• 1

"Duže putovanje i manji broj letova, naročito za ove 2 zemlje": Posledice zatvaranja vazdušnog prostora

, Telegraf Biznis

Gorivo je jedan od najvećih troškova za avio-kompanije

  • 1
Ruski avioni, zabrana letenja

Foto: Shutterstock

Taman što je avio-industrija krenula da se oporavlja od krize izazvane kovidom-19, "zadesio je" rusko-ukrajinski sukob, koji datira od 24. februara tekuće godine.

Pomaka u poslovanju svakako ima, i nisu ugrožene sve kompanije, ali je broj rezervacija u jednom momentu naglo počeo da opada, što primećuju i turistički radnici.

Ipak, čini se da je avio-industrija jedna od najteže pogođenih.

Šef jednog od najvećih svetskih prevoznika - Delta Air Lines - rekao je da će karte neminovno morati da poskupe, za 10 odsto na nivou SAD, jer cene goriva ne jenjavaju.

Ed Bastijan kaže da će jedna avio-karta, nakon ruske invazije na Ukrajinu, verovatno biti skuplja 25 dolara u odnosu na pre, a kompanija takođe planira da uvede doplate, kakve su već primenili Emirates, Japan Airlines i AirAsia. Podsećamo, cene nafte su dostigle 14-godišnji maksimum nakon ruskog napada.

Gorivo je jedan od najvećih troškova za avio-kompanije. Majkl O'Liri, šef najvećeg evropskog avio-prevoznika Ryanair, nedavno je rekao da će porast cena nafte dovesti do većih cena karata ovog leta.

Mnoge avio-kompanije pokušavaju da se zaštite od ovih promena, kupujući gorivo unapred. Easyjet i British Airways su nedavno rekli da su to uradili za 60% svojih potreba za gorivom ove godine.

Podsećamo, nakon nemilog događaja krajem februara, evropske zemlje su zatvorile svoje vazdušne prostore za ruske avione, a Rusija je potom zatvorila svoj vazdušni prostor za letove iz 36 zemalja, a na listi su, između ostalog, Austrija, Albanija, Velika Britanija, Belgija, Mađarska, Nemačka, Grčka, Danska, Irska, Island, Španija, Italija, Kanada, Kipar, Letonija, Litvanija, Luksemburg, Malta, Holandija, zatim Norveška, Poljska, Portugal, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Finska, Hrvatska, Češka, Švedska i Estonija.

Let od Finske do Japana biće duži

Kakve posledice bi aktuelna zabrana mogla imati na poslovanje avio-prevoznika, pitamo urednika vazduhoplovnog portala Srbije, Tango Six, Petra Vojinovića.

- Tek što se avio-industrija "izvukla" iz krize izazvane pandemijom, desio se rat u Ukrajini, ali on nije toliko dramatičan po poslovanje avio-kompanija. Svakako, imaće neke uticaje. Pre svega će izgubiti tržište Rusije, dok kompanije iz EU neće toliko patiti kao što su za vreme korone - kaže Vojinović za Telegraf Biznis i dodaje:

"Tržište Rusije predstavlja manji deo njihovog ukupnog saobraćaja. Ali, znaće se tek kada objave poslovne izveštajte. Videće da to nisu veliki gubici, ako se posmatra samo ovaj aspekt. Ipak, to ne znači da neće doći do pada prihoda".

Sankcije Rusiji Rusija

Foto: Shutterstock

- Drugi, indirektniji problem koji, zajedno sa prvim, može kumulativno da utiče i dovede do gubitaka, jeste zabrana preleta. Saobraćaj između Zapadne Evrope i Azije je dominantno prelazio preko Rusije, a sada će zaobilaženje te zemlje uticati na mnogo letova: letovi će biti duži, dva do tri sata na različitim linijama i to se onda manifestuje i kroz veću potrošnju goriva.

Dakle, možemo reći da su ključni problemi produženo vreme leta i manji broj letova zbog iznenadnog produženja. To se onda, kaže nam sagovornik, pretvara u poremećaj saobraćaja za određene duge linije. Ipak, ocenjuje da su gubici neznatni.

- Recimo, možemo uzeti u obzir liniju između Finske i Japana koja može da trpi, jer će let sada biti 3 do 4 sata duži, što Finnair-u komplikuje stvari, smanjuje broj letova. Kompanija može da poveća cene, ali budimo realni, neće svi putnici prihvatiti to kao "rešenje", pa bi tu moglo doći do pada prihoda - ističe urednik portala Tango Six.

Koje kompanije najviše trpe?

Do sada su sve države članice Evropske unije, kao i Albanija, Švajcarska, Kanada, Norveška i Ujedinjeno Kraljevstvo, zabranile ruskim avio-kompanijama da uđu u njihov vazdušni prostor. Vlasti u Moskvi su preduzele slične mere, zabranjujući svim letovima iz ovih zemalja ulazak u njihov vazdušni prostor.

Usred povećane zabrinutosti za bezbednost, vojni napad Rusije na Ukrajinu pokrenuo je ozbiljna pitanja o tome da li je bezbedno leteti i unutar same Evrope.

Osim toga, rat u Ukrajini je pogodio i mnoge evropske avio-kompanije, ne samo ruske, a najviše su pogođene airBaltic, Austrian Airlines, British Airways, Jet2, KLM, Lufthansa, Ryanair, Scandinavian Airlines, Swiss International Airlines i Wizz Air.

Lufthansa kompanija logo

Foto: Tanjug/AP

"Zbog ograničenja vazdušnog prostora, mali broj airBaltic ruta je prilagođen, bez značajnog povećanja vremena leta", rečeno je sredinom marta iz te kompanije, dok su iz austrijskog diva poručili da nastavljaju da pažljivo prate situaciju i da su u bliskom kontaktu sa domaćim i međunarodnim vlastima.

Jet2 je još 9. marta saopštio kako je obustavio sve letove za Poljsku, istovremeno otkazujući letove za Krakov od kraja marta do kraja maja.

"Lufthanza Grupa nastavlja da pažljivo prati situaciju i u bliskom je kontaktu sa nacionalnim i međunarodnim vlastima", rečeno je iz ove kompanije.

Ni Rusija nije u idealnom položaju, s te strane. Kako smo pisali 24. marta, akcije vodećeg avio-prevoznika Aeroflot - potonule su za oko 20 procenata na početku trgovanja tog dana, da bi zatim smanjile gubitak na 16 odsto.

Video: Da li je ovo još jedna zaplena jahte ruskih oligarha: Zver od 140 miliona zarobljena u Barseloni

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • ......

    Vi uvedoste njima sankcije a ispada da ste sami najebali

    32
    0

    Podelite komentar