• 5
 ≫ 

Za "audi" nema delova, "reno" reže smene: Taman kad je krenulo, auto-industrija opet u problemima

 ≫ 

Baš kada je svetska automobilska industrija krenula na dug put da se vrati u normalu nakon pandemije, razorni rat donosi čitav niz novih problema

  • 5
US Russia Ukraine War Automobiles Foto: Tanjug/AP

Rat u Ukrajini naneo je novi udarac proizvođačima automobila u Evropi, koji se inače već bore sa problemima koje je donela pandemija korona virusa i sa globalnom nestašicom čipova.

Baš kada je svetska automobilska industrija krenula na dug put da se vrati u normalu nakon pandemije, razorni rat donosi čitav niz novih problema.

Invazija je ugušila snabdevanje kompletnih električnih instalacija proizvedenih u Ukrajini, primoravajući nemačke proizvođače automobila da privremeno zatvore fabrike dok čekaju kritični deo.

Najveće probleme stvara nestašica komponenti koje su se proizvodile u Ukrajini, ali i manjak ili rekordno poskupljenje sirovina koje su nabavljane iz Rusije.

Glavna komponenta u automobilskoj industriji koja dolazi iz Ukrajine su kablovski snopovi, organizovani svežnjevi velikog broja žica koje su glavni prenosnik struje i informacija u vozilu.

Evropski proizvođači iz Ukrajine uvoze 7 do 11 odsto tih kablovskih svežnjeva, a već i pre izbijanja rata počeli su da traže alternative za ukrajinske kablove.

Medjutim, da bi ti alternativni snabdevači, na primer iz severne Afrike ili sa Zapadnog Balkana, mogli u popunosti da usvoje proizvodnju i ispune standarde evropske automobilske industrije, biće verovatno potrebno tri do šest meseci, rekli su za EURACTIV predstavnici Evropske asocijacije snabdevača automobilske industrije (CLEPA).

Preti nestašica mikročipova

U Ukrajini ima sedam proizvođača koji snabdevaju evropske proizvodjače automobila, a više od 30 evropskih snabdevača automobilske industrije ima svoje pogone u Rusiji.

Probleme sa proizvodnjom već imaju najveće evropske automobilske marke. Prema pisanju lokalnih medija, pogon nemačkog Audija u mađarskom djeru očekuje da će se suočiti sa veoma ozbiljnim teškoćama. Predstavnici kompanije za EURACTIV nisu želeli da komentarišu već su rekli da će rukovodstvo firme uskoro objaviti detalje.

Pogonu Suzukija u Mađarskoj, u Estergomu, obustavio je izvoz vozila u Rusiju, na čijem je tržištu prodavano oko 10 odsto godišnje produkcije.

U Kečkemetu, u centralnoj Mađarskoj, svoje proizvodne pogone ima Mercedes Benc, koji takođe ima probleme sa snabdevačima i, kako je rečano za EURACTIV pokušava da „seli delove proizvodnje“ unutar postojećeg lanca snabdevanja.

Mercedes Benc probleme pokušava da reši i promenom plana smenskog smena, ali se nada da neće morati da uvodi skraćeno radno vreme.

Sa druge strane, BMW, očekuje da će do 2025. izgraditi novi pogon za proizvodnju električnih automobila u Deberecinu, i tvrdi da rat u Ukrajini nema uticaja na snabdevanje te lokacije.

Situacija nije mnogo bolja ni u susednoj Slovačkoj. Predstavnici slovačke asocijacije proizvođača električnih automobila ukazuju da cena sirovina ključnih za proizvodnju baterija za e-vozila obara sve rekorde. Kao primer navode da je litijum od januara poskupeo 100 odsto, a da je slično i sa kobaltom i sa niklom, koji se uglavnom uvozi iz Rusije.

Rusija kao izvoznik paladijuma

Rusija je i jedan od najvećih izvoznika paladijuma koji se koristiu proizvodnji motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Oni ipak veruju da to neće poremetiti dugoročni trend elektrifikacije vozila.

Češka automobilska industrija, koja je zaslužna za oko 9 odsto BDP, suočava se takodje sa ozbiljnim rizicima za rast.

Jedno istraživanje strukovne asocijacije, pokazalo je da je oko polovina češke automobilske industrije pogođena invazijom Rusije na Ukrajinu, a da se trećina već suočava sa nestašicama sirovina ili delova potrebnih za proizvodnju.Više od petine rešava logističke probleme koji su nastali zbog rata.

Čak i Rumunija, koja je 2002. izvozila više kablovskih svežnjeva od Ukrajine, suočava se sa problemima u drugim oblastim. Glavni pogon Dacie i njena fabrika šasija na nekoliko dana su obustavile proizvodnju zboog nestašice delova iz Renoove fabike u Rusiji.

A nestašice su se proširile i na zapad Evrope, pa je Reno u svojoj fabrici motora u Kleonu, u Farncuskoj, pribegao skraćenom radnom vremenu zbog nestašice komponenti koja se pripisuje ratu u Ukrajini.

U Španiji, gotovo 90 odsto članica klastera automobilske industrije već oseća znatan uticaj rata, pokazalo je najnovije istraživanje koje je prenela agencija EFE.

Video: Najskuplji automobili na svetu krstarili ulicama Beograda: Turneja luksuznih kola stigla do Srbije

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Đole srba

    4. april 2022 | 16:12

    Ne mogu da odolim utisku da su ovo ameri uradili da dođe do kompletnog haosa tj. do propasti cele svetske ekonomije da bi na kraju došlo do nove podele iz koje oni žele da izađu kao "čisti" bez dugova a dužni su i ružni do kraja sveta. Zato su i počinjali sukobe po celom svetu gde god je bilo nešto vredno da se otme i ne samo da bi mogli da proizvedu i prodaju svoje oružje.

  • Mario

    4. april 2022 | 16:38

    Hahaha koji likovi. A sta su ono govorili Rusiji kad su joj uvodili sankcije. Ruski narod zbog sankcija, nece moci da vozi nase nove, moderne automobile. Kad ono, nece moci ni sami Evropljani zbog istih tih sankcija da voze nove, moderne automobile, zato sto pola stvari za ta kola uvoze iz Rusije 😂

  • Blok27

    4. april 2022 | 17:12

    Mi se ovome smejemo kao da svi vozimo Lade.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>