• 13

"Srbi sklope posao i nakrive šajkaču": Otkrivamo koliko firmi počinje biznis u UAE i kako smo postali brend

, Telegraf Biznis

Srbija je ugostila više od million i dvesta hiljada posetilaca, ostvareno je više od 10.000 poslovnih kontakata, a predstavljene su brojne inovacije zbog kojih je Srbija postala tema svetskih medija

  • 13
Marko Selaković

Foto: Privatna arhiva, Telegraf.rs

Posle šest meseci najvećeg događaja na planeti, Svetske izložbe u Dubaiju, na kojoj su 192 zemlje predstavile najveće umove i inovacije današnjice i koji je posetilo više od 23 miliona posetilaca iz celog sveta, Ekspo 2020 Dubai danas spušta svoju zavesu.

Srbija je na svom do sada najvećem predstavljanju na nekoj svetskoj izložbi, nastupila sa temom "Srbija stvara ideje – Inspirisani prošlošću, oblikujemo budućnost". Na Paviljonu Srbije, od 2.000 kvadrata, Srbija je ugostila više od million i dvesta hiljada posetilaca, ostvareno je više od 10.000 poslovnih kontakata, a predstavljene su brojne inovacije zbog kojih je Srbija postala tema velikog broja svetskih i domaćih medija.

Marko Selaković koji je šef kancelarije PKS u Dubaiju i B2B direktor „Dubai Expo 2020“ u razgovoru za Telegraf Biznis otkriva koji su konkretni poslovni rezultati. 

U šali (ili ne), za njega kažu da je čovek kojem je najviše zvonio telefon tokom izložbe, ali i profesor koji je rado viđen na paviljonima mnogih drugih zemalja gde je učestvovao. Njegovo ime postalo je sinonim za Expo, a gotovo da nije bilo predstavnika strane kompanije koji nije dobio ugodnu dobrodošlicu.

Činjenice posle nastupa Srbije:

- Više od 1.200 privrednika u 9 tematskih delegacija

- Ostvareno 10.000 poslovnih kontakata sa predstavnicima više od 120 zemalja svih kontinenata

- Uspostavljen Biznis hab Srbije, prvi te vrste u svetu

- Potpisano više od 40 predugovora i ugovora

- Više od 20 kompanija priprema se za otpočinjanje poslovanja u UAE i na Bliskom Istoku

  • Marko Selaković je postalo ime koje je sinonim za Expo Dubai, ne mislim to samo kada je reč o Paviljonu Srbije već šire jer si bio na bini pred gotovo svim velikim imenima izložbe - koji je vaš prvi utisak kada pomislite na Expo koji se završava?

- Najvažnije je da je Srbija postala brend koji ceo svet i svi na Expo prepoznaju po energiji, kreativnosti i inovativnosti. Zajedno smo kao tim učinili da dođemo u tačku u kojoj se potencijali naše zemlje prepoznaju na najbolji moguć način.

Značajno su doprineli i ministarka Tatjana Matić, koja je generalni komesar Srbije za Expo, i zamenica komesara Ana Ilić, i direktor paviljona Igor Kovačević, ali i svi oni ljudi koji su manje eksponirani prema javnosti, a koji su uradili lavovski posao:

Privredna komora Srbije, Generalni sekretarijat Vlade, Razvojna agencija Srbije, tim "Serbia creates", kabinet predsednice Vlade Srbije, ljudi koji rade na paviljonu i u biznis habu... Svako od nas je dao sve od sebe.

Ekspo 2020 Dubai Tatjana Matic

Kad srpski seljak uspešno završi posao, on nakrivi kapu, kaže Selaković/Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Prvi utisak je ponos - na našu zemlju, na sve što smo predstavili, na sve koji su se predstavili, i na način kako smo se predstavili u konkurenciji 192 zemlje.

  • Na šta si najponosniji?

- U domenu biznis programa zaista je mnogo toga što me čini ponosnim. Ako već moram da izdvojim, najponosniji sam na to što smo uspostavili uspešnu saradnju biznis programa sa više od 120 zemalja sa svih kontinenata i što smo imali priliku da sarađujemo i predstavimo naše kompanije i naše investicione potencijale svim najvećim silama.

Kina, Rusija, Indija, SAD, da ne govorim o domaćinima i prijateljima iz UAE - svi su došli kod nas i svi su otvoreni i zainteresovani da rade više i intenzivnije sa Srbijom...

Otvorili smo i neka nova partnerstva i uspostavili nove linije saradnje sa snažnim ekonomijama poput Meksika, Malezije, Argentine, u dobroj meri i sa Saudijskom Arabijom koja se razvija i otvara neverovatnom brzinom.

Ovo što sam prošao tokom šest meseci trajanja Expo, mnogi ljudi ne dožive tokom čitavog radnog veka i iskustvo je apsolutno neponovljivo i neprocenjivo. Taj osećaj da spajate Srbiju sa svetom i da je predstavljate u svetu je zaista jedinstven.

  • Koliko je Srbija profitirala tokom trajanja izložbe? Možete li da nam navedete cifre?

- Profit za našu zemlju je ogroman. Govorim i u finansijskom smislu, ali i u smislu uspostavljanja kontakata, brendiranja, prezentovanja. Kako je predsednik Aleksandar Vučić istakao na početku Expo, kada se obratio prisutnima na otvaranju Biznis haba Srbije: treba graditi kontakte.

Neki će dati rezultat odmah, neki za godinu, neki za tri godine, neki za deset godina, ali bez kontakta i povezivanja nema biznisa. A za šest meseci trajanja Expo predstavilo se 1200 naših privrednika, ostvareno je 10.000 poslovnih kontakata sa poslovnim ljudima iz celog sveta, potpisano više od 40 predugovora i ugovora, prikupljeno više od 20 iskazivanja interesovanja renomiranih stranih investitora, održano pet investicionih konferencija sa više od 400 učesnika, preko 20 naših kompanija pokrenulo je poslovanje u Emiratima ili se priprema da to učini... i ovo je tek početak jer se mnogi kontakti razrađuju i privrednici se bolje i snažnije povezuju.

Da sumiram: dobre efekte nastupa na Expo naša privreda i naši privrednici osećaće veoma dugo.

  • Otkrijte nam koji je za vas najvredniji ugovoren posao?

- Vredan je svaki posao koji otvara nova radna mesta i povećava priliv u našu zemlju, kako kroz spoljnotrgovinsku razmenu, tako i kroz investicije. Značajan broj poslova koji su dogovoreni je zaštićen takozvanim "non-disclosure" sporazumima, koji obavezuju na čuvanje poslovnih detalja. Navešću da među poslovima koji su predmet već otvorenih razgovora i poslovnih dogovora ima i milionskih biznisa i vrlo poznatih i globalno prepoznatljivih imena.

  • Iz kojih oblasti su se naše kompanije najbolje pokazale, šta to traže van?

- Ključna reč je inovativnost. Ako su kompanije inovativne, ako rešenja koja nude donose unapređenje poslovanja ili procesa, do posla nije teško doći. Očekivao sam uspešan nastup kompanija iz domena prerade hrane, poljoprivrede, informaciono-komunikacionih tehnologija i to se zaista dogodilo.

Ipak, potencijal Srbije je mnogo širi i to se videlo na Expo. Solucije u domenima svemirskih i bespilotnih tehnologija, tretmana voda, inženjerstva, projektovanja takođe privlače pažnju.

Stoga verujem da će, uz adekvatniji marketing i snažnu i povezanu priču, sve ovo u budućnosti ići još jače i još brže.

  • Pričalo se o 7 razloga za ulaganje u Srbiju, koji je prema vašem mišljenju prvi?

- Prvi i osnovni je otvorenost Srbije za saradnju sa celim svetom. Verujem da je Srbija jedina zemlja, u ovo vreme globalnih podela i kriza, koja je podjednako otvorena za saradnju i sa istokom, i sa zapadom.

Kada na to dodate političku i ekonomsku stabilnost, odličan investicioni ambijent i agilan tim koji radi na privlačenju investicija, dobijate rezultat - a to je interesovanje investitora.

  • Da li ostaje Biznis hab da radi i posle svetske izložbe?

- Biznis hab Srbije, koji je otvorio predsednik PKS Marko Čadež u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, pokazao se kao pun pogodak. Pored toga šti je bio centralna tačka okupljanja naših biznis delegacija, Biznis hab je bio domaćin više od 200 prezentacija i poslovnih sastanaka, u njemu je potpisano više ugovora i sporazuma. Biznis hab nastavlja svoje postojanje i nakon Expo.

  • Šta će biti vaš sledeći posao s obzirom da ste ovde bili direktor B2B?

- Videćemo. Za sada se vraćam svojim redovnim aktivnostima kao profesor univerziteta i predstavnik Privredne komore Srbije u UAE. Uvek sam spreman da doprinesem promociji Srbije u Emiratima, kao i razvoju saradnje između dva veoma srodna naroda.

  • Vi imate bogato iskustvo i biografiju, kako vam sa ove distance izgleda Srbija a kako UAE kada je reč o poslovnim uslovima?

- UAE je centar jednog ogromnog regiona - Bliskog Istoka, Afrike, jugoistočne Azije. Milijarde ljudi gravitiraju Emiratima u poslovnom smislu. Srbija, sa druge strane, kroz inicijative poput "Otvorenog Balkana" pokazuje lidersku poziciju u našem regionu. Tržište je manje, ali su mogućnosti takođe značajne. Ima i brojnih zajedničkih tačaka: sistem vrednosti, inovativnost, kreativnost, visprenost...

  • Šta Marko radi u Dubaiju kada ne radi, šta volite u tom gradu?

- Istina je da dosta radim, ali se uvek nađe vreme koje provodim sa našim ljudima u Emiratima: družimo se, viđamo, okupljamo... Kad god mogu, odem sa suprugom u neki od restorana ili izletišta u okolini Dubaija. Trudim se da nađem i malo vremena za muziku, kojom se bavim od detinjstva. Generalno volim duh i otvorenost ovog grada.

  • Od svih poslova i interesovanja koje imate, muzike, kulture, preduzetništva, predavanja... šta je to što izdvajate i kako postižete?

- Odlično pitanje... Mislim da je tajna u dobroj organizaciji i posvećenosti. Ustajem rano i završavam ujutro čitanje, informisanje, rad na strateškim stvarima, pre nego što telefon krene da zvoni. Preko dana sam ili na fakultetu sa studentima i u naučno-istraživačkom radu, ili na sastancima. Uveče provodim vreme ili sa porodicom, ili kroz bavljenje muzikom.

  • Da li imate savet za one ljude iz Srbije koji planiraju da pokrenu posao u Dubaiju, da ili ne i koliko će to da košta?

- Ako ste inovativni i spremni da se posvetite razvoju novih tržišta, Emirati su izvanredna destinacija. Inovacije su dobrodošle i svi žele da stvore neku novu vrednost. Vođenje biznisa je jednostavno, a funkcionisanje kompanije košta nekoliko hiljada evra godišnje.

Istovremeno, život u Emiratima je višestruko skuplji nego život u Srbiji, a tržišna utakmica je mnogo snažnija i mnogo surovija, jer ceo svet želi da posluje u ovom regionu.

Treba stoga biti ozbiljno spreman, ne samo sa aspekta proizvoda koji nudite, već i sa aspekta marketinga, prezentacije, kreativnosti... Na razvoj tih aspekata treba da stavimo fokus u narednom periodu.

  • A kada razmišljate lično, gde vidite sebe za pet godina?

- U Emiratima, ponosnog što sam iz Srbije.

Video: Stefan Milenković održao koncert Rock el Clasico na EXPO Dubaiju

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Поп

    Неби да хејтујем али од милион и двеста хиљада посетилаца остварили смо 40 пред уговора чак не уговора за шест месеци...ово је за нас био већи расход него приход.

    22
    15

    Podelite komentar

  • Dobro obavešten

    Živim u Dubaiju i odlično znam koliko se Selak sa ekipom na Expo potrudio da sve ovo napravi. Dok nije on uzeo da radi nismo imali ništa u Dubaiju. Ambasada nam je u Abu Dabiju i manje se bave zajednicom u Dubaiju, a 90% Srba u Emiratima živi u Dubaiju. Selak živi ovde goinama i znamo ga. Počeo je da povezuje privrednike, naše ljude međusobno, svakog čoveka koji je došao iz Srbije u delegacijama dočekao kako treba i povezao s kim treba. Dobar je sa Arapima i takvi treba da nas predstavljaju u svetu, a ne kao što je često slučaj neki što se samo uhlebe da dođu u diplomatiju.

    21
    5

    Podelite komentar

  • Centar

    Ta ekipa iz biznis haba opasno radi. Pedja u habu je odlican operativac a Selakovic sve resava u hodu i odmah jer zna ljude. Prava prica intervju sve je ovako kako je napisano.

    16
    5

    Podelite komentar

Google preporuke