• 2

UniCredit banka na panelu - "Bankarski sektor - Da li je konsolidacija završena?"

Drugi dan Kopaonik Biznis Foruma obeležio je panel "Bankarski sektor - Da li je konsolidacija završena?", namenjen predstavnicima finansijskog sektora

  • 2
KBF - panel Unicredit Foto: UniCredit

O strateškim temama vezanim za podršku koje banke pružaju privredi i stanovništu i kakvi su dalji planovi razgovarali smo sa jednim od učesnika na ovom panelu, Nikolom Vuletićem, predsednikom Izvršnog odbora UniCredit bank Srbija.

U poslednjih nekoliko godina svedoci smo snažnog trenda digitalizacije bankarskih usluga. Svi pričamo o digitalizaciji i digitalnoj transformaciji, koja je odavno zahvatila čitav finansijski sektor. Banke ulažu značajna finansijska sredstva da digitalizuju procese, proizvode, usluge i taj aspekt poslovanja zauzima važno mesto u strateškim višegodišnjim planovima banaka.

  • Kako se to odražava na korisnike? Šta je to što korisnici/klijenti mogu da očekuju od finansijskih institucija/banaka u narednom periodu?

(Kako će izgledati bankarstvo za pet godina?)

Opšte je prihvaćeno da su digitalne usluge velika prednost u savremenom društvu, u kojem su brzina i efikasnost završavanja poslova postale ključne za odabir institucije s kojom se sarađuje. Novi način života, podržan savremenim tehnološkim rešenjima, doprineo je kreiranju novih navika i očekivanja klijenata. Međutim, izgleda da su standardi i očekivanja korisnika posebno podignuti u bankarstvu: klijenti očekuju da su im svi bankarski proizvodi dostupni onlajn, putem specijalizovane aplikacije ili sajta, bez papira, odlazaka u filijale i ozloglašenog čekanja u redovima.

Zbog čega je to tako? Godinama je čak i za neke od osnovnih bankarskih usluga bilo neophodno doći u banku – a kada govorimo o većim odlukama, poput podizanja različitih vrsta kredita, ukupno vreme provedeno u ekspozituri merilo se ne samo satima, već i u nervozi i dodatnim frustracijama. Primena neefikasnih i komplikovanih procedura dovela je čak i do toga da su klijenti spremni i da promene banku, samo da ne bi imali iskustva s tromim sistemima.

Digitalno bankarstvo je, u skladu s tim, naišlo na veoma plodno tle – u proteklih nekoliko godina i na našem tržištu drastično se povećao broj novih zahteva klijenata. Dolazak generacija koje više cene dostupnost digitalnih proizvoda od blizine ekspozitura, zahteva od banaka da se brzo promene i aktivno uključe u digitalnu transformaciju. Međutim, promena bilo kog velikog i tradicionalnog sistema nije jednostavna: to je proces koji zahteva vreme i posvećenost, a u modernom poslovanju rezultati se očekuju brzo i njihov kvalitet se podrazumeva.

Jedna od "posledica" pandemije sasvim sigurno je činjenica da su banke ubrzale proces digitalne transformacije. Istraživanje koje je sprovela analitičarska kompanija SAS ukazuje da je 89 procenata banaka usvojilo nove strategije koje planiraju da se transformacija završi u narednih pet godina.

Interesantno je da je čak 93 procenata tradicionalnih banaka, koje su obično vrlo spore u uvođenju novih tehnologija, ubrzale taj proces, za razliku od 87 procenata inovativnih banaka, koje inače veoma brzo prihvataju promene. Međutim, 65 procenata inovativnih banaka vide personalizovane servise kao ključni aspekt u razlikovanju od konkurencije, dok je kod tradicionalnih banaka taj procenat znatno manji – 53 odsto. Još je veća razlika kada se radi o kompetetivnoj prednosti zasnovanoj na podacima, odnosno dobrom poznavanju klijenata – 65 procenata kod inovativnih banaka, u odnosu na samo 33 procenta kod tradicionalnih banaka.

Nikola Vuletić - KBF Foto: UniCredit

S druge strane, 53 procenata tradicionalnih banaka vide glavnu prednost u upotrebi veštačke inteligencije i mašinskog učenja, dok je to znatno manje zastupljeno kod inovativnih banaka (39 procenata). Ipak, 83 procenata svih banaka smatra da će u narednih tri do pet godina imati značajne investicije u oblasti analitike podataka.

Kako je istaknutno u našem "UniCredit Unlocked" strateškom planu, koji smo na nivou cele naše Grupe predstavili krajem prošle godine, to ne znači samo ulaganje u digitalizaciju, koje će u naredne tri godine na nivou Grupe biti čak 2,8 milijardi evra, već to znači i podsticaj i afirmaciju postojećih kadrova da digitalizaciju uvode u ranije modele rada i svoj način razmišljanja, kao i kroz privlačenje novih, najboljih, talenata u oblasti digitalizacije.

Kada pričamo o UniCredit banci, mi ćemo težiti ka tome da klijentima ponudimo najbolje moguće iskustvo, najinovativnije proizvode, najbolju uslugu i savete kada dolaze u našu banku. Ono što se menja zapravo, a kako mi u UniCredit Banci kažemo, je da je sada stigao trenutak da od rada sa digitalnim alatima pređemo na "život sa digitalizacijom".

Digitalizacija i time poboljšane usluge klijentima jedna su od naših najvažnijih ambicija, a vrlo brzo smo i dokazali da svaki cilj na tom polju zajedno možemo ostvariti. Stoga, veoma sam ponosan što već na početku godine možemo da se "pohvalimo" jednom od novina za 2022. godinu u toj oblasti - novom IT platformom za poslove faktoringa, a koja će korporativnim klijentima doneti mnogobrojne benefite. Klijentima smo omogućili neposredan pristup platformi preko koje mogu da podnesu zahtev, dostave dokumentaciju, kao i da imaju uvid u stanja po faktoring transakcijama u realnom vremenu. S druge strane, uvećali smo nivo automatizacije i smanjili obim angažovanja zaposlenih u Banci, ali i vezane operativne rizike. Konačno, platforma omogućava nove oblike faktoringa, poput obrnutog faktoringa, čime se UniCredit Banka Srbija svrstava u sam vrh tržišta kada je obuhvat ponude u pitanju.

Na samom kraju bih zaključio i sumirao da digitalizacija ne znači početak kraja ekspozitura i tradicionalnog bankarstva, situacija je zapravo potpuno suprotna obzirom da su ova dva modela rada komplementarna. Krajnji cilj je da unapredimo i poboljšamo način na koji se usluge isporučuju, da bi se ispunila očekivanja klijenata. Zato je imperativ daljeg razvoja digitalizacija svakodnevnog transakcionog bankarstva, tako da kontinuirano nastojimo da pojednostavimo, optimizujemo i ubrzamo procese, a usmerimo ulogu koju imaju ekspozitura i lični bankari ka tome da u većoj meri budu savetodavne. To je ono što vidim kao uspešan model bankarstva i banke za narednih 5 godina.

  • Koja je uloga banaka u oporavku društva od krize prouzrokovane pandemijom?

Zeleno finansiranje neće više biti samo trend, već i obaveza kompanija u budućnosti. Ima li na domaćem tržištu dovoljno ovakvih projekta za finansiranje? Pitanja životne sredine, društva i upravljanja za banke postale su više od samo etičkog pitanja, i već su uveliko deo poslovnih strategija. Ova pitanja otvaraju i novu vrstu rizika: ESG rizik. Dokle je stiglo naše tržište, a i Vaša banka sa uvođenjem ESG-a u menadžment rizika?

Moglo bi se reći da nam je pandemija potvrdila mišljenje da imamo veoma bitnu ulogu i veliku odgovornost u odnosu prema našim klijentima, koji su osetili da u nama imaju podršku i da mogu da se oslone na nas i da nam veruju. Tokom poslednje dve godine, podržali smo mnogobrojne kompanije, pre svega omogućavajući lakši pristup finansiranju korišćenjem različitih instrumenata garancije i namenskih rešenja podrške. Time smo im pomagali da ublaže uticaj posledica pandemije.

Pomagali smo našim klijentima da ostanu likvidni, a naša jaka finansijska pozicija nam je omogućila da nastavimo da podržavamo i njih i širu privredu. Bili smo na njihovoj strani kada su tražili reprogram kreditnih obaveza ili im je bila potrebna dodatna likvidnost. Pokazali smo se kao partner vladinih programa i mera, uključujući garantne šeme i državni moratorijum.

Kao svog partnera u Programu podrške preduzećima nas prepoznaje i Ministarstvo privrede Republike Srbije u okviru kojeg država domaćim privrednicima odobrava bespovratne pozajmice. Kroz sve projekte ovakve vrste, unapređuje se proizvodnja, što posledično doprinosi dodatnom razvoju privrede. Nastavljamo u tom smeru, kako bismo pružili kontinuiranu podršku upravo ovom segmentu privrede koji je najviše pogođen krizom izazvanom uticajem pandemije virusa Covid19.

U UniCredit Banci u Srbiji zalažemo se za model odgovornog bankarstva, a bazirali smo ga na tri glavne oblasti: mikrokreditiranju, impact financing-u i finansijskoj edukaciji. Impact financing fokusira se prvenstveno na podizanje pozitivnog uticaja u društvu kroz finansiranje projekata i aktivnosti koji, pored ekonomske dobiti, imaju nameru da generišu pozitivan i merljiv društveni uticaj. Upravo zbog toga, ponosni smo što je naša banka, po ovom pitanju, ušla u veliki projekat sa Evropskom investicionom bankom, a sve kako bismo povećali podršku biznisima koji u fokus stavljaju jačanje jednakosti polova, uključivanje što većeg broja mladih, ali i kompanijama koje u svojim poslovnim modelima podstiču uključivanje osoba sa invaliditetom, kao i tradicionalno najosetljivijih i marginalizovanih društvenih kategorija. Međutim, pored svega navedenog društvena odgovornost za nas prvenstveno podrazumeva da budemo podrška lokalnim potrebama.

Jedan od osnovnih stubova naše strategije poslovanja jeste inkorporiranje održivosti u naše svakodnevno poslovanje. Smatramo da možemo da napredujemo jedino ako napreduje i zajednica u kojoj poslujemo. Naš novi strateški plan UniCredit Unlocked uključuje nekoliko ambicioznih ESG ciljeva, kao što je cilj od 150 milijardi evra u novim kumulativnim količinama ESG-a za ekološke kredite, ESG investicione proizvode, održive obveznice i kreditiranje socijalnih projekata. Takođe ćemo uložiti 100 miliona evra kako bismo obezbedili jednaku platu za poslove jednake složenosti i imali neto nulti cilj u pogledu sopstvenih emisija do 2030. i naših finansiranih emisija do 2050. godine, u skladu sa našom obavezom Net Zero Banking Alliance.

Kako na nivou Grupe, tako i na nivou lokalne banke, UniCredit svakodnevno jača svoje tri osnovne ESG poluge, a osim što kreditiramo klijente iz oblasti održivog poslovanja, mi ESG razvijamo i kroz konsultantski pristup. Već imamo aktivne projekte, prvenstveno kroz našu lizing uslugu, gde je prepoznata potreba tržišta i klijenata u ovom segmentu zelene tranzicije. Ostali smo jedni od lidera u zelenom finasiranju, a refinasiranjem vetroparka Alibunar u vrednosti od 53 miliona evra potvrdili smo svoju lidersku poziciju u finasiranju energije vetra. Zahvaljujući partnerstvu koje smo tokom decembra 2021. godine sklopili sa Green for Growth Fondom uskoro će domaćoj privredi biti dostupna kreditna linija u iznosu od 1.76 milijardi dinara koja treba da bude podrška oporavku zelenih projekata u Srbiji. Ovo je ujedno i naš doprinos naporima da se kreditne usluge dinarizuju, obzirom da ćemo na ovaj način ponuditi svim klijentima Banke da investiraju i unapređuju svoje poslovanje kroz dinarske kreditne linije, i na taj način zaštiti svoje poslovanje izlaganju deviznom riziku koji bi mogao da negativno utiče na njihove novčane tokove.

Plan nam je da se u ovoj godini još intenzivnije posvetimo i ulažemo u projekte zelene energije, prateći domaću i evropsku regulativu i trendove, ali i da osnažimo savetodavnu podršku klijentima u osvajanju ESG standarda uz podršku vrhunskog, međunarodnog ekspretskog tima naše UniCredit Grupe.

UniCredit u saradnji sa međunarodnim finansijskim institucijama omogućava malim i srednjim preduzećima pristup finansijskim sredstvima za ulaganje u zelene tehnologije i energetsku efikasnost, za investiranje u unapređenje svog poslovanja i dostizanje EU standarda. Sredstva kojima se kroz ovu saradnju omogućava pristup mogu se koristiti za unapređenje tehnologija, radnih procesa ili usluga, posebno u pogledu kvaliteta proizvoda, zdravlja i bezbednosti i ekoloških standarda koji se zahtevaju na tržištu Evropske unije.

UniCredit Banka fokusirana je na novi strateški plan naše Grupe do 2024. godine koji je nedavno predstavljen. Plan naše Grupe koji simbolično nosi naziv "UniCredit Unlocked" predstavlja strategiju za otključavanje potencijala na tržištima na kojima UniCredit posluje, kako u regionu tako i lokalno u Srbiji. Kao što je najavljeno, plan je zasnovan na fokusu ka klijentima koji predstavljaju centar svega što radimo, dalja digitalizacija proizvoda i usluga i osnaživanje zaposlenih kako bi iskoristili sav svoj potencijal i kako bismo bili što efikasniji u donošenju odluka. Mi u Srbiji težićemo ka tome da klijentima ponudimo najbolje moguće iskustvo, najinovativnije proizvode, najbolju uslugu i savete kada dolaze u našu banku. Nastavljamo sa ulaganjem u naše zaposlene koji su prva linija i lica banke, u ljude koji najbolje poznaju naše klijente, a kako bi bolje razumeli njihove potrebe i pružali podršku u svakom trenutku.

(Telegraf.rs/PR)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Tanja

    9. mart 2022 | 11:33

    Rasipaju novac na mlacenje prazne slame. A ako nesto mogu da upropaste, upropastice.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>