je vaše najbolje?
- Kada su ukusi u pitanju, nezahvalno je reći šta je najveći doprinos. Ne postoji matematička formula i tačno rešenje. Kada kreirate novi recept imate viziju kakvog ukusa i teksture to pivo želite da bude, kako se poredi sa drugim sličnim pivima koja su već prisutna. Oslanjate se na vaše iskustvo, poznavanje piva i tehnologije.
Možda je najbitnije da verujete sebi i pravite pivo kakvo biste i vi sami najviše voleli da pijete. A da biste tu viziju pretočili u kvalitetan proizvod, potrebno je veliko znanje i upornost da bi na kraju ispao onakav kakav ste zamislili.
- Pre nekoliko godina, kada sam baš radila jednu temu pivarske inudstrije u Srbiji, rekli su mi da je zapravo kraft pivo naša šansa, da li ste saglasni?
- Mogu reći da se u Srbiji stanje kvaliteta i izbora piva dosta promenilo u odnosu na vreme kada je Salto pivara nastala. A počeli smo iz želje da to promenimo i ponudimo ljudima izbor i drugačije, smelije ukuse. Svakako ova grana industrije je imala veliku ekspanziju proteklih godina i jeste prepoznata kao brzorastuća od strane Ministarstva poljoprivrede.
Sada se taj rast zaustavio. Svakako bi bilo lepo da kraft pivo bude prepoznato od relevantnih institucija, pa i same države kao bitan proizvod poput srpskog vina, koje je oslobođeno akcize. Mislim da svakako imamo čime da se pohvalimo, a priznanje je sada stiglo i sa svetske scene.
- Koliko je danas u Srbiji teško pokrenuti takav biznis?
- Kao i svaki drugi biznis, sve počinje od ambicije. Ako stremite visokom uspehu, morate biti svesni u šta se upuštate, čega se odričete i da prihvatite rizike i izazove kojih će sigurno biti. Bez obzira na posao u koji ulazite, znate da to sa sobom nosi i težinu i odgovornost. Kod proizvoda kao što je kraft pivo, odgovornost je još veća jer nema prostora za greške kada radite proizvod koji nije pasterizovan.
Pokrenuti biznis zahteva dosta rada, ali održati ga i uvećati, zahteva strpljenje, odricanje, fokus i konstantno usavršavanje. Ovde čak mogu da napravim paralelu sa sportistima, koji kažu da je mnogo lakše osvojiti medalju, nego je odbraniti. To je situacija i kod nas.
- Kako ste vi lično ušli u taj posao? Znamo da ste završili Fakultet dramskih umetnosti
- Bez obzira što sam završio Fakultet dramskih umetnosti, oduvek me je privlačio spoj umetnosti i tehnologije, ekspresivnog i inženjerskog razmišljanja.
Oduvek sam voleo da pravim stvari, savladavam nova znanja. tokom 2013. godine imao sam često priliku da putujem u Belgiju , zemlju piva, tamo sam isprobavam različite ukuse, ali kad sam se vraćao za Beograd, svaki put sam imao isti utisak – razočaranje što nisam imao izbor drugačijih, zanimljivih piva. To me je kopkalo, uhvatio sam se takoreći u koštac sa tim izazovom i počeo prvo da proizvodim pivo u kućnim uslovima, da kuvam male šarže za sebe i prijatelje.
Istraživanja o pivu su se intezivirala, a dodatni motiv mi je davala činjenica da se mojim prijateljima svidelo to što sam radio i da su komentari bili više nego pozitivni. Nastavio sam da razmišljam kako da se usavršavam na ovu temu, da pronalazim nove načine da saznam što više o proizvodnji piva. Stan u kojem sam živeo pretvorio se u mini pivaru laboratoriju.
Konstantno sam zakupljivao termine za vizite u stranim pivarama, čak sam plaćao grupne karte, a sam sam se pojavljivao na tim turama, jer sam želeo da dobijem svu pažnju vodiča, koji će, bio sam siguran, tada imati strpljenja za moje 1001 pitanje.
- Koliko ti je to značilo?
- Upoznavao sam profesionalne pivare, pričao o proizvodnji, opremi, sirovinama. Međutim, morali smo da vidimo kako naše pivo prolazi kao tržišni proizvod. I prirodno je bilo da to probamo u Belgiji. Nismo ulagali odmah novac u velike i modern mašine, već smo počeli uslužno da kuvamo naše pivo u pivarama koje bismo “iznajmili” u zemlji piva.
Posle toga, krenula je i proizvodnja piva u Belgiji.
Bilo je važno da proverim svaku šaržu proizvodnje, da kontrolišem process kuvanja sladovine i pakovanja i to sve u Belgiji, pa kad to zavrešimo uvozili smo pivo u Srbiju i ovde ga polako širili za naše građane. I tako dve godine, da bismo 2018.godine, posle dugog rada na projektovanju naše opreme, pronalaska hale, rešili da otvorimo pogon u našem glavnom gradu.
Kad sve ovo ponavljam sada, shvatam još jednom da me je kompleksnost prozvodnje piva opsesivno privlačila i do dan danas me drži ta strast prema ovom poslu.
- Ko su kupci kraft piva?
- Naši kupci su zaista jedna široka grupa ljudi. Ono što ih jednim delom povezuje jeste da su smeliji da probaju nešto novo i drugačije. Ljudi koji uživaju i cene dobre ukuse. Najviše uživamo kada osobu koja sebe pretstavlja da nije ljubitelj piva uspemo da privolimo za naše proizvode.
Postoji veliki prostor za eksperimentisanje sa ukusima i volimo da kažemo da postoji pivo za svakoga, samo da postoje i oni koji još uvek nisu pronašli svoj ukus. Još je rano, pivara Salto postoji pet i po godina, siguran sam da će se broj ljubitelja kraft piva uvećavati.
- Zanatsko pivo zauzima mali procenat tržišta, šta je potrebno da se promeni da taj broj bude veći?
- Rekao bih da postoje dva glavna razloga koji bi na to uticali. Prvi je edukacija ljudi. Potrebno je vreme da ljudi saznaju da pivo nije samo jedna vrsta koju su najčešće imali prilike da piju, lager. Takođe dosta dugo je slika piva predstavljana na neki bazičan način i zbog toga je teže predstaviti ovaj proizvod kao zaista kvalitetan.
Treba promeniti tu sliku najjeftinijeg alkoholnog pića. Teško je ljudima da poveruju u kvalitet jer smo do sada pivo videli samo na jedan način.
Druga stvar je svakako cena. Kraft pivo ne može da bude jeftinije jer koristimo sirovine koje su skuplje i u većim količinama. Istovremeno, još uvek je u toku i cenovna borba velikih pivara, pa je nerealna referenca kupaca koliko proizvod zaista košta.
Veliki korak u susednim zemljama bio je kad su smanjili akcizu malim proizvođačima piva. Ukoliko bi se to dogodilo i u našoj zemlji, bio bi to značajan pomak u omasovljavanju ovog proizvoda.
Video: Nakon što se vakcinišete protiv korone, u ovoj pivari možete i da popijete Vakcinu
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
D
Bravo covece !!!Na hrabrosti ,istrajnosti i pozrtvovanosti
Podelite komentar
Vvv
Svaka čast. Ali ja ni u jednoj kafani, kafiću a čak ni u prodavnici nisam video ovo pivo, a do skoro nisam znao da postoji. Mogli bi malo da prorade na marketingu. Malo više.
Podelite komentar
AMBURATOR
👍
Podelite komentar