Kako je nastao Erbasov dvospratni div? Prvi put poleteo na ovaj dan, pre 17 godina
Boing je već uveliko bio prisutan na specifičnom tržištu, sa modelom 747
Pre tačno 17 godina, 27. aprila 2005, evropska avio-kompanija Erbas (Airbus) je prvi put pustila "u etar" gigantski avion na dva sprata - Airbus A380.
Letelica je predstavljena malo ranije, 18. januara 2005. u Tuluzu, francuskom gradu.
Inače, zanimljiv je podatak da je prvi redovni putnički let modelom A380 obavljen 25. oktobra 2007. godine, za avio-kompaniju Singapur erlajns.
U pitanju je širokotrupni, četvoromotorni avion, najveći putnički na svetu, u kojem se gornji nivo putničke kabine prostire celom dužinom trupa. Kapacitet letelice se kreće između 525 i 853 putnika, a može da ponese maksimalni teret do 590 tona.
Prema podacima koji se mogu naći, dolet A380-800 je 15.400 km, što je dovoljno za neprekidne letove od Njujorka do Hongkonga, sa prosečnom brzinom od 945 km/h.
Kako je nastao?
Grupa Erbasovih inženjera, predvođenih Žanom Roder, u tajnosti je započela rad na razvoju linijskog aviona ultra-visokog kapaciteta (engl. Ultra-high-capacity airliner - UHCA), radi kompletiranja sopstvenog asortimana proizvoda i prekida dominacije Boinga.
Bilo je to u leto 1988. godine, a podsećamo da je Boing Erbasu "ljuti" rival.
Američka kompanija je već uveliko bila prisutna u tom segmentu tržišta (od ranih sedamdesetih godina), sa modelom 747. U to vreme, bilo je mesta samo za jedan profitabilni avion.
Ipak, nakon formalne prezentacije glavnom menadžeru Erbasa, u junu 1990. godine, Roder je dobio odobrenje za dalje istraživanje projekta UHCA, koji je javnosti predstavljen iste godine na vazduhoplovnom sajmu u Fernborougu, sa ciljem da se operativni troškovi - u odnosu na Boingov avion 747-400 - smanje 15 odsto.
Ostalo je istorija...
Video: Promotivna cena karte za Soko i u maju
(Telegraf Biznis)
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.