Kako je 2021. postala "nova 2019"? Cene i dalje visoke, ali proizvođači hrane i pića vide veliki profit
Globalni ekonomisti očekuju da će inflacija naredne godine biti 7,5 odsto, te Forum menadžera koji se danas održava u našoj prestonici pokreće prava pitanja o toj temi
Tema koja mesecima unazad potresa ceo svet - svakako je prehrambena i energetska kriza, praćena jakom inflacijom, odnosno sve većim cenama.
Stoga se na dnevnom nivou, u maltene svim zemljama, otvaraju diskusije sa ciljem da se dođe do "bezbolnih" rešenja i strategija.
Tako se i u Beogradu danas, u Cineplexx Galeriji Beograd, održava Forum menadžera, u ime Srpske asocijacije menadžera, koji okuplja šestoro biznis lidera iz Srbije i četvoro lidera iz regiona.
Ideja je da se kroz razgovor i izlaganja stručnjaka iz raznih oblasti pruži jasniji uvid u stanje energetike, hrane, finansijskih kretanja, kao i dugoročnih trendova u vezi sa kadrovima, održivošću i biznisom.
Neke od ključnih tema na današnjem Forumu su:
- Situacija vezana za hranu i poljoprivredu, kao i tendencije za 2023. godinu;
- Situacija vezana za energetiku;
- Opšta finansijska kretanja i trendovi;
- Beyond industrija;
- Stanje s kadrovima u Srbiji;
- Najnovija analiza sektora hrane i pića u regionu
Kada je reč o snabdevanju hranom, temi koja zanima sve potrošače, Blumbergov tim analitičara za region preneo je ključnu poruku danas:
Nakon krize i oporavka, kompanije su izašle snažnije nego što se očekivalo. Smanjena je zaduženost među firmama u proizvodnji hrane i pića, a profit raste.
Najveći izazov u regionu ostaje pritisak na povećanje "private label"-a u maloprodaji.
Kako je istaknuto dalje, domaćinstva su značajno više štedela lani nego ranijih godina, i to se prelilo na sales sektor. Ipak, sada domaćstva više prilagođavaju svoje navike u potrošnji - aktuelnim trendovima.
Tokom 2021, u industriji je došlo do rasta sales sektora, tako da 2019. više nije jedini "reper" na koji smo se oslanjali u komparacijama.
Iz Blumbergovog regionalnog tima analitičara očekuju da će cene hrane padati u narednom periodu.
Na konferenciji se, putem video poziva, obratio i Emil Tedeschi, iz "Atlantic Grupe".
- Ovakvu krizu moja generacija, rekao bih, nije doživela. Uslovljena je klimom, inflacijom, geopolitičkom situacijom. Poslovni ljudi danas zaista ne znaju odakle ih sve kriza pogađa. Sve kasni, od sirovina do ambalaže. A što se tiče kapitala, njega je sada najsigurnije čuvati - rekao je Tedeschi.
Mihajlo Janković, CEO u "MK Grupi", rekao je u izjavi za medije da će potražnja za namirnicama tek uhvatiti zalet - s rastom od 20% do 2050, a onda se očekuje još veći rast, od 30-40 odsto.
Ono što je zanimljivo, a što smo danas saznali, jeste da na globalnom tržištu hrane posebno raste potreba za proteinima.
Takođe, treba istaći da u svetu ima sve više gladnih. Lani ih je bilo 828 miliona, ili čak 150 miliona više nego 2019.
Sve to zvuči dodatno poražavajuće imajući u vidu napredovanje civilizacije u svakom pogledu, kadrovskom, naučnom, tehnološkom. Prema mišljenju Jankovića iz "MK Grupe", brojni se izazovi sa kojima se svet danas suočava, a top 3 su: pokidani lanci snabdevanja, rast populacije i klimatske promene.
Kako je rečeno, tzv. zdrava, kvalitetetna hrana nije dostupna za čak 3 milijarde ljudi, a svi trendovi vode kao ovim promenama. Istovremeno, cena đubriva će nastaviti da raste, a dva ključna pitanja su:
- Kako povećati sopstvenu proizvodnju?
- Kako smanjiti zavisnost od uvozne hrane?
Što se tiče Srbije, udeo stočarstva nam opada, sa 29% na 22%. Nema dovoljno mleka, svinjskog mesa, pa ni goveđeg, istakao je dalje Mihajlo Janković.
Gostima se danas obratio i Đorđe Vuksanović, direktor transformacija u "A1". On se osvrnuo na Beyond industriju i dalji razvoj sveta, usred "pretnji" i krize.
- Ljudi u ovakvim vremenima teže da se vrate nekoj svojoj bazi, porodici, prirodi. Hoće da žive kvalitetno, i spremni su da više investiraju u iskustva, a manje u same proizvode - kaže Vuksanović i dodaje da zaposleni danas žele da rade u kompanijama koje imaju neku svrhu, vrednost.
Naime, anketa koju je sproveo "A1", kaže da 94% ljudi želi da veruje da neki brend "živi" svoju svrhu, ali svega 37% misli da se to zaista i dešava.
Ipak, premijum margina je ono što, prema rečima Vuksanovića, pravi razliku. Dugoročno kvalitetan odnos sa korisnicima je moguć, kaže, ali ne kroz jednu kampanju.
Video: Ivana Blečić: Zašto je važno dozvoliti sebi dokolicu. I dobrom poslu možemo da sagorimo
(Telegraf Biznis)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.